استاد دانشگاه:

استفاده از خردجمعی، کم‌هزینه‌ترین و پرسودترین راه برای جامعه است

1400/06/09 - 13:28 - کد خبر: 49941
رحیم شهرتی فر

نصر: فعال سیاسی و استاد دانشگاه آزاد تبریز با تاکید بر اینکه در اداره جامعه باید از نخبگان، کارشناسان و دلسوزان آگاه استفاده شود، گفت: استفاده از عقلانیت و خرد جمعی کم هزینه‌ترین و پر سودترین راه برای اداره جامعه است.

به گزارش نصر، رحیم شهرتی فر در مورد انقلابی بودن همراه با عقلانیت اظهار کرد: عقلانیت یک روش انسانی است و تفاوت نظام های اجتماعی و سیاسی با یکدیگر نیز در بهره‌گیری از این قدرت خداوندی است،  هر جامعه‌ای علم و عقلانیت را در مسیر هدایت به کار بگیرد ضمن اینکه موفقیت های زیادی در اداره جامعه به دست خواهد آورد، هزینه هایش نیز کاهش می یابد و ما نیز برای افزایش بهره‌وری مجبوریم آخرین متدها و روش های عقلانی در اداره جامعه را به کار ببریم که این عقلانیت شامل تمام شئون می شود.
وی افزود: عقلانیت در انقلاب اسلامی برجسته است و تفاوت انقلاب ما با سایر انقلاب ها در عقلانیت آن است،  اگر ما می خواهیم آینده را با سرعت تغییر دهیم طبیعی است که باید هم از تجربیات مثبت عمومی بشری استفاده کنیم و هم از شکست ها و ناکامی های دیگران باید استفاده کنیم و کم هزینه ترین و پرثمرترین راه را برای اداره جامعه به کار بگیریم و در این زمینه باید از دانشمندان،  خردمندان و دلسوزان بهره بگیریم.
شهرتی فر با اشاره به نخستین شعارهای انقلاب اسلامی که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود،  گفت: باید برنامه هایی که منجر به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است، تدوین شود و اگر برنامه ها مطابق با آرمان های نخستین انقلاب باشد در آن صورت ما نیز به عدالت نیز نزدیک شده ایم و به آنچه که مدنظر انقلاب بود دست می یابیم و در این زمینه باید به آرمان های نخستین انقلاب وفادار باشیم و در برخورد با مردم و برنامه‌ریزی‌ها از تنگ‌نظری ودداری کنیم و نظر عموم مردم را در برنامه ریزی و اداره جامعه به کار ببریم.
وی در مورد اجرای عدالت در همه دستورالعمل‌ها گفت: مردم ایران بیش از ۸۰ میلیون نفر است و اصولاً باید سازمان‌های مردم نهاد در همه زمینه ها شکل بگیرد و مردم خواسته شان را از طریق احزاب سیاسی و مردمی و سازمان‌های مردم نهاد به خصوص از طریق اصحاب رسانه که بازتاب دهنده نقطه‌نظرات افکار عمومی است، بیان کنند.
شهرتی فر ادامه داد: همچنین در این زمینه نمایندگان دولت در تمام مناطق و در تمام سطوح باید ارتباط شان با مردم بیشتر باشد و گزارش‌هایی که به مسوولان بالادستی ارائه می‌دهند، باید واقعی بوده و مطابق با آمارهای صحیح باشد و از ارائه آمارهای کذب پرهیز کنند.
وی در مورد جلب اعتماد مردم به نظام و دولت نیز گفت: اعتماد در نتیجه عمل و مشاهده نتایج اقدامات به دست می‌آید که در این زمینه باید مسوولان حرکت‌های معقول و ملموسی را انجام دهند و وعده هایشان معقول باشد و نتیجه اقدامات چنانچه منجر به بهبود شرایط اقتصادی مردم باشد در آن صورت اعتماد مردم نیز افزایش می یابد.
این فعال سیاسی در مورد رعایت عدالت در همه دستورالعمل ها خاطر نشان کرد: معتقدم که دستورالعمل ها باید زود به زود عوض نشود و یک نقشه راه درست و حسابی و طولانی مدت تنظیم شود و به زیرمجموعه دولت ارسال شود و دم به دم این دستورالعمل‌ها تجدید نظر نشود و یک برنامه بلند مدت اصولی برای اداره جامعه تنظیم شود.
شهرتی فر پیشنهاد کرد: برای عمل به این توصیه، دولت بلافاصله استثناها در قوانین را بردارد چرا که طبق قانون اساسی همه مردم در برابر قانون مساوی هستند و در تمام زمینه‌ها نیز باید مردم به طور مساوی بهره‌مند شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار