گزارش/

کاهش صفوف مراجعان با راه‌اندازی پنج مرکز جدید واکسیناسیون /شهرداری، سازمان روزها و لحظه‌های سخت

1400/06/11 - 11:13 - کد خبر: 50077
واکسیناسیون عمومی

نصر: با تجهیز و راه اندازی ۵ مرکز جدید تجمیعی توسط شهرداری تبریز به منظور واکسیناسیون عمومی، صف‌های طولانی انتظار برای دریافت واکسن کاهش یافته و شهروندان با سهولت بیشتری خدمات مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

به گزارش نصر، اگر بیش از این شهرداری‌ها تنها نهادهایی صرفا خدماتی بودند و وظایفی در این قالب را دنبال می‌کردند؛ حالا با افزایش جمعیت و تغییر و تعدد نیاز شهروندان، این رویکرد نیز تغییر یافته و این مجموعه کارکردی اجتماعی‌تر نیز برای خود تعریف می‌کند.
حالا کرونا وجب به وجب شهر را درگیر خود کرده و ساحت‌های مختلف زندگی روزمره را تحت تاثیر خود قرار داده است. مدیریت شهری تبریز نیز مانند نهادهای دیگر با شیوع کرونا با تغییر برخی سیاست‌های کاری و انجام وظایفی خاص از همان روزهای ابتدایی آغاز این بیماری، به رسالت خود در قبال شهروندان عمل کرده است.
در همین راستا از اول شهریورماه جاری پنج مرکز تجمیعی انجام واکسیناسیون کرونا در فرهنگسرای ارم، بوستان قرآن، فرهنگسرای الغدیر، سالن المهدی اندیشه و شمیم پایداری دایر شده تا به عنوان ظرفیتی بزرگ بتواند کار واکسیناسیون شهروندان را تسریع بخشد.

کاهش صف دریافت واکسن با افزایش مراکز واکسیناسیون
مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز در گفتگو با شهریار در این خصوص می‌گوید: پیش از این تنها ۶ مرکز  تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تبریز وجود داشت که با پیوستن این مراکز جدید به ۱۱ مورد افزایش یافت. مکان‌یابی راه اندازی این ۵ مرکز به گونه‌ای بوده که شهروندان در نقاط مختلف شهر دسترسی سهل‌تری به مراکز داشته و از شمیم پایداری در شرق تبریز تا سالن المهدی در جنوب غربی شهر امکان انجام واکسیناسیون فراهم شود.
محمدحسین حسن‌زاده ادامه می‌دهد: در حالی که پیش از این شاهد صف‌های طولانی دریافت واکسن و بروز برخی دشواری‌ها برای شهروندان بودیم، حالا این صف‌ها کاهش یافته و اگر واکسن مورد نیاز تامین باشد، در خصوص ارائه خدمات مشکلی وجود ندارد. تمامی امکانات اعم از تجهیزات سرمایشی برای نگهداری واکسن‌ها، غرفه بندی و ... مطابق درخواست اداره بهداشت تبریز آماده سازی شده و ظرفیت بزرگی برای افزایش واکسیناسیون شهروندان تبریزی فراهم شده است.
او همچنین با اشاره به آمار انجام واکسیناسیون در این مراکز می‌گوید: روزانه دهها مورد تزریق واکسن برای شهروندان انجام می‌گیرد که در صورت وجود واکسن کافی در صورت نیاز قادر به افزایش ظرفیت خدمات دهی نیز هستیم. خوشبختانه هماهنگی خوبی بین شهرداری تبریز و مرکز بهداشت شهرستان تبریز وجود دارد و این پنج مرکز نیز به درخواست ستاد کرونا و دانشگاه علوم پزشکی تبریز تدارک دیده شده است.

شهروندان؛ صاحبان اصلی شهر و شهرداری
به گفته حسن‌زاده در حال حاضر موضوعی مهم تر از کرونا برای جامعه وجود ندارد و معتقدیم صاحبان اصلی شهر و شهرداری، شهروندان هستند که مدیریت شهری نیز بر همین اساس به این نتیجه رسیده که نیاز اصلی و اساسی امروز برای شهروندان دسترسی سریع به واکسن است.
هر چند طی هفته اخیر آذربایجان‌شرقی جزو استان‌هایی بوده که با مشکل کاهش واکسن روبرو شده و همین کمبود منابع موجب تغییر در برنامه واکسیناسیون و بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است ولی گویا با قول مساعد وزارت بهداشت برای تامین واکسن کرونا بزودی این مشکل برطرف خواهد شد.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان تبریز در گفتگو با شهریار با اشاره به همکاری خوب شهرداری در خصوص تامین زیرساخت‌های لازم برای انجام واکسن کرونا می‌گوید: موضوع کرونا امروز دیگر محدود به نهاد و شخصی خاص نیست و دامنه آن به اندازه‌ای افزایش یافته که نمی‌توان از کنار این بیماری فراگیر به راحتی عبور کرد.
دکتر احمد مردی ادامه می‌دهد: شهرداری تبریز و بخصوص اداره کل سلامت و امور اجتماعی در این زمینه همکاری بی‌نظیری داشته‌اند که نتیجه این همکاری مشترک باعث نتیجه‌ای مطلوب برای شهروندان می‌شود.

واکسیناسیون روزانه ۴ هزار نفر در ۵ مرکز جدید
او در خصوص آمار واکسیناسیون در این مراکز هم می‌گوید: از هفته گذشته متاسفانه با کمبود واکسن مواجه بوده‌ایم و به همین دلیل نمی توان ارزیابی دقیقی از افزایش مراکز داشت ولی در مجموع تنها در همین ۵ مرکز راه اندازی شده روزانه ۴ هزار دوز واکسن زده می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان تبریز تاکید می‌کند: پیش بینی می‌کنیم در صورت تامین واکسن این تعداد به ۱۰ تا ۱۲ هزار دوز واکسن در روز نیز افزایش یابد.
مردی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به شهروندان تبریزی می‌گوید: ساعت کار این مراکز از ۷.۳۰ صبح تا ۱۸ عصر است و طی این ساعات خدمات ارائه می‌شود. از شهروندان تقاضا می‌کنیم برای جلوگیری از اتلاف وقت خود و دریافت صحیح و منظم واکسن، در ساعات بعد از ظهر نیز مراجعه داشته باشند چرا که بیشتر شهروندان ساعات نخست روز به مراکز مراجعه می کنند و همین موضوع باعث تجمع بیش از اندازه در شرایط کرونایی می شود.

واکسن پایان ماجرا نیست
با تمام اینها پر واضح است که دریافت واکسن و طی این مرحله به معنی رهایی از کرونا نیست و شهروندان نباید با تکیه بر همین موضوع و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، سلامتی خود و سایر نزدیکان را به خطر اندازند.
هنوز هم فاصله‌گذاری اجتماعی جهان امروز را دچار تغییر ساخته و انسان‌ها با خطی نامرئی از یکدیگر جدا افتاده‌اند. در این روزگار سخت بیماری همه در کنار یکدیگر ایستاده و چاره‌ای جز تلاش برای کاهش التیام ناشی از این درد و بیماری نیست.
ایجاد این فضاهای جدید باز دیگر نشان داد که شهرداری تبریز به عنوان یک سازمان فرا سازمانی عمل کرده و سازمان روزهای سخت بوده و خواهد بود که نشانگر ظرفیتی بزرگ در این مجموعه است. این مجموعه هم در صدد است به عنوان یکی از شرکای تامین سلامت شهروندان، کنار مردم و همراه سلامتی آنها باشد چرا که  ساخت شهر بدون شهروندانی سالم میسر نیست.

سحر فکردار
انتهای پیام/

پژوهشیار