فعال سیاسی و استاد دانشگاه تبریز:

پرهیز مسوولان از وعده دادن موجب احیای اعتماد مردم به دولت می‌شود

1400/06/10 - 15:39 - کد خبر: 50031
محمدباقر بهشتی

نصر: فعال سیاسی و استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز گفت: پرهیز مسوولان از دادن وعده و وعید به مردم، موجب احیا و ترمیم اعتماد مردم به دولت و افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه می‌شود.

به گزارش نصر، محمدباقر بهشتی، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر لزوم احیا و ترمیم اعتماد و امید مردم به دولت، افزود: مبنای اعتماد مردم به دولت و افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه، راستگویی مسوولان است و در طول سال های گذشته این اصل در کشور ما کمرنگ شده و وقتی وعده و وعید به عمل منجر نشود، اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی در جامعه کاهش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه برای جلب اعتماد عمومی باید استفاده مسوولان از فعل مضارع ممنوع شود، اظهار داشت: مسوولان دولت باید از فعل ماضی استفاده کرده و کارهای انجام شده را بیان کنند.
فعال سیاسی و استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز گفت: هم اکنون دولت جدید بر سرکار آمده و زمان تبلیغات تمام شده، بنابراین دولت باید کارهای عملی انجام دهد و از دادن شعارهای تبلیغاتی جلوگیری کند.
بهشتی، با بیان اینکه دولت باید با مسایل اساسی کشور برخورد واقع بینانه داشته باشد تا اعتماد عمومی دوباره در جامعه احیا شود، ادامه داد: از بین رفتن اعتماد بین مردم با دولت و مردم با مردم، نشان از کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه است و این روند موجب شده تا دولت در کشور ما کم اعتبار شود.
وی یادآوری کرد: عمده علت کاهش سرمایه اجتماعی در کشور، عدم راستگویی مسوولان به مردم بوده و در ایجاد این وضعیت نیز رسانه های گروهی به ویژه صدا و سیما، نقش پررنگی داشته و پا را فراتر از انتشار خبر گذاشته و با انعکاس وعده و وعید مسوولان موجبات کاهش اعتماد عمومی شده اند.
فعال سیاسی و استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، بازنگری اساسی سیاست های ۴۳ ساله کشور را از دیگر راهکارها برای احیای اعتماد مردم به دولت دانست و گفت: این سیاست ها باید به صورت کارشناسی و نه احساسی، بازنگری شود، زیرا در طول این سال ها برخی سیاست ها در کشور از سوی مسوولان اتخاذ شده که موجب سلب اعتماد عمومی شده است.
بهشتی، بزرگ ترین ضعف مسوولان در کشور را دروغ گویی اعلام کرد و افزود: مسوولان باید از بزرگ نمایی کارها پرهیز کنند و با مردم صادق بوده و در تمام سیاست ها و رفتار خود، اصلاحات انجام دهند.
وی یادآوری کرد: اصلاح رفتار در بین افراد جامعه، زمانی ایجاد می شود که اصلاح اندیشه روی دهد و در نتیجه آن اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در جامعه افزایش می یابد.
بهشتی، با اشاره به اینکه در زمان کنونی رفتار مسوولان با آنچه شعار می دهند، متفاوت است، ادامه داد: شهید رجایی به خاطر این به الگویی در کشور تبدیل شد که ساده زیست و ظاهر و باطن زندگی آن یکی بود.
وی اظهار داشت: مردم وقتی وعده و وعیدهای مسوولان را می شوند و از سوی دیگر شاهد آقازاده ها و رانت خوارها در جامعه هستند، اعتماد خود به مسوولان را از دست می دهند.
انتهای پیام/

پژوهشیار