رئیس هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان و خادمان حسینی؛

اجلاس پیرغلامان در تبریز برگزار می‌شود

1400/06/03 - 16:21 - کد خبر: 49590
اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی

نصر: مراسم افتتاحیه هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان حسینی ۲۳ شهریور در محوطه مسجد کبود تبریز و مراسم اختتامیه آن ۲۵ شهریور در فضایی باز برگزار می‌شود.

به گزارش نصر، مرکز آذربایجان شرقی، محمدمهدی رحمتی رئیس بسیج صداوسیما با اعلام این خبر گفت: دو سال پیش در آئین اختتامیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان و خادمان حسینی، پرچم متبرک حرم امام حسین (ع) به مسئولان استان آذربایجان اهدا و این استان به‌عنوان میزبان هجدهمین اجلاس یادشده معرفی شد.

رئیس هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان و خادمان حسینی افزود: برگزاری این همایش افتخاری برای رسانه ملی و بسیج است و اگر در ایام غیرکرونایی قرار داشتیم مانند هر دوره مراسم بسیار باعظمت و بزرگی با حضور مداحان از سراسر کشور برگزار می‌کردیم.
وی ادامه داد: رسانه ملی هرسال پیش از آغاز ایام محرم و صفر نقش پیر غلامان حسینی را در جامعه تبیین و برای معرفی این عزیزان برنامه‌های خاص تهیه می‌کند امسال نیز در ماه صفر این مهم را ادامه می‌دهد تا برای اشاعه فرهنگ عاشورایی از پیر غلامان حسینی که عمر پربرکت خود را در مکتب قرآن و عترت سپری کرده‌اند و به‌عنوان مبلغان این فرهنگ در چند دهه گذشته فعالیت‌های بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند قدردانی کند.
رئیس بسیج سازمان افزود: این اجلاس پیش درآمدی برای شور و شعور روزافزون حسینی است که هرسال ارادت رسانه ملی به این جامعه حسینی را نشان می‌دهد.

وی بابیان اینکه به دلیل شرایط خاص کرونایی در زمان برگزاری این همایش تأخیر رخ داد، گفت: بدیهی بود که به دلیل همه‌گیری کرونا این اجلاس در سال گذشته برگزار نشود، اما امسال تصمیم گرفتیم در فضایی باز و با تعدادی محدود این اجلاس را در تبریز برگزار کنیم.
رحمتی تصریح کرد: این انسان‌های بزرگ عمری فداکاری کرده‌اند و شایسته تقدیر هستند. پیر غلامان و خادمان حسینی افراد پیشکسوت و دنیادیده‌ای هستند که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برایشان الزامی است و ازاین‌رو از هر استان سه نفر برای حضور در اجلاس هجدهم انتخاب خواهند شد تا با ظرفیتی نزدیک به ۱۵۰ نفر این اجلاس را برگزار کنیم.
وی افزود: در اجلاس امسال ۱۰ مهمان خارجی از کشور‌های پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و آفریقای جنوبی داریم.
به گفته رئیس اجلاس تلاش‌های صادقانه پیر غلامان حسینی باید برای نسل جوان ثبت شود و روشن نگه‌داشتن چراغ ادبیات حسینی چه در حوزه مداحی و چه در سرایش اشعار حسینی داشته‌اند بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به میزبانی آذربایجان شرقی گفت: این همایش باید درخور شأن درگاه باعظمت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باشد و شهر تبریز به‌عنوان خاستگاه تشیع در ایران با قدمتی که در برپایی آیین‌های سوگواری دارد میزبان شایسته‌ای برای پیر غلامان است.
رحمتی با اشاره به همراهی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های مذهبی مرتبط با این اجلاس خاطرنشان کرد: همایش پیر غلامان حسینی فرصتی برای معرفی و تجلیل از پیشکسوتان و خادمان درگاه اباعبدالله است و همه باید در برگزاری هرچه بهتر آن همکاری کنند. ازاین‌رو امسال نیز در کنار نمایندگانی از سازمان تبلیغات اسلامی، کانون مداحان کشور، هیئت رزمندگان اسلام، بسیج مداحان، مجمع شعرای آیینی کشور، بنیاد دعبل خزاعی و... این مراسم را باشکوه برگزار خواهیم کرد.
وی با تأکید بر برگزاری شایسته این گردهمایی عظیم گفت: طبق طرح و برنامه‌ای که در صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی تدوین‌شده، تمامی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری و نهاد‌ها و تشکل‌ها در این استان با نهایت توان خود واردشده‌اند و هماهنگی‌های لازم با استانداری انجام‌شده است.
رئیس هجدهمین اجلاس پیر غلامان با اشاره به برپایی مراسم شعرخوانی و همچنین مراسمی‌برای به نمایش گذاشتن شیوه برگزاری دسته‌های عزاداری عجم و شاه حسین گویان تبریز گفت: در کنار این مراسم برنامه‌های برای تبیین بهتر این اجلاس و ماندگاری آن تدارک دیده‌ایم.
رحمتی ادامه داد: تهیه تاریخچه اجلاس پیر غلامان به‌صورت مستند تلویزیونی و مکتوب، تهیه بانک برگزیدگان و تجلیل شدگان در هفده دوره از اجلاس، تولید برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی با محوریت بیان خاطرات پیر غلامان، بزرگداشت شهدا و درگذشتگان پیر غلامان و... ازجمله برنامه‌های جانبی این اجلاس خواهد بود.
رئیس بسیج سازمان با اشاره به شعار اجلاس هجدهم گفت: شعار امسال با مضمون «حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار/ بتول و مرتضی پیغمبر آغلار» به معنی همه زمین و اسمان بر حسین گریه می‌کنند، است.
وی افزود: این شعر نوحه معروفی از مرحوم عبدالحسین متخلص به «خازن» از شاعران دوره مشروطه است که محمدحسین شهریار نیز در یک غزل بیت نخست آن را تضمین کرده و به این نوحه‌سرای معروف ادای احترام کرده است.
رحمتی در پایان گفت: مراسم افتتاحیه هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان حسینی ۲۳ شهریورماه مصادف با هفت صفر در محوطه مسجد کبود تبریز و مراسم اختتامیه آن ۲۵ شهریور در فضای باز برگزار می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار