سرگئی لاوروف:

تلاش برای اعمال سیستم غربی در افغانستان اشتباه بزرگی بود

1400/06/10 - 15:51 - کد خبر: 50032
سرگئی لاوروف

نصر: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: تلاش آمریکا و متحدان این کشور برای اعمال سیستم غربی در افغانستان اشتباه بزرگی بود.

به گزارش نصر، لاوروف روز چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل مسکو (مگیمو) وابسته به وزارت خارجه روسیه، با اشتباه بزرگ خواندن تلاش غرب برای اعمال سیستم خود در افغانستان اظهار داشت: این کشور بطور مرسومی دارای ساختار کشور غیرمتمرکز بوده که دارای روابط طایفه ای بوده است.
وی افزود: روابط بین گروه های قومی در افغانستان بسیار فراوان دارد و معمولا پایتخت در این روابط موازنه برقرار می کند. 
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که در افغانستان انتخابات برای تعیین رئیس جمهور که دارای اختیارات معینی باشد از خارج تحمیل شد و افرادی که این نسخه را تحمیل کردند، از اقدام خود نتیجه ای نگرفتند. 

 کشورهای غربی در امور کشورهای دیگر مداخله نکنند 
لاوروف گفت که امیدوار است که رهبران کشورهای غربی به وعده خود پایبند باشند و برای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و ترویج دمکراسی مورد نظر خود به دیگر کشورها تلاش نمی کنند. 
وی افزود: ساختار و نظام هر کشور باید منعکس کننده سنت های آن باشد و برای افراد ساکن در آن کشور قابل قبول باشد. 
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که جو بایدن رئیس جمهوری امریکا و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه وعده داده اند که برای تحمیل دمکراسی به کشورهای دیگر تلاش نمی کنند، باید ببینیم آنها به این وعده خود پایبند خواهند بود یا خیر.
روسیه و آمریکا برای مذاکرات سایبری آماده می شوند
لاوروف در ادامه سخنان خود گفت که روسیه و آمریکا دور جدید مذاکرات در مورد مسائل سایبری را تدارک می بینند و مقدمات چنین دیداری فراهم می شود.
وی ادامه داد: نتایج اجلاس سران روسیه و آمریکا این امید را بوجودآورده است که مسکو و واشنگتن می توانند سطح تنش ها در عرصه جهانی را کاهش بدهند.
به گفته وزیر خارجه روسیه، با این وجود آمریکا از سیاست برای بازداشتن روسیه صرف نظر نمی کند. 
وی افزود: آمریکا یکی از هدف های اصلی خود را در عرصه بین المللی بازداشتن روسیه و چین تعیین کرده است. 
 رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه این را نیز گفت که غرب تلاش می کند هند را وارد رویارویی ها در شرق کند. 
لاوروف همچنین در مورد احتمال عضویت در دومای روسیه و نماینده شدن خود نیز گفت که در زمان حاضر نمی تواند درباره نتایج انتخابات دومای روسیه که قرار است روز ۹ ماه سپتامبر برگزار شود، پیشگویی کند. 
لاوروف به همراه سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه، در راس فهرست انتخاباتی حزب حاکم روسیه واحد در انتخابات دومای روسیه است.
انتهای پیام/

پژوهشیار