خبر/

فاصله زیاد بین دو دُز واکسن کووید-۱۹ نگران‌کننده است؟

1400/06/13 - 11:44 - کد خبر: 50171
واکسن کرونا

نصر: متخصص بیماری‌های عفونی به پاره‌ای از پرسش ها در مورد تزریق واکسن کرونا پاسخ گفت.

به گزارش نصر، محمدرضا شیرزادی متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که اگر فردی در مرحله اول واکسیناسیون کرونا  واکسن آسترازنکا تزریق کرده، در صورتیکه  فاصله زمانی استاندارد طی شود و واکسن آسترازنکا موجود نباشد چه کاری باید انجام دهد؟ گفت: این فرد حتی‌الامکان باید صبر کند تا واکسن آسترازنکا موجود شود در غیر اینصورت اگر بخواهد پروتکل واکسیناسیون خود را تغییر داده و از سینوفارم استفاده کند باید مجددا دُز اول سینوفارم را تزریق کند و در فاصله ای استاندارد دُز دوم از این واکسن را هم تزریق نماید.
وی افزود: فاصله‌های استاندارد بین دو دُز اول و دوم معمولا بهترین زمان تزریق است و می‌توان پس از آن هم به تزریق اقدام کرد. مگر اینکه انقدر زمان از تزریق گذشته باشد که واکسن خاصیت خود را از دست بدهد.
متخصص بیماری‌های عفونی کشورمان در مورد بیماران صرعی گفت: آنها در گروه اولویت هستند و باید برای دُز دوم از همان واکسن دُز اول استفاده کنند مگر اینکه در واکسیناسیون مرحله اول دچار عوارض شدید شده باشند که در اینصورت باید واکسن خود را تغییر دهند.
وی تاکید کرد: بعد از واکسیناسیون مصرف ویتامین منعی ندارد اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.  ویتامین های گروه  B  و C محلول در آب هستند که مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود اما ویتامین های E و Dو  Aکه محلول در چربی هستند با مصرف زیاد چون از بدن دفع نمی شوند فرد را دچار سرگیجه و ضعف می کنند. قرقره آب نمک رقیق می‌تواند به صورت مکانیکی میکروب‌ها را کم کند ولی با فاصله کمتر از 2 ساعت دوباره میکروب‌ها در گلو جمع می شوند. نکته دیگر اینکه شستشوی گلو هیچ ربطی به تزریق واکسن ندارد. اما بهتر است اینکار به صورت مداوم انجام شود.
شیرزادی با اشاره به اینکه واکسن وضعیت ایمونولوژیک بدن را تحریک می کند گفت: بهتر است پس از تزریق واکسن تغذیه خوبی داشته باشیم و مایعات بیشتری استفاده کنیم.
وی درباره بیماران دیابتی گفت: این گروه هم در اولویت  واکسن هستند و باید بدون در نظر گرفتن سن به تزریق اقدام کنند.
شیرزادی گفت: ارزیابی آنتی بادی دلیلی بر اینکه بدن فرد ایمن شده یا نه نیست. همه باید از دو دز واکسن استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که سینوزیت دارند باید آنتی بیوتیک مصرف کنند ولی برای تب ناشی از واکسن نباید به صورت سرخود آنتی بیوتیک مصرف کرد بلکه باید استامینوفن خورد.
متخصص بیماری‌های عفونی کشورمان در ادامه با اشاره به افرادی که واکنش‌های حساسیتی شدید دارند گفت: اصولا توصیه می شود این افراد واکسن تزریق نکنند.
وی خاطرنشان کرد: جوانان 18 ساله هنوز در پروتکل واکسیناسیون کشوری نیستند ولی از 18 سال به بالا می توان آسترازنکا تزریق کرد.
شیرزادی در مورد خانم‌های باردار و افرادی که تمایل به بارداری دارند گفت: خانم‌های باردار بالای 35 سال باید واکسینه شوند. چون ممکن است در طول دوره بارداری مبتلا به عوارض شدید کرونا شوند. تزریق واکسن برای مادران شیرده بالای 35 سال منعی ندارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار