رئیس دادگستری تبریز در گفت وگو با نصر خبر داد:

دادگاه تمام الکترونیک در تبریز / بیش از ۹۰ درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیکی است

1400/06/08 - 11:00 - کد خبر: 49835
محمدنقی پورشادلو

نصر: رئیس دادگستری تبریز گفت: ابلاغ های قوه قضائیه به صورت الکترونیکی از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است و هم اکنون بالغ بر ۹۰ درصد این ابلاغ ها به صورت الکترونیکی انجام می شود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام "محمد نقی پورشادلو" در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار نصر به تشریح فعالیت های دادگستری تبریز پرداخت و گفت: دادگستری تبریز شامل ۳۸ شعبه فعال حقوقی که به مسائل حقوقی جامعه رسیدگی می کنند، ۲۵ شعبه کیفری دو که مختص رسیدگی به مسائل کیفری است، ۱۱ شعبه دادگاه خانواده که رسیدگی به امور خانواده و... را بر عهده دارد، ۴ شعبه اجرای احکام مدنی و سه شعبه دادگاه انقلاب که وظیفه رسیدگی به پرونده های مواد مخدر و قاچاق را بر عهده دارد، است.

بیش از ۹۰ درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیکی است
پورشادلو با اشاره به این که تا قبل از سال ۱۳۹۲ تمام ابلاغ های قوه قضائیه به صورت دستی انجام می شده است، افزود: ابلاغ های قوه قضائیه به صورت الکترونیکی از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است و هم اکنون بالغ بر ۹۰ درصد این ابلاغ ها به صورت الکترونیکی انجام می شود.
وی با اشاره به این که ابلاغ های الکترونیکی بسیاری از مشکلات را حل کرده است، افزود: حذف کاغذ و به تبع آن کمک به حفظ محیط زیست، صرفه جویی در زمان و همچنین صرفه جویی در نیروی انسانی از مزیت های مهم ابلاغ الکترونیکی است که هم جامعه و هم قوه قضائیه از آن بهره مند می شوند.

 

تمام امور شعبه ۱۸ الکترونیکی است
پور شادلو افزود: در حال حاضر تمام امور در شعبه ۱۸ دادگاه عمومی تبریز به صورت الکترونیکی انجام می شود و نه تنها نیازی به حضور شاکی و یا متشاکی در این شعبه وجود ندارد، بلکه تمام مراحل پرونده اعم از ابلاغ ها، صدور رای، صورت جلسه ها و... به صورت سیستمی است و پرونده فیزیکی و کاغذی وجود ندارد.
وی با بیان این که از دو ماه پیش کل دادرسی در شعبه ۱۸ به صورت الکترونیکی انجام می شود، تصریح کرد: این امر برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در تبریز اجرا شد و قوه قضائیه نیز به دنبال گسترش آن است تا به مرور زمان در سایر شعبات نیز این امکان فراهم شود.
پور شادلو ادامه داد: در حال حاضر نیز شش شعبه دیگر در دادگاه خانواده به این سیستم مجهز شده اند و بخشی از دادرسی خود را به صورت الکترونیکی انجام می دهند.
‌وی از امنیت بالای سیستم دادرسی الکترونیکی خبر داد و تصریح کرد: امنیت این سیستم در حد بسیار بالایی قرار دارد و با توجه به کدی که در اختیار فرد مورد نظر (طرف پرونده) قرار می گیرد، هیچ کس به جز خود آن فرد نمی تواند وارد سیستم شود، مگر با موافقت آن فرد و همچنین قاضی مربوطه.

امور ۹۹ درصد زندانیان به صورت ویدئو کنفرانس است
رئیس دادگستری تبریز با بیان این که رسیدگی به پرونده های ۹۹ درصد از زندانیان تبریز به صورت ویدئو کنفرانس است، اظهار داشت: از اول سال ۱۴۰۰ تمام شعبات کیفری دو دادگاه های تبریز، از طریق ویدئو کنفرانس به امور زندانیان رسیدگی می کنند که علاوه بر جلوگیری از رفت و آمدهای زندانیان، در وقت و هزینه نیز صرفه جویی شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار