خبر/

چرا ۵۲ درصد از کنکوری ها انتخاب رشته نکردند؟

1400/06/08 - 13:52 - کد خبر: 49866
دانشجویان

نصر: یک جامعه شناس و مشاور تحصیلی، دلایل انتخاب نکردن رشته‌ توسط ۵۲ درصد از شرکت کنندگان در کنکور را تشریح کرد.

به گزارش نصر،  کامران صداقت در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل عدم انتخاب رشته‌ی کنکوری ها اظهارکرد: این اتفاق، طبیعی بوده و انتظار داشتیم که چنین اتفاقی با گذشت زمان روی دهد چرا که از سال ۱۳۹۰،  انتخاب رشته روند نزولی پیدا کرده است.
وی ادامه داد: اولین علت این اتفاق، افزایش تعداد افراد مجاز به انتخاب رشته، توسط سازمان سنجش بوده که به سبب عدم قبولی در رشته‌ی دلخواه خود، انتخاب رشته نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه تمامی افراد شرکت کننده در کنکور دانش آموز نیستند، گفت: حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از شرکت‌ کنندگان کنکور را دانشجویان و شاغلان تشکیل می‌دهند که به امید قبولی در رشته‌ی بهتر در کنکور شرکت کرده و زمانی که به رتبه‌ی دلخواه خود دست نمی‌یابند، انتخاب رشته نمی‌کنند.
این مشاور تحصیلی، انتخاب رشته در رشته‌های درجه یک را مهم دانسته و بیان کرد: تعدادی از شرکت کنندگان ترجیح می‌دهند تا به جای انتخاب رشته‌ از طریق سایت سازمان سنجش، به طور مستقیم از طریق دانشگاه مورد نظر انتخاب رشته کنند چرا که از سال ۹۳ اغلب دانشگاه های آزاد، پیام‌نور و غیرانتفاعی خارج از کلانشهرها، به صورت مستقل از سازمان سنجش دانشجو می‌پذیرند.
وی با بیان اینکه در ایران بیکاری اجتماعی نداریم، متذکر شد: بیکاری در کشور ما، شخصیتی بوده و ناشی از عدم توانایی افراد در کاریابی است.
وی همچنین یادآور شد: جامعه‌ ایران به سمت کارآفرینی و اشتغال خصوصی حرکت کرد، همچنین  تحصیلات آکادمیک کاهش یافته و اغلب به صورت گواهی‌نامه‌ای و مهارتی شده است.
صداقت در پایان در رابطه با شهریه های دانشگاه ها تاکید کرد: نسبت افزایش شهریه ها به تورم منفی بوده و بسیار پایین است.
انتهای پیام/

پژوهشیار