مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل؛

۱۹۳ موافقت اصولی گردشگری در اردبیل صادر شد

1400/06/11 - 11:27 - کد خبر: 50079
گردشگری

نصر: مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل گفت: با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری از سال ۹۷ تاکنون ۱۹۳ موافقت اصولی با ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای طرح‌های گردشگری این استان صادر شده است.

به گزارش نصر، نادر فلاحی اظهارکرد: حجم سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها بیش از ۴۰ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال است.
وی افزود: میزان اشتغال در نظر گرفته شده با راه‌اندازی این طرح‌های سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۳۱۵ نفر بوده که نقش مهمی در رونق اشتغال در استان دارد.
او ۳۰ مورد از این طرح‌ها را مربوط به احداث هتل با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار و۴۸۷ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی یک هزار و ۸۶۸ نفر دانست و گفت: ۲۴ طرح نیز شامل هتل آپارتمان بوده که با بیش از یک هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای ۱۹۶ نفر برای آنها موافقت اصولی صادر شده است.
فلاحی احداث ۳۲ اقامتگاه بوم‌گردی با یک هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۴۹۵ نفر اشتغال، ۱۷ واحد پذیرایی بین‌راهی با ۵۰۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۲۸۳ نفر اشتغال، ۱۴ مهمانپذیر با ۳۸۹ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۱۲۰ نفر اشتغال، چهار سفره‌خانه سنتی با ۶۹ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۳۹ نفر اشتغال را از دیگر طرح‌ها ذکرکرد.
مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ادامه داد: برای ۱۵مرکز تفریحی و سرگرمی گردشگری با ۲ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۶۸۸ نفر اشتغال، ۲۹ مجتمع گردشگری با ۱۶ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال و دو هزار و ۵۲ اشتغال و ۲۳ محوطه گردشگری با یک هزار و ۸۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۴۸۴ اشتغال نیز موافقت اصولی صادر شده است.
او افزود: از دیگر طرح‌هایی که برای آنها در این مدت موافقت اصولی صادر شده ۲ مرکز آبدرمانی با ۹۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۲۳ اشتغال ، ۲ مرکز گردشگری سلامت با ۵۷۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۵۴ اشتغال و یک اردوگاه گردشگری با ۲۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۱۳ نفر اشتغال بوده است.
به گزارش ایرنا، استان اردبیل با یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی همسایه بوده و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این استان در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر ۳۲ واحد هتل با بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تخت، ۸۷ واحد هتل آپارتمان با بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تخت، ۹۸ واحد میهمانپذیر با بیش از چهار هزار و ۶۰۰ تخت، سه واحد کمپینگ گردشگری با ۴۰ تخت، ۲ واحد مجتمع گردشگری با ۱۵۰ تخت و ۲ واحد اقامتگاه بوم گردی با ۵۰ تخت در خدمت گردشگران استان اردبیل است.
پیش‌تر ستان اردبیل به علت دارا بودن آب و هوای مطبوع و جاذبه‌های متنوع طبیعی و تاریخی، مقصد نخست گردشگران داخلی ایران بود ولی به علت شیوع کرونا، بخش گردشگری استان به شدت آسیب دیده و بسیاری از واحدهای فعال این صنعت تعطیل شده است.
بنا اعلام مسئولان گردشگری، استان اردبیل سالانه پذیرای هشت میلیون نفر گردشگر داخلی و افزون بر ۱.۶ میلیون گردشگر خارجی بوده و در ۲ سال اخیر با اقدامات انجام شده، به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار