چین خواستار تحقیق درباره احتمال شیوع کرونا از آزمایشگاهی در آمریکا شد

1400/06/03 - 22:24 - کد خبر: 49603
عکس

نصر: دولت چین با ارسال نامه‌ای به سازمان جهانی بهداشت از این نهاد بین‌المللی خواسته درباره احتمال شیوع کرونا از آزمایشگاهی در آمریکا تحقیق کند.

به گزارش نصر، سفیر چین در دفتر سازمان ملل در ژنو با ارسال نامه‌ای به مدیر کل سازمان جهانی بهداشت خواستار تحقیق درباره احتمال شیوع کرونا از آزمایشگاه‌های «فورت دتریک» و دانشگاه کارولینای شمالی شده است.
رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند گزارش محرمانه‌ای که دستگاه اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ ویروس کرونا به کاخ سفید ارائه کرده فاقد نتیجه‌گیری مشخص است. 
دو مقام آمریکایی به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند این ارزیابی که حاصل تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا بنا به دستور سه ماه پیش جو بایدن است نتوانسته به جمع‌بندی مشخصی درباره این سوالات برسد که کرونا از طریق حیوان به انسان منتقل شده یا از یک مرکز پژوهشی در ووهان به بیرون نشت کرده است.
این دو مقام آمریکایی مدعی شده‌اند بخش‌هایی از این گزارش ممکن است طی روزهای آینده از رده محرمانه خارج شده و منتشر شود.
بحث و جدال بر سر منشأ ویروسی که به مرگ بیش از ۴ میلیون نفر در سراسر دنیا و فلج شدن اقتصاد‌های کشورها منجر شده در ماه‌های گذشته به شدت بالا گرفته است.
بایدن سه ماه پیش که دستور انجام تحقیقات در این خصوص را صادر کرده بود دو فرضیه احتمالی را درباره خاستگاه کرونا مطرح کرده و خواستار یافتن پاسخ برای آن شده بود: انتقال از حیوان به انسان یا نشت از آزمایشگاه.
دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که بارها به دلیل سیاسی کردن مسائل اطلاعاتی مورد انتقاد قرار گرفته بود تلاش می‌کرد فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس را در افکار عمومی تقویت و ترویج کند. چین، به شدت ادعاهای دولت ترامپ را تکذیب می‌کرد. ترامپ و دستیارانش از نام «ویروس چینی» برای اشاره به کرونا استفاده می‌کردند.
مقام‌های آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته‌اند دستور ۳ ماه پیش جو بایدن به جامعه اطلاعاتی برای مضاعف کردن تلاش‌ها جهت مشخص کردن منشأ ویروس کرونا باعث رسیدن به جمع‌بندی روشن‌تر درباره این مسئله نشده است.
  روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده بخشی از مشکل به عدم ارائه اطلاعات دقیق و جزئی از سوی چین مربوط می‌شود. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به این روزنامه گفت: «اگر چین اجازه دسترسی به برخی از داده‌ها را ندهد، هیچ‌گاه متوجه نخواهیم شد که ماجرا چیست.»
پکن درخواست‌های ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها برای انجام تحقیقات جدید درباره منشأ کرونا را اقدامی با اغراض سیاسی توصیف کرده و خواستار آن شده که تحقیقات درباره این موضوع به دور از جنجال‌ها و غرض‌ورزی‌های غیرعلمی انجام شود.
چین تصریح کرده سیاسی کردن ردیابی منشأ «کووید-۱۹» که یک مسئله علمی است، نه تنها یافتن منشأ اصلی ویروس را سخت می‌کند بلکه به شدت در مسیر همکاری بین‌المللی در زمینه این همه‌گیری مانع ایجاد می‌کند.
چین علاوه بر این گفته شواهدی در دست است که آمریکا دانشمندان را برای حمایت از فرضیه نشت آزمایشگاهی کرونا تحت فشار قرار می‌دهد.«وانگ ونبین» از سخنگویان وزارت خارجه چین چند ماه پیش با بیان اینکه ایالات متحده دانشمندان را تحت فشار قرار داد تا از فرضیه نشت آزمایشگاهی حمایت کنند تأکید کرد: «این نشان می‌دهد که ایالات متحده به جای جستجوی منشأ علمی این قضیه، فقط به این فکر می‌کند که چگونه مسئولیت را به گردن چین بیندازد.»
این ویروس یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.
سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد. این بیماری اکنون به کشته شدن بالغ بر ۴ میلیون نفر در دنیا منجر شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار