در گفت‌وگو با رییس سازمان مردم نهاد انجمن احیا مطرح شد:

تاثیر آزادی سقط بر کاهش جرم/ فرزندآوری در خانواده‌های درگیر با آسیب، بازتولید آسیب می‌کند

1400/06/15 - 09:30 - کد خبر: 50306
کارتن خواب

نصر: گرچه برخی عقیم سازی کارتن‌ خواب‌ها را ضد بشری می‌دانند اما باید در نظر گرفت که یکی از راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همین طرح عقیم سازی کارتن‌ خواب‌ها است.کمااینکه وقتی خود این زنان به انجام این کار رضایت دارند ما دیگر نباید با مخالفت خود به بازتولید آسیب دامن بزنیم.

به گزارش نصر، عقیم سازی کارتن خواب‌ها نخستین بار اولین بار در سال ۹۴ مطرح شد. موضوعی که بدون شک باید به طور تخصصی و کارشناسی بررسی می شد چراکه عقیم سازی کارتن خواب‌ها به دلیل هزینه‌ها و تولدهای نوزادان معتاد که بار مالی برای نظام و کشور داشت و به لحاظ دینی و هزینه‌های اجتماعی نیازمند بررسی کارشناسی بود.

گرچه برخی عقیم سازی کارتن‌ خواب‌ها را ضد بشری می‌دانند اما باید در نظر گرفت که یکی از راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همین طرح عقیم سازی کارتن‌ خواب‌ها است.کمااینکه وقتی خود این زنان به انجام این کار رضایت دارند ما دیگر نباید با مخالفت خود به بازتولید آسیب دامن بزنیم.
البته این مسئله نیز وجود دارد تعداد نوزادانی که از زنان معتاد متجاهر به واسطه حاملگی‌های ناخواسته متولد می‌شود آمار بالایی نیست اما همین تعداد کم نیز در حال حاضر به کودک فروشی و در آینده به جرایم متعدد ختم خواهد شد.

زنان قبل از رسیدن به آسیب، توانمند شوند
الهه شعبانی فعال اجتماعی و رییس انجمن احیا در گفت‌وگو با خبرنگار در خصوص این سوال که عقیم سازی زنان کارتن خواب باید ممنوع، آزاد و یا اجباری باشد چنین گفت: در این خصوص ما نباید تنها به عقیم سازی توجه کنیم و باید به مباحث دیگر نیز پرداخت. یعنی در گام نخست برنامه ریزی‌ها در کشور ما باید به سمتی حرکت کند که زنان قبل از آنکه به آسیب برسند از حمایت‌های لازم برخوردار شده و توانمند شوند. همچنین در مرحله دوم باید خدماتی به افراد آسیب دیده داده شود که از چرخه اعتیاد و بی‌خانمانی خارج شوند سپس در مرحله آخر باید بحث عقیم سازی را مورد توجه قرار دهیم.
او ادامه داد: آسیب دیده‌هایی که برگشت آنها به زندگی معمولی سخت شده است را باید در زمینه عقیم سازی مد نظر قرار دهیم و تا زمانی که پیشگیری سطح یک و دو به صورت کامل انجام نشده است این کار مشکلی از مشکلات ما را حل نکرده و حتی باعث آسیب‌های دیگری می‌شود.

عقیم سازی از بازتولید آسیب جلوگیری می‌کند
شعبانی با بیان اینکه عقیم سازی برای کسانی که دیگر امیدی به برگشتشان نیست بسیار مفید خواهد بود تاکید کرد: عقیم سازی خود از بازتولید آسیب جلوگیری می‌کند و موضوعی از که حق تمام انسان‌ها است چراکه هر فرد حقوقی نسبت به بدن خود دارد. فلذا عقیم سازی نباید ممنوع یا اجباری باشد بلکه باید شرایطی فراهم شود تا آگاهی افراد آسیب دیده بالا رفته و آنها آزادانه این مسئله را انتخاب کنند.

آموزش استفاده از کاندوم به افراد آسیب دیده
این فعال در حوزه HIV  خاطر نشان کرد: باید بحث روابط پرخطر به افراد آموزش و لزوم استفاده از کاندوم برای آنها مشخص شود تا از بارداری ناخواسته جلوگیری شود.
رییس سازمان مردم نهاد انجمن احیا در پاسخ به این سوال که پیشگیری سطح یک و دو سال هاست در حال اجرایی شدن هستند اما می‌بینیم که هردو شکست خورده اند بنابراین بهتر نیست راه سومی را انتخاب کنیم تشریح کرد: این ساختار کارکرد ناکارآمدی در پیشگیری سطح یک و دو داشته است بنابراین در پیشگیری سطح 3 نیز ما دوباره شکست خواهیم خورد. وقتی به بخش خصوصی اجازه ورود به این حوزه داده نمی‌شود و افراد کارشناس و متخصص حق کار کردن را ندارند چگونه ما می‌توانیم در پیشگیری سطح 3 موفق باشیم؟
شعبانی افزود: مسیر مالی طرح‌های ما شفاف نیستند و سازمان‌ها نیز همیشه به صورت موازی و کوتاه مدت کار کرده‌اند. حال باتوجه به چنین ساختاری ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که پیشگیری سطح 3 بتواند موفق باشد.

آزاد بودن سقط مورد بررسی قرار بگیرد
او در ادامه تاکید کرد: عقیم سازی نباید فقط درباره زنان بکار برده شود و آقایان نیز می‌توانند با وازکتومی عقیم شوند. همچنین مسئله آزاد بودن سقط نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد چراکه شاهد آن هستیم مراکز آلوده‌ای این کار را انجام می‌دهند و همین مسئله باعث افزایش بیماری‌های زیادی می‌شود.
این فعال اجتماعی در خصوص ابعاد دیگر آزاد بودن سقط جنین خاطر نشان کرد: در آمریکا نیز سقط جنین تا چند دهه قبل ممنوع بود اما بالاخره با اینکه کلیساها مخالف بودند این اتفاق افتاد و آزاد سازی سقط را شاهد بودیم که همین مسئله در بلند مدت جرم و جنایت را نیز کاهش داد.

فرزندآوری در خانواده‌های درگیر آسیب بازتولید آسیب می‌کند
شعبانی در پایان با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان امروز برای نیروی کار خود تشویق به فرزند آوری می‌کنند تصریح کرد: فرزندآوری در یک خانواده سالم شاید در نیروی کار ما تاثیر مثبت داشته باشد اما فرزندآوری در خانواده‌های درگیر با آسیب فقط به بازتولید آسیب کمک می‌کند.
ما در همین دروازه غار شاهد فردی به نام عباس سیگاری بودیم که تنها 6 سال داشت و نمی‌توان انتظار داشت که این فرد در بزرگسالی نیروی کار برای کشور و جامعه ما شود. فلذا باید این شرایط فراهم شود تا به صورت قانونی زنان درگیر با آسیب آزادانه سقط جنین انجام دهند.
انتهای پیام/

پژوهشیار