مدیرعامل آب منطقه‌ای استان:

سدهای بزرگ آذربایجان‌شرقی ۳۳ درصد آب دارند

1400/06/14 - 11:49 - کد خبر: 50252
سد

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به تاثیر بد خشکسالی و کاهش بارندگی بر وضعیت ذخیره آب استان اعلام کرد: در حال حاضر تنها ۳۳ درصد مخازن سدهای بزرگ این خطه پر است.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سدهای کوتاه در حال آبگیری آذربایجان شرقی نیز که افزون بر ۵۸ مورد و در جای جای سطح این استان گسترده و پراکنده هستند و بیشتر برای بهبود معیشت روستاییان ساخته شده اند، حدود ۱۵ درصد آب دارند.
وی تشریح کرد: از ابتدای مهرماه پارسال تاکنون ۳۴۹ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای بزرگ استان شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل از آن، ۴۷۲ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده بود؛ بر این اساس امسال روان آب های ورودی به مخازن سدها نسبت به سال قبل ۲۶ درصد کاهش داشته است.
غفارازده همچنین با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی با ۱۴۶ سد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۵۸۱ میلیون مترمکعب آب، بیشترین تعداد سد در کشور را دارد، ادامه داد: مجموع ذخایرآبی در مخازن سدهای بزرگ آذربایجان شرقی ۲۱ درصد کمتر از سال قبل می باشد.
وی یادآوری کرد: روان آب های ورودی بیشتر سدهای آذربایجان شرقی در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش داشته است و بر این اساس سدهای آیدوغموش میانه، قلعه چای عجب شیر، سهند، علویان مراغه و نهند تبریز به ترتیب با ۵۳ درصد، ۳۸ درصد، ۲۹ درصد، ۲۳ درصد و ۲۳ درصد، بیشترین کاهش ذخایر آب را در استان به خود اختصاص داده اند. 
به گزارش ایرنا، در سال آبی گذشته گذشته ۴۸ درصد ظرفیت مخازن سدهای آذربایجان شرقی پر بود.
حجم روان آب های آذربایجان شرقی در سال های خوش بارش از ۲ میلیارد مترمکعب در سال افزون تر است.
انتهای پیام/

پژوهشیار