رییس هیات فوتبال آذربایجان شرقی؛

تنها راه برون رفت باشگاه ها از مشکلات مالی اعطای تسهیلات دولتی است

1400/06/07 - 12:07 - کد خبر: 49793
عکس

نصر: رییس هیات فوتبال آذربایجان شرقی با بیان اینکه اگر دولت از باشگاه ها حمایت نکند و این روند ادامه دار باشد شاهد پسرفت بجای پیشرفت در عرصه ورزش خواهیم بود، گفت: تنها راه برون رفت باشگاه های ورزشی برای برون رفت از مشکلات مالی جاری، اعطای تسهیلات دولتی به آنهاست.

به گزارش نصر، جواد ششگلانی روز یکشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار با بیان اینکه با پایان فصل گذشته فوتبال ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ نمایندگان آذربایجان شرقی در فوتبال باشگاه های کشور با مشکلات اقتصادی عدیده ای روبرو شده اند که متاثر از وضعیت کرونایی و تحریم های اقتصادی می باشد، افزود: تلاش کردیم تا با برگزاری جلسات پی در پی با مسئولان استانی، مقوله ورزش به خصوص ورزش قهرمانی را یک نیاز جدی در استان و جامعه معرفی کنیم تا متولیان امر از این مهم غافل نشوند.
رییس هیات فوتبال آذربایجان شرقی با اشاره به وظایف ذاتی هیات خاطرنشان کرد: معتقد هستم ورزش را نباید تعطیل کرد، زیرا با بدن قوی راحت تر می توان به مقابله با ویروس کرونا رفت و همچنین عدم فعالیت های ورزشی تاثیر مستقیمی نیز بر روی ورزش قهرمانی نیز دارد.
ششگلانی با بیان اینکه موضوع ورود به مقوله مدیریت در هر باشگاه ورزشی جزو وظایف هیات فوتبال نیست، اضافه کرد: ولی در عوض مطرح کردن مشکلات باشگاه های ورزشی فوتبال مان هم در استان و در صورت نیاز در سطح کشور از وظایف ما بوده و در این راه هیچ وقت عقب نشینی نکردیم.
وی با اشاره به مشکلات مالی باشگاه تراکتور که با آنها دست و پنجه نرم می کند، عنوان داشت: با جلسات متعددی که در این خصوص ترتیب دادیم، از باشگاه تراکتور در خواست کردیم با برقراری ارتباط با هواداران فوتبال آذربایجان، انتظارات و دغدغه های آنان را درک کند و همین طور هواداران نیز از وضعیت باشگاه مطلع باشند تا در ادامه راه، هر طرف به خواسته خود دست یابد.
ششگلانی با تاکید بر این موضوع که هواداران اکثرا خواهان پاسخ به این موضوع هستند که چرا مشکلات اقتصادی فقط برای باشگاه تراکتور اتفاق می افتد و در عین حال دیگر باشگاه های فوتبال فعال در کشور کمتر دچار این مشکلات می شوند، تشریح کرد: در سطح آذربایجان شرقی فقط تیم فوتسال مس سونگون ورزقان تیم دولتی می باشد و تمام تیم های فوتبال استان چه در لیگ برتر و چه در لیگ دسته ۲ در اختیار بخش خصوصی بوده و در مقایسه با دیگر تیم های حاضر در لیگ بیشتر با مشکلات اقتصادی مواجهه می شوند؛ در تیم های دولتی، دولت و حاکمیت ورزشی باشگاه ها سر بزنگاه های مالی، مشکلات باشگاه را برطرف کرده و فصل جدید را به دور از هیاهوی پاس کردن طلب بازیکنان فصل قبل شروع می کنند.
رییس هیات فوتبال آذربایجان شرقی ادامه داد: در جلساتی که با مسئولین استانی داشتیم، پیشنهاد دادیم با حمایت هایی که از سوی استان می توان به این باشگاه ها انجام داد، می توان تا حدودی از مشکلات تیم های فوتبال مان کاست، ولی در بحث باشگاه تراکتور که مشکلات مالی قابل توجهی دارد، دیگر استان نمی تواند کار زیادی انجام دهد و رفع آن از توان استان خارج می باشد، لذا باید در حل این قضیه مرکز و نهاد های دولتی پیش قدم شوند تا تراکتور با خیالی آسوده پا در جام باشگاه های آسیا و لیگ برتر بیست و یکم بگذارد.
ششگلانی، سوء مدیریت باشگاه ها را عامل اصلی بروز مشکلات مالی دانست و اظهار کرد: تعدد مسئولیت در باشگاه در طول این چند سال اخیر، عامل اصلی بروز مشکلات در باشگاه های تراکتور و ماشین سازی بوده که باید در این خصوص راهکاری ارائه شود.
وی همچنین یادآوری کرد شد: در لیگ دسته یک هم خیلی تلاش کردیم تیم شهرداری تبریز امتیازش را واگذار نکند و به رغم بی توجهی به خواسته ما، این واگذاری انجام گرفت و به دنبال آن به دلیل کسب نتایج ضعیف، این تیم که با نام «علم و ادب تبریز» وارد مسابقات شده بود، به لیگ دسته ۲ سقوط کرد و با گذشت یک فصل کاری و کسب رده چهارمی جدول، اکنون باز مالک این باشگاه به دلیل مشکلات مالی، واگذاری آن را مطرح کرده است.
ششگلانی با بیان اینکه تیم فوتبال «مبل محتشم» به عنوان دیگر نماینده استان آذربایجان شرقی در لیگ دسته ۲ فوتبال نیز با مشکلات مالی دست به گریبان است، افزود: مبل محتشم یک تیم خصوصی بوده و با فعالیت خود از لیگ دسته ۳ به لیگ دسته ۲ صعود کرده بود، اما این روز ها ساز واگذاری این باشگاه زده می شود که هیات فوتبال به جد خواهان این موضوع است که به هر دلیلی نباید امتیاز این باشگاه ها از استان خارج شود و این موضوع دیگر بحث لیگ برتری نیست که با حمایت آقایان کوتاه بیاییم و به رغم مخالفت خودمان تن به این واگذاری بدهیم.
رییس هیات فوتبال آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که چرا مقوله بدهی و تسویه حساب باشگاه ها با بازیکنان در زمان واگذاری باشگاه ها صورت نمی گیرد، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و به رغم اینکه این تسویه حساب، قانونی بوده و باید انجام بگیرد، ولی جدیت در این امر و نبود راه های گریز از آن، بحث واگذاری باشگاه ها را منتفی می کند.
وی اضافه کرد: واقعیت این است که متقاضیان جدید باشگاه های فوتبال در وهله اول توان مالی آنچنانی ندارند که بحث بدهی را تمام و کمال پرداخت کند و با فرصت خواهی این واگذاری انجام می گیرد و جالب تر این است که امکان مالکیت برای بخش خصوصی بیش تر از سه سال طول نمی کشد چرا که صرفه اقتصادی ندارد و باشگاه داری در کل هزینه بر است. 

تنها چهار تیم لیگ برتر فوتبال کشور توسط بخش خصوصی اداره می شود
ششگلانی با بیان اینکه در گذشته امتیاز هایی برای تیم داری بخش خصوصی قائل بودند که دیگر از این امتیاز ها خبری نیست، اضافه کرد: در فوتبال کشور به جز باشگاه های تراکتور، ماشین سازی، شهر خودرو و نساجی مازندران همه تیم های حاضر در لیگ برتر به نوعی وابسته به شرکت های دولتی هستند که این موضوع دیگر جایی برای رقابت با این تیم های دولتی را نمی گذارد.
وی با انتقاد از عملکرد باشگاه های فوتبال دولتی در بحث هزینه ها که سقف بودجه ای باشگاه را رعایت نمی کنند و در پایان فصل با دو برابر شدن و یا بیشتر از سقف بودجه، فصل را تمام می کنند، عنوان کرد: در این شرایط فوتبالی که باشگاه های دولتی حاکم کرده اند، رقابت برای باشگاه های خصوصی در بحث عقد قرارداد های بازیکنان در قیاس با باشگاه ای دولتی، عملاً ناممکن است. 
رییس هیات فوتبال آذربایجان شرقی با تاکید بر این که شخصاً هیچ امیدی به رفع مشکلات باشگاه تراکتور در بازه زمانی ۱۰ روزه که از سوی مدیرعامل محترم این باشگاه مطرح شده است، ندارم، اظهار کرد: در جلسه اخیر که در فرمانداری داشتیم، اولاً قرار شد کانون هواداران باشگاه تراکتور به دلیل دور بودن به داخل شهر انتقال یابد تا حدودی از مشکلات هواداران کاسته شود و دوماً مقرر شد در این برهه زمانی برای برون رفت از مشکلات مالی و حضور مقتدرانه در جام باشگاه های آسیا و لیگ برتر جاری، کمک مالی انجام شود.
وی با بیان اینکه تا این لحظه تیم های فوتبال دسته دومی «علم و ادب» و «مبل محتشم تبریز» واگذار نشده اند، یادآور شد: در بحث واگذاری مسائلی وجود دارد که هیات فوتبال به راحتی نمی تواند در تصمیم خود مبنی بر مخالفت بر خروج تیم در صورت نبود خواهان از داخل استان برای تیم داری، عمل کند.
ششگلانی با اشاره به اینکه هیات فوتبال آذربایجان شرقی از اواخر سال گذشته بر فوتبال و فوتسال بانوان نیز ورود کرده است، اضافه کرد: در این مدت کوتاه نتایج قابل قبولی را کسب کردیم و برای اولین بار با این حجم کاری در مسابقات کشوری حضور داشتیم.
وی تیم های بانوان استان در فوتبال و فوتسال را که توسط بخش خصوصی اداره می شوند؛ ترتیب ذیل معرفی کرد؛ تیم فوتبال صبا مهر در دسته یک کشوری و تیم های آریا ترکان مراغه، آنی ترکان چیا تبریز، فدک تبریز و تیم آپادانا تبریز در فوتسال.
ششگلانی همچنین یادآور شد: باشگاه ماشین سازی اخیراً در تیمداری فوتبال بانوان اعلام آمادگی کرده است و ما نیز در امر تامین زمین بازی قول مساعد به ایشان دادیم.
رییس هیات فوتبال آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که چه تعداد زمین بازی فوتبال در اختیار هیات وجود دارد، بیان کرد: حدود ۹ زمین بازی وجود دارد که به طور عمده در بازی محلات، فوتبال بانوان و بخصوص فوتبال پایه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در مورد وضعیت فوتبال پایه آذربایجان شرقی نیز گفت: عمده ترین مسئولیت هیات فوتبال استان در بحث فوتبال پایه در امر استعداد یابی است که این مسئولیت بیشتر به مدارس فوتبال، تیم های نونهالان و در بعضی مواقع تیم های نوجوانان ختم می شود و آنان با شناسایی این نخبگان و تشکیل تیم منتخب با نام هیات فوتبال استان به اردوی تیم ملی معرفی می شوند.
ششگلانی با انتقاد از عملکرد مسئولان استانی در تصمیم گیری های خود در امر ورزش اظهار کرد: در جلساتی که از گذشته با مسئولان استانی داشتیم و انتظارات و پیشنهادات خودمان را در آن جلسه ها مطرح کردیم، اقدامات قابل توجهی ندیدم که رضایت بخش باشد، حتی در این خصوص پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه اکثر کارخانه ها دارای زمین بازی و امکانات ورزشی هستند که در صورت موافقت و همکاری این کارخانه ها می توان از این سخت افزارهای ورزشی استفاده کرد.
وی از تغییر نگرش فدراسیون فوتبال پس از روی کار آمدن عزیزی خادم، سخن به میان آورد و اضافه کرد: این نگرش ها مثبت بوده ولی هنوز به استان ها سرایت نکرده است؛ از جمله تغییرات جدید در فدراسیون فوتبال می توان به تقویت پشتوانه مالی فدراسیون و افزایش اختیارات اجرایی هیات های فوتبال استانی اشاره کرد که باعث پیشرفت فوتبال استان ها خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار