مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای:

ماجرای مسدود شدن دیروز مرز ارمنستان چه بود؟

1400/06/06 - 13:02 - کد خبر: 49709
مرز نوردوز

نصر: مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جزئیات مسدود شدن دیروز مرز ارمنستان در پی درگیری‌های آذربایجان با این کشور را تشریح کرد.

به گزارش نصر، صبح دیروز جمعه ۵ شهریور سخنگوی گمرک از مسدود شدن مرز نوردوز به دلیل بسته شدن بخشی از جاده تردد به سمت ایروان خبر داده بود؛ البته این مقام مسئول، ساعات پایانی دیروز از بازگشایی مسیر خبر داد و خواستار کسب اطلاع رانندگان قبل از عزیمت به این پایانه مرزی شد.
محمد جواد هدایتی مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره علت مسدود شدن دیروز مسیر زمینی ارمنستان و سپس بازگشایی آن گفت: این اتفاق به اختلافات مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان برمی‌گردد؛ این دو کشور هنوز نتوانسته‌اند وضعیت مرزهای خود به لحاظ خط مرزی را تعیین تکلیف کنند؛ لذا بخشی از مسیر بین مرز نوردوز ما تا ایروان به طول ۸ کیلومتر بین شهرهای کاپان و گوریس ارمنستان را نیروهای آذربایجانی مسدود کرده بودند.
وی ادامه داد: نهایتاً ارمنی‌ها یک راه فرعی را معرفی کرده بودند تا تردد متوقف نشود و به عنوان آلترناتیو راه اصلی باشد و ناوگان از آن عبور کنند؛ البته تریلی‌ها نمی‌توانستند از این مسیر عبور کنند چون مسیر کم عرض و ۳۰ کیلومتر از آن هم خاکی است؛ به همین دلیل دولت ارمنستان بلافاصله یک آماده سازی اولیه روی جاده انجام داد و بخشی از مسیر را تیغ زنی کرد تا امکان تردد برای کامیون‌های ۶ چرخ، ۱۰ چرخ و سواری‌ها فراهم شود. مسافران هم بدون اتوبوس و با مینی‌بوس و ون به مسیر ادامه می‌دادند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در پایان روز گذشته مذاکرات بازگشایی مسیر به نتیجه رسید و مسیر اصلی اواخر دیشب بازگشایی و امکان تردد فراهم شد. در حال حاضر نیز ناوگان می‌تواند از مسیر قبلی، از سمت ایروان به سمت ایران و از مرز نوردوز به سمت ایروان تردد کند.
هدایتی ادامه داد: مرز نوردوز در حال حاضر تنها مرز مشترک زمینی ایران با اتحادیه اوراسیاست؛ حتی اگر مسیر اصلی را آذری‌ها باز هم مسدود کنند، مسیر جایگزین با کمی اصلاحات و بهبود زیرساخت‌ها، قابل استفاده خواهد بود. ما ۴۵ کیلومتر مرز مشترک با ارمنستان داریم و احداث مرز جدید میان دو کشور، توجیه اقتصادی ندارد. ما مشکل مرزی نداریم، مشکل اصلی ادامه مسیر در عمق خاک ارمنستان و اختلافات مرزی آنها با آذربایجان است؛ ما اختلاف مرزی با ارمنی‌ها نداریم؛ بلکه آذربایجان می‌گوید جاده اصلی نوردوز به سمت ایروان، از داخل اراضی قره باغ قدیم عبور می‌کند که جزو خاک این کشور محسوب می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار