امام جمعه تبریز:

زبان شعر در گسترش فرهنگ عاشورایی تأثیرگذار است

1400/06/11 - 11:07 - کد خبر: 50073
حجت الاسلام آل هاشم

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت:شعر به عنوان زبان فاخر و ماندگار می تواند در تقویت و گسترش فرهنگ عاشورایی تأثیرگذار باشد.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در مراسم رونمایی از پوستر هفتمین کنگره ملی شعر اربعین  اظهار داشت:  زبان شعر زبان تاثیرگذار، فاخر و ماندگار است و جلوه‌گری حماسه عاشورا و اربعین با بهره گیری از آن می‌تواند در تقویت و گسترش فرهنگ عاشورایی تاثیرگذار باشد.  
امام جمعه تبریز افزود: مهم‌ترین بستر فکری و فرهنگی ایرانیان در طول تاریخ،  شعر بوده و برگزاری شعر اربعین در تبریز اتفاق بزرگی است که استمرار آن می‌تواند تبریز را همچون ادوار گذشته مهد پرورش عالمان، شاعران و مداحان معرفی کند.
وی اضافه کرد: این مهم شاعران جوان را برای تولید آثار فاخر  تشویق خواهد کرد که در ارتباط با اربعین اشعار ویژه‌ای داشته باشند.  
وی ادامه داد: تبریز با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی مذهبی و ادبی برازنده برگزاری شعر اربعین است و خوشبختانه شاعران در سال‌های اخیر به مانند صدها سال قبل ارادت خالصانه خود را به سید الشهدا و ائمه اطهار (ع) نشان داده‌اند.
امام جمعه تبریز تاکید کرد: این‌ها باید در این کنگره‌ها به خوبی شناسایی و تشویق شوند و با تقویت آثار جوانان اشعاری با مضامین اربعین در اختیار مداحان قرار می‌دهند.  
وی افزود: آذربایجان و تبریز شعرای بزرگی را در دامان خود پرورش داده که در ابعاد معنوی تاثیر فراوانی در جامعه داشته‌اند؛ در دوره معاصر ادبیات تبریز شعرای بزرگی همانند استاد شهریار، صحاف، صراف، صافی، شهاب، حسینی، عابد و دیگران را تربیت کرده که نوحه‌ هایی را به نظم درآوردند که با گذشت ده‌ها سال هنوز در هیات‌ها ساری و جاری است.
وی ضمن تقدیر از صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی گفت: رسانه ملی ما در استان در بحث پخش عزاداری‌های عاشورا و ایام محرم سنگ تمام گذاشت و کمک بسیاری برای آنهایی که به خاطر شرایط کرونا، قادر به حضور در مجالس نبودند، کرد؛ به همین جهت از رسانه ملی در ارتباط با گسترش فرهنگ عاشورایی و اربعین صمیمانه سپاسگزاریم.
آل‌هاشم تشریح کرد: برخی علاوه بر سوگ و  ماتم، از ادبیات اربعین و محرم به عنوان بستری برای اعتراض به ظلم و ستم استفاده کردند و در این کنگره انتظار می‌رود در محتوای ادبی خویش عرصه‌ای برای مقابله با ورود برخی بدعت‌ها و تحریف‌ها به  روضه‌های اربعینی و محرم باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار