رئیس سازمان جهادکشاورزی استان:

آذربایجان‌شرقی در تولید ۵ محصول کشاورزی رتبه اول کشور را داراست

1400/06/06 - 16:17 - کد خبر: 49735
اکبر فتحی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این استان در تولید پنج محصول کشاورزی در رتبه‌ اول کشور قرار دارد.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به تامین امنیت غذایی اظهار کرد: همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان با برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب برای تحقق این هدف در تولید ۲۱ محصول از زیربخش‌های کلی بخش کشاورزی از جمله زراعت، باغبانی و دامی در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارد.
به گفته وی آذربایجان‌شرقی در تولید ۶ محصول نیز رتبه‌ دوم را داراست و به جز محصولاتی که به خاطر شرایط آب و هوایی استان امکان تولید آنها وجود ندارد، در بقیه‌ی موارد مازاد میزان مصرف استان تولید می‌کند.
فتحی افزود: محصولاتی که به صورت مازاد بر مصرف استان تولید می‌شود، در بیشتر موارد به محصولات باغی همچون سیب، محصولات لبنی و فرآوری شده اختصاص دارد که به استان‌ها و کشورهای همجوار صادرات می‌شود.
وی با اشاره به تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از مهم‌ترین رسالت‌های بخش کشاورزی، اظهار داشت: تامین امنیت غذایی به معنی تامین غذای کافی و باکیفیت است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مدرن‌سازی جز لاینفک تامین امنیت غذایی است، اضافه کرد: با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت منابع همچون آب و خاک و همچنین خشکسالی، باید برای تولید محصول برنامه‌ریزی و استراتژی داشت و از منابع به صورت بهینه استفاده کرد که در همین راستا باید به سمت مدرن‌سازی و صنعتی شدن واحدهای تولیدی پیش رفت.
وی در ارتباط با اقداماتی که برای مدرن‌سازی در زیرساخت بخش کشاورزی نیاز است، بیان کرد: گسترش شبکه‌های آبیاری، لاینینگ کانال‌ها، اجرای علمی و اصولی شبکه‌های فرعی و اصلی و توسعه‌ گلخانه‌ها برای استفاده بهینه از آب ضروری است.
وی اضافه کرد: در کارهای روبنایی و نرم‌افزاری که ارزش آن کمتر از زیرساخت نیست، می‌توان به تغییر و اصلاح‌نژاد در حوزه‌های مختلف دام و زراعت اشاره کرد زیرا نژاد بومی تا حدودی ظرفیت تولید دارد.
وی در ارتباط با اقدامات انجام شده در راستای مدرن‌سازی در سال‌های گذشته بیان کرد: در سال گذشته اصلاح بذر و نهال‌ها منجر به تقاضای ۳۰ هزار تنی از سوی کشاورزان شد و مکانیزاسیون و استفاده از ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی جدید که در مدرن‌سازی و صنعتی شدن کشاورزی تاثیر بسزایی دارد، توسعه یافت. 
وی همچنین به جذب ۱۲۰ درصدی منابع طی چند سال متوالی اشاره کرد و اظهار داشت: بر همین اساس ضریب مکانیزاسیون در استان به رقم ۲ رسیده که از میانگین کشوری به میزان حدود ۱.۷ بالاتر است.
«فتحی» به توسعه‌ سالانه سه هزار هکتاری شبکه آبیاری تحت فشار و توسعه گلخانه‌ها در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: این امر نشان‌دهنده توجه سازمان جهاد کشاورزی استان به مدرن‌سازی است. 
وی ادامه داد: همچنین گلخانه‌ها جهت تولید در محیط کنترل شده توسعه پیدا کرده‌ و ان در حالی است که تا قبل از چهار سال پیش میزان توسعه کمتر از ۱۰۰ هکتار بوده و در حال حاضر به بیش از ۳۰۰ هکتار و در اندازه‌های بزرگ مقیاس و کاملا صنعتی افزایش پیدا کرده است.
«فتحی» اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی رتبه‌ی اول رشد و توسعه‌ی سالانه گلخانه‌ها را هم در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
وی افزود: توسعه گلخانه‌ها به افزایش تولید ۱۰ برابری برخی محصولات منجر شده و از طرفی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که همین آب در تولید برخی محصولات مورد نیاز در تامین نهاده‌های دامی موجب خودکفایی خواهد شد. 
وی در ارتباط با تغییر کاربری اراضی کشاورزی ابراز نگرانی کرد و گفت: برای تامین امنیت غذایی باید محصولات کشاورزی در زمین‌های کشاورزی تولید شود که در صورت کاهش سطح این اراضی به دلیل تغییر کاربری، میزان تولید کاهش خواهد یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ماده‌ی یک قانون حفظ اراضی زراعی و باغی ادامه داد: طبق این قانون هرگونه تغییر در اراضی کشاورزی به کاربری دیگر ممنوع است مگر با تبعیت از تبصره‌ی یک همین قانون که باید توسط کمیسیون ماده یک تبصره یک، بررسی و در صورت تایید، مجوز صادر شود که متاسفانه اکثر تغییر کاربری‌ها به صورت غیرمجاز انجام شده است.
وی در ارتباط با تنظیم بازار محصولات کشاورزی افزود: متاسفانه در سال ۱۳۹۷ با تصویب سران سه قوه این وظیفه به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد و با توجه به اینکه این وزارت تولیدکننده‌ محصولات نبود، باعث بروز اختلال در مدیریت شد و اخیراً دوباره این وظیفه به وزارت جهاد کشاورزی محول شده و در حال حاضر جهاد کشاورزی در حال بررسی و تعیین سازوکارهای اجرایی تنظیم بازار است.
وی افزود: برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی باید از ظرفیت اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و بخش‌های خصوصی استفاده شود که در حال حاضر تنظیم بازار قیمت مرغ در استان بر عهده‌ی اتحادیه مرغداران قرار داده شده و مرغ مورد نیاز برای کشتار در کشتارگاه‌ها توسط خود اتحادیه تامین می‌شود.
فتحی با بیان اینکه بیمه‌ محصولات کشاورزی دارای ریسک بالایی است، بیان کرد: متاسفانه در سالهای گذشته بیمه نتوانست به تعهدات خود به طور کامل عمل کند اما در دو سال اخیر شرایط بهبود یافته است.
وی تاکید کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید به تعهدات خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن عمل کند که خوشبختانه در سال ۱۳۹۹ بیشترین پوشش بیمه‌ی محصولات کشاورزی انجام شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار