رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل؛

استان اردبیل از وضعیت بسیار بحرانی شیوع کرونا خارج شده است

1400/06/09 - 10:43 - کد خبر: 49919
کادر درمان، ویروس کرونا

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد که این استان پس از یک ماه اوج گیری و یکه تازی کرونا، از وضعیت بسیار بحرانی شیوع بیماری کووید.۱۹ خارج شده است.

به گزارش نصر، شهرام حبیب زاده شامگاه دوشنبه در برنامه زنده تلویزیونی شبکه استانی سبلان اردبیل گفت: آغاز روند کاهشی شیوع کرونا در استان پس از اجرای محدودیت‌های تردد و تعطیلات چند روز قبل اتفاق افتاده و امید است با ادامه همکاری مردم، روند کاهشی ابتلا و بستری کرونا ادامه یابد.
وی افزود: در روزهای گذشته وضعیت استان در زمینه شیوع کرونا بسیار وخیم و بحرانی بود به طوری که هر روزه برای بستری بیماران، یک بخش کرونا در یکی از مراکز درمانی راه‌اندازی می‌شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های پیشرفته و تجهیزات پزشکی در استان را در دوران کرونا بسیار موثر و مفید خواند.
وی اضافه کرد: قبل از آغاز شیوع کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸، تمامی تست‌های تشخیصی استان مثل آنفلوانزا به تهران یا تبریز ارسال می‌شد که بعد از شروع اپیدمی کرونا، دستگاه تشخیصی پی.سی.آر در استان راه‌اندازی شد که حتی بعد از کرونا هم در تشخیص بسیاری از بیماری ها کمک کننده خواهد بود.
دکتر حبیب زاده تاکید کرد: همین جدیت در کار باعث شد تا آزمایشگاه کرونای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ردیف معدود آزمایشگاه‌هایی قرار گیرد که توسط انستیتو پاستور ایران حائز امتیاز کامل در برنامه مهارت آزمایی تشخیص مولکولی بیماری کووید.۱۹ سازمان بهداشت جهانی شود.
وی، اضافه شدن تخت‌های آی.سی.یو و سی.سی.یو، دستگاه‌های اکسیژن ساز، دستگاه ام.آر.آی و سی.تی.اسکن را گوشه‌ای از خدمات ارزنده چند سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل عنوان کرد و ادامه داد: پس از همه‌گیری کرونا، تا حد زیادی زیرساخت‌های مراکز درمانی استان در جنبه‌های مختلف اعم از تجهیزات پزشکی، نیروی انسانی و فضای فیزیکی تکمیل شد و تلاش برای رفع کمبودها و نواقص موجود همچنان ادامه دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین عزم و اراده همه مدافعان سلامت و کارکنان خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا را ارزشمند و قابل ستایش دانست و بیان کرد: تاکنون در طول چند سال گذشته، این حجم از فشار کاری بر روی کارکنان بخش درمان و مدیریت سلامت استان مشاهده نشده بود.
وی، خدمت در بهداشت و درمان را کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا عنوان کرد و افزود: با وجود احتمال بالای ابتلا به کرونا، مسئولیت خانوادگی، فشار بالای کاری، کمبود نیرو و مشکلات دیگر، کارکنان بهداشت و درمان استان اردبیل شبانه روزی در طول دوره شیوع کرونا با جان و دل و پشتکار در خدمت مردم استان بوده‌اند.
دکتر حبیب‌زاده اظهار کرد: امسال همزمانی اپیدمی کرونا با هفته دولت باعث شد که سالی متفاوت‌تر در بخش بهداشت و درمان استان رقم بخورد به طوری هر پروژه‌ای به محض آماده شدن در طول سال راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده و به همین علت، در هفته دولت امسال پروژه خاصی برای افتتاح موجود نبود.
وی همچنین از تدوین سند سیمای سلامت استان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی در این سند حول پنج محور سرطان‌های گوارش، حوادث ترافیکی، بیماریهای روان و خودکشی، محیط زیست و تغذیه سالم انجام شده و امید است با مشارکت سایر سازمان‌ها و همکاری مردم، این سند به درستی در استان اجرا شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار