مدیر پایانه نوردوز؛

تردد خودروها در پایانه مرزی نوردوز جریان دارد

1400/06/06 - 10:27 - کد خبر: 49695
پایانه مرزی نوردوز

نصر: مدیر پایانه مرزی نوردوز گفت: این پایانه در مرز ایران و ارمنستان باز بوده و رفت و آمد مسافران و خودروها در آن جریان دارد.

به گزارش نصر، محمد بایبوردی در یک گفت و گوی خبری افزود: با توجه به اختلافات مرزی بین کشورهای همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مسیر «گوروش - قافان» به مدت چند ساعت بسته شده بود که راه جایگزین برای تردد خودروها معرفی شد. 
وی اظهار داشت: به علت کم عرض بودن جاده جایگزین، تردد خودروهای سنگین و اتوبوس‌ها در آن مسیر با مشکل همراه شده بود که با رایزنی های انجام شده، مجددا مسیر تردد خودروها باز شده است. 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز گفت: از بعد از ظهر پنجشنبه به دنبال بسته شدن جاده «گوروش - قافان»، از تردد ۱۲۰ خودروی باری و چهار اتوبوس مسافری در این مسیر جلوگیری شد. 
اورجعلی غلیزاده، افزود: از این تعداد کامیون ها، ۷۰ دستگاه کامیون از ایران به سمت ارمنستان و ۵۰ کامیون نیز از مبدا ایروان به سمت کشورمان در حرکت بودند که از ادامه مسیر آن ها جلوگیری به عمل آمد.
به گزارش ایرنا، جاده «گوروش - قافان» به سمت ارمنستان توسط نیروهای کشور آذربایجان مسدود شده است و مسافران و کامیون‌های حامل کالا قبل از عزیمت به مرز «نوردوز» در آذربایجان شرقی از باز بودن مسیر در ارمنستان اطمینان حاصل کنند.
گفته می شود مسیر ترانزیتی «گورش- قافان» در پی حمله دو سرباز ارمنی به یک مرزبان آذربایجانی در  این مسیر توسط نیروهای جمهوری آذربایجان مسدود شد.
جاده گؤروش- قافان از اراضی آزاد شده جمهوری آذربایجان می‌گذرد و بخش عمده ترانزیت کالا از ایران به ارمنستان و بالعکس از این مسیر انجام می شود، اما چهارشنبه هفته جاری، مرزبانی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که دو سرباز ارمنی در نزدیکی روستای «آشاغی جیبیک» در مسیر جاده «گؤروش- قافان» با سرنیزه تفنگ به یک مرزبان این کشور حمله، و وی را از ناحیه سینه زخمی کرده‌اند.
در پی این خبر، ارمنستان ضمن تکذیب حمله به مرزبان جمهوری آذربایجان، از مسدود شدن بخشی از مسیر گؤروش- قافان توسط نیروهای آذربایجان در عصر روز چهارشنبه خبر داد؛ هنوز دولت آذربایجان واکنشی به این خبر نداشته است.
در این میان روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، دیروز جمعه، پنجم شهریور اعلام کرد که بر اساس اخبار رسیده از برخی رانندگان سواری ورودی از سمت ارمنستان، جاده گؤروش- قافان به سمت ارمنستان توسط نیروهای کشور آذربایجان مسدود شده است.
همچنین جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای ایران نیز اعلام کرده که مسیر ارتباطی بین دو شهر قافان تا گؤروش بسته شده است و کشور ارمنستان هم برای این مسیر، جایگزین را معرفی کرده اما از آنجایی که این محور عرض کمی دارد و مناسب تردد تریلی نیست، فعلا جلوی تردد تریلی‌ها به این سمت را گرفته‌ایم.
وی گفت که روز پنج‌شنبه مسیر اتصال ارتباطی مرز نوردوز به ایروان به دلیل اختلافات مرزی بسته شد و بنابر اطلاعات واصله، نیروهای صلح‌بان روس مداخله کردند و قرار شد که این موضوع در کوتاه ترین زمان ممکن، حل و فصل شود.
 گمرک نوردوز در ۶۵ کیلومتری شهر جلفا و در حاشیه رودخانه ارس قرار دارد که تنها مرز مشترک با کشور ارمنستان نیز به‌شمار می‌رود و  رویه گمرکی جاری در آن نیز به صورت ترانزیت داخلی و خارجی است و به دلیل عدم وجود انبار مسقف، کالاها به صورت ترانشیت و ترانزیت صادر می‌شوند.

پژوهشیار