خبر/

سه بیمار مبتلا به قارچ سیاه در استان مرکزی شناسایی شد

1400/06/04 - 12:08 - کد خبر: 49625
قارچ سیاه

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سه بیمار مبتلا به قارچ سیاه با علایم بالینی مشخص در استان مرکزی شناسایی شد که مراحل درمانی برای آنان جریان دارد.

به گزارش نصر، «محمد جمالیان» روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: یکی از مبتلایان به این بیماری برای درمان تخصصی به تهران اعزام شده و ۲ بیمار دیگر در مراکز درمانی استان مرکزی بستری هستند و اقدامات تخصصی و پزشکی برای آنان انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: بیماری قارچ سیاه توسط گروهی از کپک‌ها به‌نام «موکورمیس»  ایجاد می‌شود و انتظار بود با شیوع کرونا، شمار مبتلایان قارچ سیاه در استان بیشتر باشد که خوشبختانه تاکنون تنها سه مورد ابتلای قطعی گزارش شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیماری قارچ سیاه در افرادی مشاهده شده که اغلب ضعف سیستم ایمنی بدن داشته و یا به دیابت مبتلا بوده‌اند و افرادی که داروهای ضعف سیستم ایمنی بدن مصرف می‌کنند نیز در معرض دچار شدن به آن هستند.
جمالیان بیان کرد: اگر بیماری قارچ سیاه به موقع تشخیص داده شود، درمان آن یک هفته تا ۱۰ روز به طول می‌انجامد.
کپک‌ «موکورمیستس» که عامل بیماری قارچ سیاه است در همه اماکن از جمله در خاک و گیاهان  توان زندگی دارد و این کپک تاکنون بیشتر در کشورهای آمریکا، استرالیا و هند دیده شده بود.
شیوع بیماری قارچ سیاه با گسترش ویروس کرونا در جهان بیشتر شده است و بر اساس شواهد موجود این بیماری در بعضی شهرهای هندوستان، باعث مرگ تعداد زیادی از مردم شده و از آنجا که بیماری تهاجمی است باید سریع تشخیص داده شده و درمان شود و در صورتی که این کار دیر انجام شود می‌تواند باعث نقص عضو و یا حتی مرگ افراد ختم شود.
 تورم چشم و افتادگی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و برخی اختلالات مغزی از تظاهرات بالینی بیماری قارچ سیاه است.
انتهای پیام/

پژوهشیار