مصاحبه نصر با مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد؛

ثبات مدیریتی 17 ساله در فضای سبز مشهد/ اقدامات چشمگیر در توسعه فضای سبز مشهد

1400/06/07 - 09:19 - کد خبر: 49758
احمدرضا سلامی

نصر: مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: در برنامه چهارساله افزایش سرانه فضای سبز را داریم و امیدواریم از 18.5 به 21 برسانیم، تمرکزمان بیشتر بر روی درخت است.

به گزارش نصر، "احمدرضا سلامی" در مصاحبه ای حضوری با «نصر» به گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و به سوال های مربوط پاسخ داد.
سلامی گفت: از سال 83 سرپرست و تاکنون مدیر سازمان فضای سبز مشهد هستم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر درباره اهمیت ثبات مدیریتی، گفت: ثبات مدیریتی تاثیر قابل توجهی دارد، چون بعد از مدتی جزئیات و زوایای کار برای مدیر به دقت روشن شده و برنامه ها و اهداف بلند مدت امکان انجام و برنامه ریزی بهتر میسر می‌شود.
 

وی اضافه کرد: ثبات مدیریتی باعث می شود مدیر از شکست ها و مشکلات تجربه خوبی برای آینده استفاده کند.
وی در پاسخ به اینکه فضای سبز تبریز را چگونه ارزیابی می کند، گفت: مدتی است که به تبریز سفر نکرده ام، تا جایی که قبلا سفر داشتم تبریز را شهری تمیز و سر سبز دیدم، ارتقای کیفی و شرایط نگه داری فضای سبز قابل تقدیر است.
وی با اشاره به منابع سازمان گفت: منابع درآمدی سازمان بخشی از شهرداری و بخش دیگر از منابع خودمان است.
 

سلامی مهمترین رکن و اساس و زیر ساخت توسعه فضای سبز را آب دانست و افزود: مهمتر از پول آب است، اما با توجه به بحران هایی که در مسئله آبی روبرو هستیم پایدارترین منبع آب را در مشهد، پساب تصفیه شده می‌دانیم.
وی اضافه کرد: آب شرب را به هيچ وجه مناسب آبیاری فضای سبز نمی‌دانیم، چاه های آب هم بدلیل استفاده از سفره های زیرزمینی را در برنامه هایمان قرار داده ایم تا به حداقل ممکن برسانیم و از پساب‌های تصفیه شده استاندارد مناسب با فضای سبز کشور استفاده کنیم.
وی افزود: در طول چند سال گذشته هم نسبت به اجرای تصفیه خانه های محلی تا جایی که مشارکت بخش خصوصی را سرمایه‌گذاری کنیم.
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تاکید کرد: در کنار همه این موارد باید الگوی کشت را هم اصلاح کنیم.
وی گفت: تامین آب مورد نیاز جز اصلی ترین چالش های تمام شهر های کشور است و دومین چالش عدم وجود سرانه های یکنواخت در مناطق مختلف شهری است.
سلامی گفت: سرانه هر نفر 18.5 متر مربع برای سه و نیم میلیون جمعیت مشهد است، از نظر کمی در سطح قابل قبولی هستیم، در موضوع کمربند سبز روند توسعه خوبی داشته ایم، توسعه پارک های محلی نیز جز برنامه های ما بوده است، آموزش و فرهنگ زیست محیطی را در پارک ها داشته ایم.
وی افزود: در برنامه چهارساله افزایش سرانه را داریم و امیدواریم از 18.5 به 21 برسانیم، تمرکزمان بیشتر بر روی درخت است.
 
 
وی با اشاره به طرح های تشویقی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: اگر شهروندی قصد درخت کاری جلو در خانه اش را داشته باشد با ما تماس می‌گیرد و ما درخت و باغچه مد نظر شهروندان را میکاریم، تنها خواسته ما از شهروندان این است که به این درخت و باغچه آب بدهند و بر اساس این آبیاری که انجام می دهند به ازای آبکاری هر درخت 2 مترمکعب به تعرفه آب و فاضلاب برگشت می شود.
سلامی اضافه کرد: طرح تشویقی باغ بام یکی دیگر از طرح ها است که اگر شهروندی بخواهد پشت بام خانه، باغ بام اجرا کند برای هر متر، 620 هزار تومان کمک یک طرفه می کنیم و آب درخت جلو خانه را هم طبق تعرفه آب و فاضلاب برایشان برگشت می‌دهیم.
وی افزود: اگر آب باران را هم برای فلاش تانک ها و فضای سبز داخل و خارج خانه قرار بدهند برای هر واحد 5 میلیون تومن بلاعوض کمک می کنیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار