رییس جهادکشاورزی استان؛

۳.۵ درصد باغات کشور در آذربایجان‌شرقی قرار دارد

1400/06/03 - 12:23 - کد خبر: 49561
سیب پاییزی مراغه، سیب

نصر: رییس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که ۳.۵ درصد باغات کشور در استان قرار دارد، گفت: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول از این باغات برداشت می‌شود.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این‌که آذربایجان شرقی دارای ۱۰۳ هزار هکتار باغ مثمر است، اظهار کرد: این استان از نظر سهم باغات کشور دارای رتبه هفتم و از لحاظ تولید محصول با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، رتبه ششم کشور را به اختصاص داده است.
وی در خصوص محصولات عمده باغی استان، گفت: محصول سیب با سطح بارور ۳۴ هزار و ۲۴۳ هکتار، انگور با سطح بارور ۱۷ هزار هکتار، گردو با سطح بارور ۱۱ هزار و ۱۱۹ هکتار، زردآلو با سطح بارور ۸۴۷۱  هکتار و بادام با سطح بارور ۴۷۷۲ هکتار، محصولات عمده باغی تولید شده در استان را شامل می‌شوند.
رییس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه استان در حوزه تولید محصولات باغی کشور، افزود: آذربایجان شرقی در تولید زردآلو، سیب و آلبالو دارای  رتبه دوم، در تولید گردو دارای رتبه سوم، در تولید گوجه فرنگی گلخانه ای و گل محمدی دارای رتبه چهارم و در تولید  انگور دارای رتبه پنجم کشوری است.
وی در خصوص آخرین وضعیت باغات  هسته دار در استان اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات هسته دار استان بالغ بر ۲۱ هزار و ۶۱۸ هکتار بوده که از این اراضی سالانه بیش از ۱۶۸ هزار تن محصول به دست می‌آید.
فتحی افزود: ۱۰۰ هزار تن محصول هسته دار باغی که معادل ۶۰ درصد از کل محصولات تولیدی هسته دار استان می‌شود، به صورت خشکباری و در صنایع غذایی استان، فرآوری شده و سپس جهت مصرف به استان‌های همجوار و کشورهای همسایه صادر می شود.
وی گفت: ۴۰ درصد باقیمانده از محصولات هسته دار، معادل ۶۸ هزار تن، به صورت تازه خوری در داخل استان و استان‌ های همجوار مصرف می‌شود
رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص این محصولات، افزود: زردآلو با ۹ هزار و ۲۸۵ هکتار، هلو چهار هزار هکتار و گوجه با سه هزار و ۵۰۸ هکتار، بیشترین سطح زیر کشت باغات هسته دار استان را به خود اختصاص داده است.
فتحی ادامه داد: شهرستان‌های شبستر با پنج هزار هکتار، مرند با سه هزار و  ۳۵۹ هکتار و جلفا با سه هزار و ۲۳۰ هکتار نیز دارای بیشترین سطح زیر کشت باغات هسته دار آذربایجان شرقی هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار