رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور:

ارقام پرمحصول و تحقیقاتی در دیمزارهای ۱۶ استان کشت می‌شود

1400/06/09 - 10:53 - کد خبر: 49921
گندم

نصر: رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: هم‌اکنون ارقام پرمحصول معرفی‌شده این موسسه در اراضی دیم ۱۶ استان کشور کشت می‌شود.

به گزارش نصر، خشنود علیزاده افزود: هم‌اکنون ۷۰ درصد از اراضی دیم کشور زیرکشت ارقام تحقیق و پژوهش‌شده توسط موسسه تحقیقات دیم کشور قرار دارد و ارقام پرمحصول تولیدی این موسسه شامل انواع رقم گندم، جو، نخود، عدس، گلرنگ و کلزا در عرصه‌های دیم کشور به خوبی توسعه یافته است.
وی اضافه کرد: این موسسه تاکنون ۸۷ رقم پرمحصول در زمینه غلات و حبوبات معرفی کرده که بخش زیادی از آنها در استان‌های دیم‌خیز و در شرایط آب و هوایی متفات زیرکشت می‌رود.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد: هم اکنون ۲۰۰ طرح تحقیقاتی در بخش‌های غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، علوفه  و مدیریت منابع در این موسسه در حال اجراست.
وی افزود: ارقام معرفی شده توسط این موسسه در مقایسه با ارقام بومی ۱۰ تا ۲۰ درصد برتری عملکرد دارد و نسبت به بیماری‌ها و آفت‌ها مقاوم است و با وجود تنش خشکی و کاهش بارندگی‌ها عملکرد مناسبی داشته‌اند.
وی ادامه داد: امسال نیز ۱۵ رقم جدید شامل گندم، جو، نخود و دانه روغنی توسط این موسسه برای بهره‌مندی بخش کشاورزی دیم کشور معرفی می‌شود.
وی اضافه کرد: دیم‌کاران با عمل به توصیه‌های فنی این موسسه می‌توانند در سال‌های خشک شاهد افزایش عملکرد در تولید محصولاتی زراعی دیم باشند.
به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان بالای ۹۰ درصد محصولات دنیا از طریق کشاورزی دیم تولید می‌شود اما در ایران تولید بخش اعظم محصولات آبی است و همین موضوع زمینه استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی را فراهم کرده است.
اکنون به نظر می‌رسد بسیاری از سیاست‌گذاری‌های کشور باید مبتنی بر پژوهش‌های کشاورزی دیم باشد تا جایی که «کامبیز بازرگان» معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز معتقد است که موسسه تحقیقات کشاورزی دیم باید رهبری حل مسائل کشاورزی را در دست بگیرید و به سمت مسئله‌محوری حرکت کند. 
بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.
ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.
انتهای پیام/

پژوهشیار