گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱؛

ایران رتبه ۷۱ فناوری و نوآوری جهان را دارد

1400/06/07 - 19:08 - کد خبر: 49818
فناوری

نصر: گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱ رسما اعلام داشت که ایران رتبه ۷۱ جهان را در بخش فناوری به خود اختصاص داده است، با توجه به اینکه نوآوری و فناوری اهمیت به شدت بالایی در توسعه و اقتصاد یک کشور دارد در امتیاز رده‌بندی کلی جهانی ایران جزو کشورهای درحال توسعه رو به بالا است.

به گزارش نصر، گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱ توسط کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد با همکاری نمایندگان هر کشور از دانشگاه‌ها، سازمان‌های معتبر جهانی و سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل متحد جمع‌آوری شده است.
پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های مرزی از جمله هوش مصنوعی، رباتیک و بیوتکنولوژی پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای توسعه پایدار نشان می‌دهد. در تمامی حوزه ها فناوری و نوآوری و تکنولوژی را اگر استفاده کنیم آن حوزه به سرعت پیشرفت می‌کند پیشرفت در هر صنعت باعث رضایت‌مندی مردمان آن کشور و باعث رشد اقتصاد آن کشور می‌شود که می‌توان صنعت پیشرفته آن کشور را در کشورهای دیگر مشاهده کرد محصولاتی که تکنولوژی بالایی دارند و به کارها سرعت می‌بخشند.
به عنوان مثال در صنعت خودرویی کشور ما فناوری و نوآوری‌هایی وجود دارد که اگر در خودرو استفاده شود باعث می‌شود رضایت‌مندی مردم از آن خودرو بالا برود و این موضوع در اقتصاد و دسترسی به بازار خارجی را نیز  برای آن خودرو فراهم می‌کند. امروز تاثیر فناوری و نوآوری در تمامی قسمت‌های زندگی بشریت نقش مهمی دارد.
اینها مواردی از مطالب این گزارش جهانی است در این گزارش تاثیر فناوری و نوآوری در حوزه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است و بیانگر این است که چه کشورهایی در حال توسعه‌اند و فناوری و نوآوری در کشورهای درحال توسعه باعث شده است که همه به صورت یکسان فناوری در دسترس آنها نباشد و چگونه می‌توان این موضوع را حل کرد.
در این گزارش ۱۵۸ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است که در فناوری اطلاعات ایران رتبه ۸۲ را در جهان دارد و رتبه آمریکا در این حوزه ۱۴ است، رتبه جهانی ایران در مهارت‌ها ۷۴ و رتبه کره جنوبی ۲۷ است.
مهمترین قسمت در نوآوری و فناوری و استفاده از این در تمامی صنعت‌ها و حوزه‌ها تحقیق و توسعه است که رتبه جهانی ایران ۳۷ و در صنعت رتبه جهانی ۱۳۰ از آن ایران است. همچنین سرمایه‌گذاری بر روی فناوری و نوآوری چه دربخش خصوصی چه دولتی کشورمان رتبه جهانی ۵۳ را دارد. 
در مجموع کل ایران رتبه ۷۱ جهان را دارد و رتبه یک در دست آمریکا  است. 
جمع‌بندی این اطلاعات توسط آنکتاد به این صورت است که در دسامبر سال ۲۰۲۰ کارشناسان و پژوهشگران از هر کشور در نشست آنلاین که از ژنو مدیریت می‌شود نظرات و مشاوره و تحقیقات خود را به کارشناسانی که درحال تهیه گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱ در کشورهای درحال توسعه و توسعه‌یافته برگزار شد اطلاعات و تحقیقات خود را ارائه دادند.
در این نشست آنلاین امیرعباس محمدی کوشکی سرپرست تیم اختراعات ایران که در STI Fourm نوآوری ملل متحد هم عضو است برای بررسی شاخص‌های فناوری و نوآوری که در صنعت‌های متفاوت باعث پیشرفت می‌شود مطالبی ارائه کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار