در آخرین ماه سال آبی جاری رقم خورد؛

کاهش ۳۰ درصدی حجم آب سدهای کشور

1400/06/10 - 13:58 - کد خبر: 50021
سد، طرح‌های آبخیزداری

نصر: حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) تا پنجمین روز از شهریورماه در حالی با کاهش ۳۰ درصدی همراه شده که بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، پاییز امسال وضعیت بارش‌ها کمتر از نرمال (میانگین بلند مدت) خواهد بود.

به گزارش نصر، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) تا پنجمین روز از آخرین ماه سال آبی به رقم ۲۰ میلیارد و ۹۲ میلیون متر مکعب رسید.
این درحالی است که براساس آخرین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در بازه زمانی مشابه پارسال(سال آبی مهر۱۳۹۸ تا آخر شهریور۱۴۰۰) ۳۰ میلیارد و ۳ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.
کل آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا پنجمین روز شهریورماه ۲۸ میلیارد و ۷۹ میلیون متر مکعب شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پارسال که ۵۴ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب ورودی داشته‌اند از کاهش ۴۷ درصدی برخوردار شده است.
کل خروجی آب از مخازن سدهای کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تا پنجم شهریورماه ۳۴ میلیارد و ۹۹ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی پارسال که حجم خروجی ۵۲ میلیارد و ۸۸ میلیون متر مکعب بوده کاهش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.
وضعیت سدهای استان خوزستان در این میان با کاهش ۳۱ درصدی روبرو شده‌اند.
براساس گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران استان خوزستان دارای ۱۰ سد است که درصد پرشدگی آنها ۴۸ درصد گزارش شده است.
درصد پرشدگی کل سدهای کشور تا پنجمین روز از آخرین ماه سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) ۴۱ درصد و ظرفیت کل مخازن سدها ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب است.
از مجموع استان‌های دارای سد در کشور ۹ استان از ابتدای سال آبی جاری تا پنجم شهریورماه با کاهش آب بین ۳۵ تا ۷۵ درصد همراه بوده‌اند.
استان تهران با مجموع ۵ سد با کاهش ۳۷ درصدی حجم آب موجود در مخازن سد روبرو است و درصدپرشدگی این سدها ۳۱ درصد است که زنگ خطری برای تامین آب به شمار می‌آید.
انتهای پیام/

پژوهشیار