نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی؛

آرتمیای دریاچه ارومیه منبع درآمد میلیون دلاری برای کشور است

1400/05/31 - 10:51 - کد خبر: 49394
دریاچه ارومیه

نصر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به پرورش آرتمیا در دریاچه ارومیه بی توحهی شده است، گفت: ارزش بهره برداری از آرتمیای دریاچه ارومیه بسیار بالاست و حتی در صورت صادرات، منبع درآمد میلیون دلاری برای کشور خواهد بود.

به گزارش نصر، سید سلمان ذاکر روز یکشنبه گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه تاکنون ۹ گونه آرتمیا در دنیا به ثبت جهانی رسیده است، افزود: یکی از مهمترین گونه‌های آرتمیای ثبت شده به نام " آرتمیا اورمیانا" است که در دریاچه ارومیه زیست می‌کند.
وی با بیان اینکه مرکز آرتمیای کشور نیز در بندر گلمانخانه ارومیه واقع شده است، اظهار داشت: شرایط و زیرساخت طبیعی برای پرورش آرتمیا در دریاچه ارومیه مهیا بوده ولی استفاده‌ای از آن نمی‌شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آرتمیا یکی از منابع غذایی اصلی ماهی های زینتی و خاویار است، گفت: با پرورش آرتمیا در کشور نه تنها می‌توان مانع خروج ارز از کشور شد بلکه با صادرات آن میلیون ها دلار ارز وارد کشور می شود.
وی با تاکید بر ضرورت پرورش آرتمیا در کشور و حمایت از بخش خصوصی در این راستا، بیان کرد: پرورش مصنوعی آرتمیا در جنوب کشور نیز باید مدنظر قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، پیش‌تر نیز رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور قیمت هر کیلوگرم آرتمیا با کیفیت متوسط را حدود ۳۵ میلیون ریال عنوان کرده و مدعی شده بود که بهره برداری از ظرفیت کامل آرتمیای دریاچه ارومیه می‌تواند آذربایجان‌غربی را از اتکا به بودجه دولتی بی نیاز کند.
ایران هم اکنون یکی از وارد کنندگان آرتمیا محسوب می‌شود؛ طبق ارزیابی از ظرفیت متوسط دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۸، ذخایر دریاچه ارومیه در حالت عادی می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی، سالانه منجر به صادرات ۱۸۰ تن سیست و ۱۲۰ تن آرتمیای زنده به کشورهای دیگر شود.
به دلیل اینکه دریاچه ارومیه، منبع اصلی و طبیعی پرورش آرتمیا در ایران شناخته می‌شود، بازگشت و زاد و ولد این سخت پوست ریزنقش می‌تواند خبر خوشی از احیای این پهنه آبی و بازتولد زیبایی ها و جاذبه های آن در سال های پیش رو باشد؛ چرا که منبع اصلی غذای بسیاری از پرندگان مهاجر همچون فلامینگوها نیز همین آرتمیا به شمار می رود.
انتهای پیام/

پژوهشیار