خبر/

اتصال راه‌آهن تبریز- جلفا به کشورهای اوراسیا/ آغاز مهاجرت معکوس در روستاها

1400/06/09 - 10:12 - کد خبر: 49909
خط ریلی، ریل، قطار

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته ظرفیت ترانزیتی استان مغفول باقیمانده بود و استان در وضعیت بن‌بست قرار گرفته بود، گفت: اگر امروز راه‌آهن تبریز- جلفا به چشمه‌ثریا را مطرح می‌کنیم به این دلیل است تا از این طریق به کشورهای اوراسیا متصل شویم.

به گزارش نصر، استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته ظرفیت ترانزیتی استان مغفول باقیمانده بود و استان در وضعیت بن‌بست قرار گرفته بود، گفت: اگر امروز راه‌آهن تبریز- جلفا به چشمه‌ثریا را مطرح می‌کنیم به این دلیل است تا از این طریق به کشورهای اوراسیا متصل شویم.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه برای رتبه‌بندی استان‌های کشور از شاخص‌های مختلف استفاده می‌شود، اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های نسبتا توسعه‌یافته کشور است که امیدواریم با همت فعالان عرصه‌های مختلف به توسعه‌یافتگی کامل دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به اجرای پروژه‌های مختلف در استان، گفت: برای اتمام پروژه‌های چندساله که مطالبه مردمی بود شروع پروژه‌های جدید در سال‌های گذشته به‌جز موارد استثنایی، ممنوع شد و اکثر پروژه‌هایی که در چند سال گذشته شروع شده همگی در مرحله نهایی است.

پیشرفت ۴۰ درصدی آزادراه تبریز- مرند- بازرگان
پورمحمدی در تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های حوزه راهداری و حمل‌ و نقل، گفت: آزادراه تبریز- سهند افتتاح شد و بزرگراه تبریز- اهر تقریبا در مرحله اتمام است و ۹۸ درصد آن اجرایی شده، آزادراه تبریز- مرند- بازرگان نیز ۴۰ درصد پیشرفت دارد.
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید هر سال بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های زیرساختی استان سرمایه‌گذاری شد و اکثر پروژه‌هایی که معطل بوده و یا پیشرفت فیزیکی خوبی نداشتند در این دولت تکمیل شدند.
 استاندار آذربایجان‌شرقی بیان داشت: راه‌آهن تبریز- میانه که خواسته ۱۸ ساله مردم بود در دولت تدبیر و امید به جد پیگیری شد و در اواخر دولت تا ایستگاه خاوران رسید که با اتصال آن به راه‌آهن تبریز از طریق جلفا به چشمه‌ثریا متصل خواهد شد.

۴۵۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا 
وی با اشاره به اینکه راه به دلیل نقش مهمی که در ترانزیت کالا و مسافر دارد، اصلی‌ترین عامل توسعه و پیشرفت جوامع است، افزود: در سطح کشور یک‌هزار و ۱۰۰  کیلومتر پروژه آزادراهی فعال وجود دارد که ۴۵۰ کیلومتر آن در آذربایجان‌شرقی در حال اجراست.
 پورمحمدی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از موقعیت ترانزیتی ویژه‌ای برخودار است، گفت: پروژه‌های مختلف جاده‌ای و ریلی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه استان داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته ظرفیت ترانزیتی استان مغفول باقیمانده بود و استان در وضعیت بن‌بست قرار گرفته بود، یادآور شد: اگر امروز راه‌آهن تبریز- جلفا به چشمه‌ثریا را مطرح می‌کنیم به این دلیل است تا از این طریق به کشورهای اوراسیا متصل شویم؛ خوشبختانه در بودجه امسال ردیفی برای مطالعات پروژه جلفا به چشمه‌ثریا در نظر گرفته شده همچنین بزرگراه تبریز- اهر و امتداد آن تا بیله‌سوار ما را به جمهوری آذربایجان متصل می‌کند.
استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته یکی از مواردی که به آن اهتمام ویژه داشتیم توسعه راه‌های ارتباطی استان بود، تصریح کرد: در اواخر سال گذشته چند مصوبه بسیار خوب از دولت گرفتیم که از جمله آن می‌توان به چهار بانده کردن صوفیان- شبستر- تسوج، بستان‌آباد- سراب- نیر، مرند- ایواوغلی و راه‌آهن خاوران به ایستگاه تبریز و آزادراه تبریز- بازرگان اشاره کرد که فاینانس این پروژه‌ها در دولت به تصویب رسیده است.
وی اضافه کرد: برخی پروژه‌ها مانند قطعه دوم آزادراه مراغه- هشترود و قطعه ششم آزادراه زنجان- تبریز- ارومیه نیز دارای اهمیت جدی برای استان است که به مدیریت بعدی استان توصیه می‌کنیم پیگیر این پروژه‌ها باشد.
 پورمحمدی در خصوص مترو تبریز هم متذکر شد: خط یک مترو تقریبا در حال اتمام است و سال گذشته سه ایستگاه جدید مترو با ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح شد و خط دو نیز در حال اجراست که باید تسریع یابد.
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تولید، اظهار داشت: در سه سال گذشته تعداد شهرک‌های صنعتی استان از ۴۱ به ۵۴ افزایش یافته و تسهیلات خوبی برای تولیدکنندگان فراهم شده است.

افزایش ۵۰ درصدی صادرات غیرنفتی
وی با تاکید بر افزایش تعاملات اقتصادی استان، اضافه کرد: صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۸ به ۳.۲ میلیارد رسیده بود که نسبت به سال پیش از آن ۵۰ درصد افزایش داشت.

نرخ 7.4 درصدی بیکاری 
پورمحمدی ادامه داد: نرخ بیکاری در آذربایجان‌شرقی طی سال‌های گذشته سیر کاهشی داشته، به‌طوریکه متوسط نرخ بیکاری در کشور ۱۰.۳ درصد است و نرخ بیکاری استان در سال‌جاری به ۷.۴ درصد کاهش یافته است.
 وی اذعان داشت: از صنعت‌گران و کارآفرینان استان تشکر می‌کنیم که با وجود تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی غیرتمندانه فعالیت کرده و از نظر ایجاد واحدهای جدید و توسعه واحدها رتبه اول و دوم کشور را داریم.

مهاجرت معکوس در روستاها
پورمحمدی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مهاجرت معکوس در روستاهای استان، ادامه داد: سال گذشته ۴۹۰ میلیارد تومان برای اشتغال پایدار روستایی در استان سرمایه‌گذاری شده است تا از مهاجرت روستائیان جلوگیری شود.
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اقدامات انجام شده برای توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان در استان، ابراز کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌ بنیان از ۹۰ شرکت به ۱۹۰ شرکت، شرکت‌های فن‌آور و نوآور از ۳۵۰ به ۵۸۰ و مراکز رشد و نوآوری از ۱۱ مرکز به ۲۴ مرکز افزایش یافته و در ۱۱ شهرستان استان دفاتر نمایندگی پارک و علم و فناوری فعال است و در سه شهرستان دیگر نیز به زودی افتتاح می‌شود.

 ۱۰۰ شرکت دانش‌ بنیان به خط تولید انبوه رسیده است
وی با اشاره به اینکه جزو معدود استان‌هایی هستیم که ۲ صندوق پژوهش و فناوری داریم، گفت: ۱۰۰ شرکت دانش‌ بنیان به خط تولید انبوه رسیده و ۳۸۱ شرکت در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند.

وجود ۴۰۰ هکتار گلخانه
پورمحمدی با تاکید بر اینکه بحث امنیت غذایی مسأله بسیار مهمی است، ادامه داد: در سه سال گذشته محصولات زراعی استان ۱۴ درصد و محصولات باغی استان ۱۰ درصد افزایش یافته و کشت و تولید مواد کشاورزی و باغی را به محیط‌های حفاظت‌شده برده‌ایم و اکنون بیش از ۴۰۰ هکتار گلخانه در استان وجود دارد.
 وی ادامه داد: زهکشی و شبکه آبیاری سدهای استان برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان مورد توجه جدی قرار گرفته و آبیاری ۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی توسط اصلاح ۴ سد جدیدی که افتتاح شده زیر کشت رفته‌اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار