مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان؛

لوازم مومیایی‌های مردان نمکی زنجان در موزه بوخوم آلمان نمایش داده شد

1400/06/08 - 16:24 - کد خبر: 49888
مومیایی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از نمایش اشیا و لوازم مومیایی‌های مردان نمکی زنجان با قدمت ۲ هزارو ۴۰۰ سال در موزه بوخوم آلمان خبر داد.

به گزارش نصر، امیر ارجمند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اشیا و ابزارهایی که در معدن نمک چهرآباد زنجان یافت شده است، در ویترین‌های موزه معدن‌شناسی بوخوم به نمایش درآمده است.
وی اظهار داشت: گروه برگزاری نمایشگاه بوخوم برای معرفی ویژگی‌های بی‌نظیر پروژه مشترک خود با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، یافته‌های علمی کارشناسان باستان‌شناس را به نمایش گذاشته‌اند.
ارجمند گفت: طبق کاوش‌های انجام شده در محوطه معدن تاریخی چهرآباد مشخص شد که این معدن از حدود نیمه هزاره اول شناسایی شده است.
وی اظهار داشت: این معدن تاریخی به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مقادیر قابل توجهی از مواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی های طبیعی موسوم به 'مردان نمکی' را در خود جای داده است.
به گزارش ایرنا، تاکنون ۶ مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه آنان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان جا مدفون شده اند.
مدفون شدن در نمک باعث شده است که موارد قابل توجهی از پیکر، لباس و لوازم مومیایی ها حفظ شود به طوری که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، تا کنون هیچ اثری از لباس مردم عادی دوران هخامنشی در اختیار نبود تا آنکه با کشف یک مومیایی مدفون شده در معدن نمک چهرآباد آثار ارزشمندی در این زمینه به دست آمد که قدمت آنها به ۲ هزار و ۳۵۰ سال می رسد.
گفتنی است کاوشها در محوطه باستانی چهرآباد زنجان از سال ۸۳ آغاز شده است و از سال ۸۹ تا کنون اداره کل میراث فرهنگی زنجان کاوش در این محوطه تاریخی را با مشارکت و همکاری موزه و دانشگاه بوخوم آلمان دنبال می کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار