گزارش «نصر» از بهبود یافتگان کرونا؛

بهبودی بیش از 280 هزار نفر در ده روز گذشته / بهبود یافتگان چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

1400/06/03 - 09:12 - کد خبر: 49550
بهبودیافتگان

نصر: مهربانی به نوعی کم تر شده و مردم در تلاش‌اند از خودشان و نزدیکانشان بابت این موضوع مراقبت کنند، مشغولیت ذهنی ترس از مرگ در افراد شیوع پیدا کرده که جزو اختلالات اضطرابی محسوب می شود.

به گزارش نصر، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
طبق آمار های اعلام شده در ده روز گذشته 286605 نفر که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند بعد از طی مراحل درمانی و گذراندن دوران لازم به بهبودی کامل دست یافتند.
حسینی یکی از بهبود یافتگان کرونا در تبریز است که 63 سال دارد، وی آغاز بیماری خود را اینگونه روایت می کند که اوایل اردیبهشت امسال سر درد و بدن درد و بصورت خفیف تنگی نفس داشتم، با خودم گفتم شاید ممکن است کرونایی باشم! اما در ذهنم نمی‌توانستم بگنجانم چرا که تمام پروتکل ها را رعایت کرده بودم، با یکی از دوستان پزشک تلفنی صحبت کردم، او گفت بهتر است یک تست PCR بدهی تا خاطر جمع باشیم، متاسفانه بعد از دادن تست PCR جواب مثبت آمد و سریعا در بیمارستان امام رضا بستری شدم، نزدیک ۲ هفته آنجا بستری بودم.
وی به تلاش کارکنان بیمارستان امام رضا اشاره کرد و افزود: آنها با وجود همه نگرانی ها و شاید کمبودها، دلسوزانه کار می کردند و توصیه های لازم را هر روز به بیماران گوشزد می کردند.
وی ضمن اینکه می گفت اصلا فکر نمیکردم که مبتلا به کرونا میشدم از  مردم خواست تا همه توصیه های بهداشت فردی را رعایت کنند و بیماران فکر نکنند که این بیماری یک روزه درمان می شود.

دو سال پیش فیلمی در شبکه های اینترنتی پخش شد، بخشی از آن فیلم که به زندگی ابوعلی سینا، دانشمند و حکیم مسلمان ایرانی می‌پرداخت، بیماری وبا در قسمت‌هایی از سرزمین‌های اسلامی شایع شده بود. در این بخش و در صحنه‌ای، ابن سینا با ابوریحان بیرونی، دیگر دانشمند معروف ایرانی دیدار می‌کند و ضمن اینکه بیماری وبا را یک بیماری مسری می‌خواند، راه‌های پیشگیری از سرایت آن را توضیح می‌دهد.
این فیلم که براساس اسناد و مکتوبات مستند تاریخی ساخته شده، نشان می‌دهد در قرن چهارم هجری یعنی بیش از هزار سال قبل، چگونه ابن سینا با راه‌حل‌هایی مثل قرنطینه، ضد عفونی کردن و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و... به مقابله با یک بیماری شایع عفونی رفته و در آن زمان و با کمبود امکانات موفق به مهار آن می‌شود.
نکته قابل تامل این است که در ابتدای ملاقات ابوریحان بیرونی با ابن سینا در حالی که ابوریحان بسیار از دیدار دانشمند بزرگ هم‌عصرش خرسند شده و می‌خواهد او را در آغوش بگیرد، اما ابوعلی سینا توضیح می‌دهد که قبل از هرگونه دست دادن یا مصافحه بایستی لباس تمیز پوشیده و دست و صورتشان را با سرکه ضد عفونی کنند و توضیح می‌دهد که این رسم بایستی در هر سرزمینی که در آن وبا شیوع پیدا کرده، رعایت شود.
این روزگاری است که به تصریح مورخین معتبر غربی همچون ویل دورانت، گوستاو لوبون، آدام متز و زیگرید هونکه و... اروپا در سیاهی و تاریکی غوطه‌ور بوده است.
"زیبا ایرانی" روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه با یادآوری این موضوع که افراد در حال حاضر دائما اشتغال ذهنی دارند و ممکن است مبتلا به کرونا شده  و خودشان و عزیزانشان را از دست بدهند، گفت: مهربانی به نوعی کم تر شده و مردم در تلاش‌اند از خودشان و نزدیکانشان بابت این موضوع مراقبت کنند، مشغولیت ذهنی ترس از مرگ در افراد شیوع پیدا کرده که جزو اختلالات اضطرابی محسوب می شود و این موضوع حتی آمار مراجعات پنیک را بالا برده است، اختلال پنیک یک حمله عصبی اضطرابی است که فرد احساس مردن می کند و سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک  مختل می شود که ما در این ایام مراجعه کننده با این اختلال که بعضا با صرع و تشنج هم اشتباه می شود داشته ایم.
بهبود یافتگان چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

"عاصفه عباس‌زاده" متخصص بیماری های عفونی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: تزریق واکسن کرونا در سه هفته نخست شروع بیماری می‌تواند منجر به بروز علائم شدید کووید۱۹ شود.
وی تصریح کرد: بنابراین این افراد باید حداقل سه هفته پس از شروع علائم بالینی که ویروس زنده در بدن وجود نخواهد داشت، واکسن کرونا را تزریق کنند.
عباس زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که "آیا تزریق واکسن کرونا به مبتلایان بی‌علامت می‌تواند خطرساز باشد" گفت: فقدان علائم بالینی بیماری در این گروه جمعیتی حاکی است، عوامل بیماری‌زا در بدن این قشر ضعیف است و بر این اساس تزریق واکسن صرفا باعث بروز علائم بالینی مختصر بیماری شده و خطرساز نخواهد بود.

روزنامه "تایمزآو ایندیا" در گزارشی به راهکارهای ساده ای اشاره کرده که نشان می دهد چگونه تغذیه خوب می تواند به بهبود سریعتر حال افراد پس از درمان بیماری شان کمک کند.
مصرف مواد غذایی غنی از انرژی مهم است زیرا به فرد کمک می کند تا انرژی خود را بازیابی کرده و به فعالیت های معمول خود ادامه دهد.
کربوهیدرات ها همچون سوخت برای بدن عمل می کنند بنابراین لازم است که مواد غذایی مانند سیب زمینی، غلات کامل، عدس و سایر چربی های خوب در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.
پروتئین ها اجزای سازنده بدن به حساب می آیند. هنگام مقابله با بیماری، ضایعات عضلانی زیادی در بدن رخ می دهد، بنابراین مهم است نسبت به پروتئین مصرفی دقت داشت تا ماهیچه را برای مقابله با بیماری تحریک کرده و از تحلیل رفتن مداوم ماهیچه ها جلوگیری کرد. برای طی کردن روند بهبودی لازم است رژیم غذایی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن حاوی ۱.۵ گرم پروتئین باشد.
از مواد غذایی مانند عدس، حبوبات، غلات کامل، تخم مرغ، گوشت ماهی و مرغ مصرف کنید.
امگا ۳ به کاهش التهاب کمک می کند زیرا بدن هنگام مقابله با هرگونه عفونت دچار التهاب قابل توجهی می شود.
خوراکی های غنی از امگا ۳ شامل دانه های چیا، گردو، دانه کتان، برخی انواع ماهی و روغن سویاست. همچنین می توان پس از بهبودی برای مدت دو ماه از مکمل های امگا ۳ مصرف کرد.
درصورتیکه عفونت وارد روده شده باشد، میکروبیوم آن را تغییر داده است به همین دلیل است که اکثر افراد در دوران بیماری با مشکلاتی مانند سوء هاضمه و اسهال مواجه می شوند.
برای مراقبت از سلامتی بهتر است پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها در رژیم غذایی گنجانده شود.
این ویتامین در بهبود عملکرد سیستمهای مختلف بدن کارایی دارد و مصرف آن برای حفظ سلامت استخوان، تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن و عملکرد صحیح هورمون ها ضروری است.
تامین آب مورد نیاز بدن در روند سریع بهبودی حائز اهمیت است.
نوشیدن آب به بدن کمک می کند تا مواد مغذی را بهتر در بدن پخش کرده و از طریق ادرار و تعریق نیز مواد سمی را از بدن دفع کند.
علاوه بر اینها داشتن خواب کافی در طول شب از دیگر نکات مهمی است که به بهبود روند بیماری کمک می کند.
گزارش نصر اضافه می کند، اگر چه هر روز کرونا یک رنگ عوض می کند و جان عزیزان ما را یکی پس از دیگری می گیرد، اما تنها راه این است که حتما تمام نکات بهداشتی که پزشکان اعلام کرده اند را رعایت کرده و با ایمان به شکست کرونا شاهد غلبه بر این ویروس تاریخی باشیم و باز همچون گذشته در جمع صمیمی برای این ویروس منحوس جشن عزا بگیریم!
انتهای پیام/

پژوهشیار