مشاهیر آذربایجان (17)/

هادی ساعی؛ پرافتخارترین ورزش‌کار ایرانی در تمام ادوار بازی‌های المپیک

1400/06/07 - 21:09 - کد خبر: 49813
هادی ساعی

نصر: به دنبال انتشار سلسه مطالبی در خصوص مشاهیر آذربایجان امروز به زندگی هادی ساعی بنه کهل می پردازیم.

هادی ساعی بنه‌کهل تکواندوکار پیشین، مدیر ورزشی و بازیگر ایرانی است. او قهرمان تکواندو جهان و المپیک، و عضو سومین و چهارمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران بوده‌است. ساعی با سه نشان طلا تکواندو در بازی‌های المپیک، پرافتخارترین ورزش‌کار ایرانی در تمام ادوار این بازی‌ها است.
هادی ساعی در دورهٔ سوم و دوره چهارم (از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) عضو شورای شهر تهران بود و در دورهٔ چهارم توانست به عضویت هیئت رئیسهٔ این شورا درآید. او از دی ماه ۱۳۹۸، به عنوان مدیر فنی تیم ملی تکواندو مردان ایران فعالیت می‌کند.

زندگی‌نامه
وی در ۲۰ خرداد ۱۳۵۵ در بستان آباد زاده شد.
پدر و مادر هادی ساعی اهل روستای بنه کهل از توابع شهرستان بستان‌آباد در آذربایجان شرقی می‌باشند. خواهر کوچک او مهروز ساعی از تکواندوکاران پیشین تیم ملی ایران می‌باشد.

امور خیریه
هادی ساعی در دی ۱۳۸۲، پس از وقوع زمین‌لرزه بم مدال‌های خود را برای کمک به زلزله زدگان اهدا کرد. شهرداری بم به پاس این کار انسان دوستانه هادی ساعی یک خیابان از میدان نخل تا تقاطع طالقانی را در شهر بم به نام هادی ساعی نام گذاری نمودند. او پس از قهرمانی در المپیک ۲۰۰۸ پکن در مصاحبه با خبرنگاران گفت که مدال طلایی که در المپیک آتن گرفته بود، دزدیده شده‌است. او همچنین مدالش را به مردم ایران و آذربایجان به خصوص زادگاه پدر و مادرش شهرستان بستان‌آباد تقدیم کرد.

فعالیت ورزشی
ساعی، تمرین تکواندو را از ۱۴ سالگی آغاز کرد و از ردهٔ سنی نوجوانان تا بزرگسالان به‌طور مستمر در تیم ملی تکواندو ایران حضور داشت. وی از سال ۱۳۷۲ به عضویت تیم ملی ایران درآمد.
ساعی برندهٔ نشان طلا المپیک سیدنی و مدال طلای المپیک آتن در دسته ۶۸ کیلوگرم و مدال طلای المپیک پکن است که این سه مدال، به ترتیب نخستین نشان و نخستین نشان طلای ایران در ورزشی غیر از کشتی و وزنه‌برداری در المپیک بودند.


 
هادی ساعی در ۱۴ آبان ۱۳۸۷ خداحافظی خود را از دنیای قهرمانی اعلام کرد و در ۱۸ آبان ۱۳۸۷ پس از انجام یک مسابقهٔ نمادین با امید غلامزاده در خانهٔ تکواندو چهار گوشهٔ شیاب چانگ را بوسید و به‌طور رسمی از رقابت‌های تکواندو کنار رفت.

فعالیت هنری
هادی ساعی در سال ۱۳۹۳ با بازی در مجموعه تلویزیونی آمین به کارگردانی منوچهر هادی وارد عرصه بازیگری نیز شد. در فیلم سینمایی پی ۲۲ و تله فیلم اسید هم ایفای نقش کرده‌است.
انتهای پیام/

پژوهشیار