خبر/

آتش‌سوزی در جنگل‌های اندبیل خلخال مهار شد

1400/06/10 - 13:50 - کد خبر: 50022
آتش سوزی مراتع

نصر: بخشدار مرکزی خلخال گفت: با تلاش عوامل دستگاه‌های اجرایی و مردم آتش‌سوزی در جنگل‌ درختان قد کوتاه و زیبای اندبیل این شهرستان مهار شد.

به گزارش نصر، سید عیسی کریم‌پور روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار اظهارکرد: شب گذشته بی‌احتیاطی گردشگران در جنگل درختان قد کوتاه ارس و بنه اندبیل خلخال موجب آتش‌سوزی شد و با اطلاع بموقع یکی از گردشگران این حریق صبح امروز بطور کامل مهار و از گسترش شعله‌های آتش به جنگل وسیع منطقه جلوگیری شد.
وی افزود: جنگل‌های اندبیل شهرستان خلخال یکی از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی و دارای گونه‌های نایاب جنگلی و محل زیست حیات وحش است و مراقبت از این جنگل‌ها در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به علت انسانی وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های منطقه در سال جاری با توجه به خشکسالی و احتمال وقوع حوادث مشابه در مناطق جنگلی گفت: از گردشگران و اهالی بومی بویژه چوپان‌ها درخواست می‌شود با توجه به لزوم حفاظت از جنگل‌های منطقه از افروختن آتش در سطح جنگل و مراتع خودداری کنند.
کریم‌پور بیان کرد: با توجه به وزش باد گرم در ایام تابستان و خشکی سطح اراضی جنگلی ، کوچک‌ترین شعله آتش با ورزش باد و سرایت به اطراف منجر به آتش‌سوزی وسیع در جنگل می‌شود.
بخشدار مرکزی خلخال گفت: در هفته‌های گذشته نیز بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران و چوپانان و وقوع آتش‌سوزی در حوالی روستای گزاز و ارسون ده‌ها هکتار باغ دچار حریق شده و خسارات سنگین مالی برجای گذاشت.
جنگل درختان قد کوتاه اندبیل در هفت کیلومتری شهر خلخال دارای گونه‌های درختی کمیاب و نایاب از نوع ارس ، بنه ، ازگیل، بلوط و گونه‌های گلابی وحشی ، آلوچه جنگلی و سایر گونه‌های در معرض انقراض است.
انتهای پیام/

پژوهشیار