مدیرکل بنیاد مسکن استان؛

۵۲ درصد از خانه‌های روستایی آذربایجان‌شرقی کم‌دوام است

1400/06/14 - 15:31 - کد خبر: 50281
حافظ باباپور

نصر: مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: ۵۲ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان کم‌دوام بوده و در مقابل حوادث طبیعی آسیب‌پذیر است.

به گزارش نصر، حافظ باباپور روز یکشنبه در نشست تخصصی کارگروه طراحی و معماری مرکز نوآوری، کارآفرینی و توسعه مهندسی افزود: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰۵ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که تاکنون بهسازی و مقاوم‌سازی ۴۸ درصد از این واحدها با استفاده از تسهیلات اعطایی انجام شده و عملکرد این استان در زمینه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی چهار درصد از متوسط کشوری بالاتر است.
وی با بیان اینکه به دنبال مصوبه هیات وزیران و ابلاغ بنیاد مسکن کشور امسال سقف تسهیلات مسکن روستایی با افزایش ۲ برابری از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته، اظهار داشت: این تسهیلات با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله برای بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت می‌شود و فرصت مناسبی است تا روستاییان با استفاده از این تسهیلات نسبت به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری‌های پیشرفته در تولید مصالح ساختمانی و ارتقای کیفیت آنها، اظهار داشت: پایین بودن مقاومت مصالح به کار رفته در ساخت ساختمان‌ها به ویژه در مناطق روستایی از دلایل افزایش میزان خسارت‌های مالی و احیانا جانی در بروز حوادث غیرمترقبه مانند زلزله در این استان است.
باباپور، ادامه داد: بنیاد بتن آذرآبادگان وابسته به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با داشتن کارگاهای متعدد در تولید باکیفیت مصالح ساختمانی و راهسازی و استفاده از فناوری‌های جدید در اجرای طرح‌های عمرانی با بنیاد مسکن استان مشارکت دارد.

استفاده از مصالح نوین موجب تسریع در اجرا و افزایش کیفیت می‌شود
مدیرکل بنیاد مسکن زنجان نیز در این نشست با بیان اینکه به طور متوسط سالانه پنج تا هفت هزار واحد مسکونی در این استان احداث می‌شود، گفت: استفاده از مصالح نوین در ساخت‌وسازها موجب تسریع در اجرای پروژه و افزایش کیفیت آنها می‌شود و روند مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی را سرعت می‌بخشد.
رضا خواجه‌ای افزود: از سال ۸۴ تاکنون از ۹۲ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن روستایی این استان حدود ۵۱ هزار واحد بازسازی و مقاوم‌سازی شده که این میزان حدود ۵۴ درصد از واحدهای مسکونی روستایی را شامل می‌شود.
وی اظهار داشت: در این استان بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی بر روی گسل زلزله ساخته شده که از این تعداد حدود هشت هزار واحد مقاوم‌سازی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن زنجان گفت: ۲۷۴ روستای این استان در مسیر سیلاب قرار دارد که نیازمند اجرای طرح ایمن‌سازی بوده و برای اجرای این طرح نیاز به ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار است.
«خواجه‌ای» با بیان اینکه امسال پنج هزار واحد مسکن روستایی این استان با استفاده از تسهیلات این بنیاد بازسازی و مقاوم سازی می‌شود، ادامه داد: با ادامه این روند و مقاوم‌سازی پنج هزار واحد مسکونی به طور میانگین در سال، مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی این استان به حدود هشت سال زمان نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه بنیاد بتن آذرآبادگان در تامین مصالح ساختمانی این بنیاد برای تسریع و تسهیل در اجرای پروژه‌ها همکاری می‌کند، یادآوری کرد: کنترل حداکثری بر کیفیت مصالح و استفاده از ظرفیت بنیاد بتن برای ارتقای سطح کیفی ساخت و سازها از اولویت‌های بنیاد مسکن زنجان بوده و در این راستا امسال از ظرفیت این بنیاد بتن در اجرای یک هزار و ۹۰۰ واحد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و پنج هزار مسکن در روستاهای این استان استفاده می‌شود.
علی فولادی، مدیرعامل بنیاد بتن آذرآبادگان

تولید مصالح بی‌کیفیت ممنوع و ساختمان‌ها شناسنامه‌دار شود 
مدیرعامل بنیاد بتن آذرآبادگان نیز در این نشست با بیان اینکه مجموعه بنیاد بتن در سطح کشور ۸۰ کارخانه تولید مصالح ساختمانی دارد، گفت: بنیاد بتن آذرآبادگان نیز دارای ۱۰ کارخانه و کارگاه تولیدی فعال در استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل و زنجان است و مصالح استراتژیک حوزه ساخت و ساز را تولید می‌کند.
علی فولادی افزود: این بنیاد سالانه ۱۵۰ هزار مترمکعب بتن، حدود پنج میلیون قالب بلوک ساختمانی، ۲ میلیون متر تیرچه، سه میلیون متر طول خرپای صنعتی، ۲۰۰ هزار تن شن و ماسه، ۱۰۰ هزار قطعات بتنی و آسفالت تولید می‌کند.
وی عمده دغدغه این بنیاد را تولید مصالح باکیفیت اعلام کرد و اظهار داشت: در این راستا طی ۲ سال گذشته علاوه بر تثبیت تولید مصالح با کیفیت در این منطقه، راندمان تولید این بنیاد نیز از نظر حجمی و ریالی حدود سه برابر نیز افزایش یافته است.
مدیرعامل بنیاد بتن آذرآبادگان با بیان اینکه به‌زودی بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه تولید قطعات بتنی در تبریز با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال راه‌اندازی می‌شود، گفت: صنعت ساختمان در کشور ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته از تکنولوژی و نوآوری کمتری برخوردار بوده و برای رفع این مشکل مرکز نوآوری، کارآفرینی و توسعه مهندسی در این بنیاد راه‌اندازی شده است.
فولادی ادامه داد: در این مرکز از صفر تا مرحله تجاری‌سازی ایده‌های حوزه راه و ساختمان حمایت می‌شود و استادان دانشگاه و دانشجویان می‌توانند از امکانات و ظرفیت‌های این مجموعه در روند تحقیقات و پژوهش‌های خود استفاده کنند.
وی یادآوری کرد: تاکنون ۲۲ طرح در زمینه ‌های مختلف از جمله بتن، سازه‌های اسکان موقت، دستگاه‌های ربات گچکار و خانه‌های هوشمند به این مرکز ارایه شده که از این تعداد ۱۲ طرح عملیاتی شده و چهار طرح از آنها نیز در مرحله مدل‌سازی است تا پس از آن وارد مرحله تجاری‌سازی شود.
فولادی افزود: طرح‌های اساتید و دانشجویان یا از طریق پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی به این مرکز معرفی یا از طریق فراخوان استارت آپی یا جشنواره‌ها به این مرکز ارایه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از آسیب‌پذیری ساختمان‌ها و ارتقای مقاومت ساخت و سازها باید جلو تولید مصالح بی‌کیفیت گرفته شود، اظهار داشت: همچنین ساخت و ساز مسکن باید تخصصی شده و مجوز ساخت و ساز به افراد متخصص واگذار شود و ساختمان‌ها از نظر فنی و مصالح بکار رفته در آن، شناسنامه‌دار شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار