دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان نتیجه جنایت آمریکا در منطقه است

1400/06/08 - 23:12 - کد خبر: 49903
سردار اسکندر مومنی

نصر: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه آمریکا در کنار سایر جنایت‌های بزرگی که در افغانستان به وجود آورده، در حوزه مواد مخدر هم به همان میزان ویرانی به بار آورده است، گفت: در سال های اخیر تولید مواد در این کشور به ۹۵۰۰ تن رسیده است.

به گزارش نصر، سردار اسکندر مومنی روز دوشنبه در یکصد و چهل و سومین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور نمایندگان دستگاه های عضو ستاد برگزار شد، با اشاره به موضوع افغانستان خاطرنشان کرد: در کنار سایر جنایت های عظیمی که آمریکا در افغانستان به وجود آورد، در حوزه مواد مخدر هم به همان میزان ویرانی به بار آورده است.  

افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان از ۲۰۰ تن به بیش از ۹ هزار تن
وی توضیح داد: بر اساس آماری که سازمان ملل منتشر کرده است در سال ۲۰۰۰، تولید مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود اما در سال های اخیر به ۹۵۰۰ تن رسیده است؛ جنایتی از این بزرگ‌تر دیده نشده است.
مومنی یادآور شد: در این میان، افزایش تولید مواد مخدر صنعتی همانند شیشه هم اتفاق افتاده است که تولید این مواد نیاز به علم و تکنولوژی خاصی دارد که تنها از عهده آموزش های آمریکا برمی آید و امکان ندارد افغانستان به تنهایی این کار را انجام داده باشد.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی دیگر  از جنایت های امریکا در افغانستان را افزایش جمعیت مصرف کننده مواد مخدر در این کشور عنوان و تصریح کرد: در دهه اخیر میزان مصرف کننده سه برابر شده است بنابراین امریکا یک زخم عمیق در افغانستان و منطقه برجای گذاشته است.
وی یادآور شد: گزارش های مستندی هم داریم که هواپیمای ناتو خود ترانزیت مواد مخدر می کنند.
دبیر کل ستاد متذکر شد: در حال حاضر طالبان در حرف و شعار اعلام کرده اند که با کشت و تولید مواد مخدر برخورد می کنند اما در نهایت در حد حرف باقی می ماند یا مانند روال گذشته در خصوص کاهش تولید مواد مخدر تلاش می کنند، معلوم نیست. 
وی با ابراز نگرانی از افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در منطقه تاکید کرد: این موضوع بر مقابله، درمان و پیشگیری از مواد مخدر در کشور تاثیر منفی دارد که در برنامه ها و سناریوها باید این وضعیت پیش بینی شود و در مورد آن آماده باشیم.

تولید داروی بوپره نورفین نقطه عطفی در تاریخ درمان اعتیاد است 
وی در ادامه ضمن قدردانی از سازمان بهزیستی بابت واکسیناسیون معتادان و همچنین از سازمان غذا و دارو بابت تولید داروی " بوپره نورفین " برای ترک اعتیاد، اظهار داشت: تولید این دارو نقطه عطفی در تاریخ درمان اعتیاد در کشور است چرا که پیش از این درمان بر اساس متادون بود اما این دارو تحولی ایجاد می کنند که اشتیاق مجدد به مصرف مواد را در معتادان کم می کند.
وی با تاکید بر این که این دارو علاوه بر نگهدارنده بودن، داروی درمان است و بدون تردید نقطه عطفی در درمان کشور است، خاطرنشان کرد: متاسفانه ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد معتادی که درمان می شوند به مصرف گرایش پیدا می کنند اما این دارو اشتیاق را کاهش می دهد.
سردار مومنی متذکر شد: موضوع ماده ۱۶ معتادان متجاهر و درمان آنان است ضمن اینکه در این ماده بیان شده که افراد زیر ۱۸ سال و سالمندان موضوعشان متفاوت است اما این نباید ناهی این باشد که جمع آوری نشوند و در خیابان رها شوند.

۷۰ درصد معتادان متجاهر جمع آوری شده اند
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه نزدیک به ۷۰ درصد معتادان متجاهر جمع آوری شده اند، تصریح کرد: اما از منظر مردم اگر یک نفر هم دیده شود باز زیاد است و باید پیگیری بیشتر شود تا آمار ۱۰۰ درصدی تحقق یابد.
وی ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۴ هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر در تهران نگهداری می شدند و در حال حاضر نزدیک به ۱۶ هزار معتاد متجاهر جمع آوری و نگهداری شده است چرا که با ورود سپاه، سازمان زندان ها و بسیج به عرصه مقابله با مواد مخدر، موضوع ظرفیت برای معتادان متجاهر حل شده است.
سردار مومنی با تاکید بر اینکه ما نباید به صورت طرحی اقدام به جمع آوری معتادان کنیم بلکه این کار باید به صورت مستمر و دایم باشد، تصریح کرد: نباید طرح های مقطعی اجرا شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار