اثرجانبی خشکسالی و گرما

1400/06/15 - 13:22 - کد خبر: 50330
رب

نصر: رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی‌های اصلی غذا در جهان است و در ایران هم این ماده غذایی مصرف بسیار بالایی دارد، اما در سال‌های اخیر مصرف‌کننده نتوانسته به سهولت رب‌گوجه را تهیه کند چرا که قیمت آن در بازار مدام در حال بالا رفتن بوده است.

به گزارش نصر، آخرین نمونه آن هم در روزهای اخیر اتفاق افتاده که با افزایش محسوسی همراه شده است. این درحالی است که این افزایش قیمت در طول ۶ ماه ابتدای سال جدید برای دومین بار است که اتفاق می‌افتد. اولین بار در خرداد ماه بود که اعلام شد به دلیل کاهش کشت و افزایش نرخ گوجه و خصوصا افزایش قیمت ورق‌های گالوانیزه، قیمت رب‌های گوجه افزایش داشته است.
براساس بررسی‌ها مقایسه قیمت‌های فعلی با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که قیمت این محصول در برندهای مختلف بین ۵۰ تا ۶۰درصد افزایش یافته است.  بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران هم، در بین کالاهای خوراکی در طول یک ماه گذشته، رب گوجه فرنگی ۵/ ۲۴درصد افزایش قیمت داشته است.
 

عوامل افزایش قیمت رب
دلایل متعددی برای این افزایش قیمت اعلام شده است. علاوه بر افزایش قیمت مواد مصرفی، کاهش کیفیت گوجه فرنگی به علت کم‌آبی در اثر خشکسالی و گرما نیز باعث افزایش هزینه تولید آن شده است. فعالان این بازار عنوان می‌کنند به دلیل کاهش بارندگی، کیفیت گوجه فرنگی پایین آمده به طوری که پیش از این از هر ۴ کیلو گوجه فرنگی ۸۰۰ گرم رب گوجه فرنگی به‌دست می‌آمد، اما با توجه به کاهش بارندگی‌ها، کیفیت گوجه پایین آمده و از هر ۴ کیلو و ۵۰۰ گرم تا ۴ کیلو و ۸۰۰ گرم گوجه فرنگی، ۸۰۰ گرم رب گوجه تولید می‌شود. این درحالی است که قیمت قوطی خالی رب گوجه‌فرنگی ۸۰۰ گرمی‌ از ۲۷۰۰ تومان با ۳۵درصد افزایش به ۳۶۰۰ تومان رسیده و درب قوطی رب ۸۰۰ گرمی ‌نیز از ۸۰۰ تومان با ۶۰درصد افزایش  به ۱۳۰۰ تومان برای تولیدکننده رسیده است.
 

البته افزایش قیمت کارتن و نایلون هم بر قیمت تمام شده رب گوجه تاثیر داشته به طوری که قیمت کارتن مصرفی (کفی) برای بسته‌بندی قوطی‌های رب‌گوجه‌فرنگی  از ۱۵۰۰ تومان به ۳۸۰۰ تومان رسیده و هر کیلو نایلون برای بسته‌بندی قوطی‌های رب از ۲۸ هزار تومان با ۴۵‌درصد افزایش به ۴۰ تومان رسیده است. اما در نهایت دو عامل مهم افزایش دستمزد کارگر و حمل‌ونقل نیز روی افزایش نرخ رب گوجه‌فرنگی صنعتی موثر بوده است.  از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز صادرات پرحجم و بی‌موقع رب گوجه را عاملی برای التهاب بازار داخلی عنوان می‌کنند.

تهیه رب گوجه خانگی
رب‌گیری در خانه ایرانی‌ها چند سالی است که دوباره احیا شده، کافی است این روزها به برخی شبکه‌های اجتماعی سرک بکشید تا با انبوهی از تصاویر مراسم رب‌گیری در خانه‌ها مواجه شوید. دلیل این تصمیم این است که تهیه رب خانگی هم صرفه اقتصادی برای خانواده‌ها دارد و هم اینکه آنها مستقیم بر شکل تهیه آن نظارت خواهند داشت. آنها بر این باورند که رب‌های کارخانه از بی‌کیفیت‌ترین گوجه‌فرنگی‌ها تهیه  می‌شوند و حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده بوده و ارزش تغذیه‌ای و کیفیت رب‌های محلی یا خانگی را ندارند. البته این تصور در مورد همه برند‌های صنعتی درست نیست و برخی از آنها که سابقه طولانی در تهیه این محصول دارند راضی نمی‌شوند اعتبار خود را حراج کرده و محصول بی‌کیفیت عرضه کنند.  در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار ۶۵۰۰ تومان است، اما قیمت گوجه فرنگی در مغازه‌ها متفاوت است و  هر کیلو ۸ تا ۱۳هزار تومان فروخته می‌شود. البته در روزهای اخیر این نرخ به صورت روزانه کمی ‌بیشتر می‌شود. طبق استاندارد برای تولید هر کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی ۴کیلوگرم گوجه‌فرنگی مصرف می‌شود.

قیمت فعلی رب صنعتی و سنتی
هر دو نوع رب گوجه فرنگی صنعتی و سنتی افزایش قیمت داشته‌اند. در ادامه قیمت قبلی و فعلی انواع رب در بازار را ملاحظه می‌کنید. بر این اساس قیمت هشتصد گرمی ‌برند چین چین از ۱۷هزار تومان دو هفته پیش حالا به ۱۹.۵۰۰، هشتصد گرمی ‌آسان باز‌شو روژین از ۱۷.۷۰۰ به ۲۲، هشتصد گرمی ‌برند اویلا از ۱۷.۴۰۰ به ۲۰.۵۰۰، هشتصد گرمی ‌فامیلا از ۱۷ به ۲۰، هشتصد گرمی‌ آسان بازشو خوشبخت از ۱۵.۲۰۰ به ۱۷.۹۰۰، هشتصد گرمی ‌آسان بازشو مکنزی از۱۶ هزار به ۱۸ هزار، هشتصد گرمی ‌ایلیکا از ۱۶،۹۰۰ به ۱۹.۵۰۰، هشتصد گرمی‌ سانتین از ۱۴‌هزار به ۱۶.۹۰۰، هفتصد گرمی ‌شیشه‌ای فامیلا از ۱۶.۳۰۰ به ۱۹ هزار، هفتصد گرمی ‌شیشه‌ای روژین از ۱۶.۲۰۰ به ۱۹.۹۰۰ هزار و سیصد و هشتاد گرمی ‌روژین از ۶هزار به ۸.۷۰۰ تومان رسیده است. این درحالی است که انواع رب خانگی بسته به کیفیت هر کیلو ۲۸ تا ۳۷هزار تومان فروخته می‌شود. بر این اساس متوسط قیمت هر قوطی رب‌گوجه‌فرنگی ۸۰۰‌گرمی‌ از ۱۵ هزار تومان در نیمه اول فروردین امسال حالا به ۱۸.۵۰۰ تومان افزایش یافته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار