خانه ستارخان، از سنگر مقاومت تا جاذبه‌ای گردشگری

1400/06/13 - 20:41 - کد خبر: 50224
عکس

نصر: آورده‌اند که زمان مشروطه، تمام ایران در برابر سلطه شاه مستبد قاجار سر خم کرده بودند، حتی روایت‌هایی از تسلیم تبریز و آذربایجان نیز وجود دارد، اما یک محله و یک خانه علم مقاومت را بالا برده و سرخم نکرد. ساکنان این خانه به سرپرستی ستار قره‌داغی، داغ سلطه بی‌چون و چرا را بر دل مستبدترین شاه قاجار گذاشتند.

به گزارش نصر، خانه ستارخان در خیابان امیرخیز (یا امیره‌قیز) تبریز که روزگاری محل تجمع و اتاق فکر سران مشروطه بود، امروز در برنامه‌ای جامع برای احیا و بازآفرینی قرار گرفته است. 
اقدامات اولیه برای مرمت بنای این خانه تاریخی انجام یافته و برنامه شهرداری تبریز تملک خانه‌های پیرامون این مجموعه و تبدیل آن به مجموعه‌ تاریخی بی‌نظیر در شهر تبریز و به دنبال آن معرفی برگی از دفتر تاریخ درخشان تبریز قهرمان است.
در برنامه شهرداری تبریز، تملک خانه‌های پیرامون خانه ستارخان و تغییر کاربری آنها به فضای سبز قرار دارد که در کنار کاشت فضای سبز، سنگفرش محیط، نصب المان‌هایی از دوران مشروطه و زیباسازی محیط نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.
تملک ۱۱ خانه پیرامون خانه ستارخان در راستای احیای خانه‌پارک ستارخان در برنامه شهرداری منطقه قرار گرفته است. علاوه بر آن، فضای مفرح پارک، به همراه بخش‌های فرهنگی و جنبی، چشم‌انداز خانه‌پارک ستارخان است.
انتهای پیام/

پژوهشیار