مدیرکل گمرک بازرگان؛

صادرات از گمرک بازرگان ۷۳ درصد افزایش یافت

1400/06/10 - 10:29 - کد خبر: 49989
گمرک بازرگان

نصر: مدیرکل گمرک بازرگان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۵۳ هزار و ۷۵۵ تن کالا از طریق این مرز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۳ درصد افزایش دارد.

به گزارش نصر، مجتبی بازگیر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: این محصولات شامل پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی است.
وی با بیان اینکه ارزش دلاری مقدار کالای صادر شده در این مدت ۲۱۰ میلیون و ۷۶۴ هزار دلار بوده، افزود: در این خصوص یک‌هزار و ۵۶۵ اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی به دلیل بسته بودن مرز، این رقم ۸۴۹ مورد بود.
مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز ۴۹۸ هزار و ۴۳۶ تن برآورد شده در حالی که سال گذشته در این مدت زمانی ۱۴۹ هزار و ۴۹۸ تن بود.
بازگیر ادامه داد: ارزش دلاری صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز هم ۷۱۲ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۵۳۰ دلار برآورد می شود.
 وی گفت: در این خصوص نیز هشت هزار و ۳۵۲ مورد اظهار نامه صادر شده که ۲۲۳درصد رشد داشته است.
حدود یک چهارم از کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و این استان دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.
گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی فعال است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.
گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.
آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار