مدیر جهادکشاورزی تبریز خبر داد:

وجود ۱۵۰ هزار کشاورز روستایی در تبریز/ نام پارک بزرگ تبریز به "باغات غرب تبریز" تغییر می‌کند

1400/06/09 - 14:23 - کد خبر: 49949
باغات انگور

نصر: مدیر جهاد کشاورزی تبریز از وجود ۱۵۰ هزار کشاورز روستایی در این شهرستان خبر داد و گفت: تبریز دارای ۲۲ هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی است.

به گزارش نصر، فرامرز افشانی روز سه شنبه، ۹ شهریورماه، در نشست خبری، با بیان این‌که بخش کشاورزی یک بخش پویا و موثر در اقتصاد استان است، اظهار کرد: تبریز دارای چهار شهر، دو بخش، شش دهستان و ۷۱ آبادی بوده و سالانه بالای ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید شده و بالای ۲۰۰ تن محصول نیز فراوری می‌شود.
وی با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار هکتار مرتع در تبریز، افزود: بالای ۹۸ درصد از این مناطق با ورود اداره منابع طبیعی، سنددار شده است؛ هم‌چنین ۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی نیز در این شهرستان وجود دارد که ۲۲ هزار هکتار آن اراضی دیم و ۲۲ هزار هکتار نیز اراضی آبی هستند.
وی از وجود ۳۱ گلخانه با ۱۰۸ واحد کوچک و بزرگ در تبریز خبر داد و گفت: در سطح ۲۰۰۰ هکتار از اراضی تبریز، سبزی و صیفی کشت شده و حتی به استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود. هرگونه فعالیت در جوار اراضی سبزی کاری تبریز باید با صیانت از این مزارع انجام گیرد و حتی به تازگی بر اساس مصوباتی که در تهران انجام گرفته و قرار است تا این مصوبه به استان ابلاغ یابد، نام پارک بزرگ تبریز به "باغات غرب تبریز" تغییر خواهد یافت.
افشانی اظهار کرد: یکی از معضلات دیگر این منطقه استفاده از آب فاضلاب برای کشاورزی است، چرا که گاه کشاورزان منطقه مجبور می‌شوند تا از آب فاضلاب استفاده کنند اما این امر تقصیر کشاورزان نیست بلکه بایستی شهرداری اجازه ورود آب فاضلاب به سطح مزارع را ندهد. جهاد کشاورزی در راستای جلوگیری از استفاده کشاورزان از آب فاضلاب، اقدام به مجهز ساختن مزارع به سیستم‌های آبیاری کم فشار می‌کند اما نیاز است تا مسئله فاضلاب به صورت جدی حل شود.   
وی از تولید ۱۲ هزار تن گندم و ۴۰۰۰ تن جو در اراضی شهرستان تبریز خبر داد و افزود: در سطح ۲۰۰۰ هکتار اراضی تبریز، محصول کلزا تولید می‌شود. محصولات دیگری چون زعفران نیز در این منطقه در سطح هفت هکتار کشت می‌شود که برنامه داریم تا کشت این محصول را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: ۶۴ واحد گاوداری صنعتی، ۵۱۴ واحد گاوداری سنتی، ۲۶ واحد مرغ گوشتی، ۲۲ واحد پرورش مرغ تخم گذاری و دو واحد پرورش مرغ مادر در تبریز فعالیت می‌کنند. ۸۰ واحد صنایع تبدیلی نیز در این شهرستان دارای مجوز هستند و واحدهای بسیاری نیز هنوز موفق به اخذ مجوز نشده‌اند.
مدیر جهاد کشاورزی تبریز متذکر شد: تبریز از نظر تولید کلزا و سبزی و صیفی دارای رتبه نخست استانی، از نظر صنایع تبدیلی و تولید عسل دارای رتبه دوم، از لحاظ تولید تخم مرغ رتبه چهارم و از لحاظ گوشت قرمز رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: عمده محصولات کشت شده در تبریز شامل گندم، جو، علوفه، گوجه سردرود، سبزی و صیفی، گیاهان دارویی، محصولات دامی و ... شده و ۱۱ تعاونی بخش کشاورزی در تبریز فعالیت می‌کنند که دو تعاونی سبزی و صیفی مخصوص اراضی حکم آباد و قراملک و تعاونی گاومیشداران از تعاونی‌های جدیدی است که تاسیس شده‌اند. تبریز از لحاظ پرورش گاومیش به ساماندهی و اصلاح نژاد لازم دارد که این امر از طریق تعاونی پیگیری می‌شود.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که بحث امور اراضی و مبارزه با تغییر کاربری‌های بخش کشاورزی تبریز در اولویت قرار دارد، گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز و فعالیت دلال‌ها در این حوزه در تبریز افزایش یافته و سازمان‌های ذی ربط به صورت جدی به قضیه ورود کرده‌اند. تعداد ۷۰۰ واحد دیوار کشی تنها بر اساس تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی طی سال گذشته در تبریز شناسایی و برخورد شده و اکنون ۹۰۰ حکم قضایی برای برخورد با دیوارکشی‌های غیرمجاز در تبریز آماده است.
افشانی افزود: در راستای مقابله هر چه بهتر با این موضوع، بایستی گشت‌های مشترک سازمان‌های ذی ربط تشکیل یابد تا نظارت بر منطقه برای جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز بیشتر شود.
وی متذکر شد: هرگونه صدور مجوز انشعابات موقت برای واحدهای غیرمجاز در سطح شهرستان، از سال ۹۹ ممنوع بوده و هیچگونه مجوزی در این خصوص از تاریخ دهم خردادماه ۹۹ صادر نمی‌شود.
وی در خصوص برنامه‌های آتی این اداره، اظهار کرد: افزایش راندمان محصولات کشاورزی با بکارگیری روش‌های نوین، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه صنایع تبدیلی، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری از جمله مواردی است که در دستورکار جهاد کشاورزی تبریز قرار دارد.
مدیر جهاد کشاورزی تبریز گفت: در راستای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای مقرر شده تا با استفاده از آب سد ملکیان در شهر جدید شهریار که دارای ظرفیت اسمی ۹ میلیون مترمکعب آب بوده و اکنون شش میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد، در مرحله اول ۳۰ هکتار گلخانه تاسیس یابد که در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح و پاسخگو بودن مقدار آب منطقه، احداث گلخانه‌ها گسترش می‌یابد.
وی با اشاره به اجرای ۳۰۰ هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در تبریز، گفت: در طول ۱.۵ سال گذشته بالای ۱۵۰۰ هکتار اراضی برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در تبریز مکان یابی شده است.
وی در ادامه با اشاره به وجود سه صندوق حمایت از زنان روستایی در تبریز، افزود: این صندوق در ۱۷ روستای شهرستان فعال بوده و تلاش می‌کنیم تا این صندوق در تمامی روستاها تشکیل یابد.
وی با اشاره به وضعیت مطلوب تبریز از لحاظ ضریب مکانیزاسیون، گفت: ۲۲۰۰ دستگاه تراکتور فعال در تبریز وجود دارد که ۲۰۸۰ دستگاه پلاک کوپی شده و مابقی به دلیل بالا بودن سن، حائز پلاک کوپی نشدند.
انتهای پیام/

پژوهشیار