خبر/

افزایش خلوص هیدروژن شرکت پالایش نفت تبریز با راه‌اندازی واحد PSA

1400/05/31 - 10:40 - کد خبر: 49381
پالایشگاه تبریز

نصر: مدیر پروژه‌ی PSA شرکت پالایش نفت تبریز از افزایش خلوص هیدروژن این شرکت تا ۹۹.۵ درصد با راه اندازی این واحد خبر داد.

به گزارش نصر، جمال شایق در خصوص پروژه‌ی PSA شرکت پالایش نفت تبریز اظهار کرد: این پروژه با هدف خالص سازی هیدروژن در راستای کمک به واحد های پایین دستی از جمله واحد های تصفیه گازوئیل و آیزوماکس ایجاد شده است.
وی در رابطه با نحوه‌ی عملکرد این واحد ادامه داد: در این واحد در اثر فرآیندهای سیکلی افزایش و کاهش فشار و جذب سطحی ناخالصی ها، خلوص هیدروژن افزایش می‌یابد.
وی خوراک واحد PSA  را حدود ۵۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت هیدروژن با خلوص ۹۵ درصد از واحد هیدروژن سازی قدیم اعلام کرد و در خصوص  مزایای این پروژه‌ گفت: با راه‌اندازی این پروژه، ظرفیت و کیفیت تولید واحد تصفیه‌ی گازوئیل  افزایش یافته و گازوئیل یورو پنج با گوگرد زیر ۱۰ppm تولید خواهد شد که سود مالی قابل توجهی نیز برای شرکت به همراه دارد.
مدیر پروژه‌ی PSA شرکت پالایش نفت تبریز در خصوص بودجه‌ی تخصیصی به این واحد افزود: ۵ میلیون یورو بودجه برای این واحد اختصاص یافته که تا پایان سال جاری این واحد راه اندازی و به بهره برداری خواهد رسید. 
وی یادآور شد: قرارداد اولیه‌ی این پروژه با شرکتی آلمانی بود که به علت تحریم های ظالمانه، این شرکت همکاری خود را ادامه نداد لذا با یک شرکت  ایرانی (هوایار) دارای همکار چینی ، کار را ادامه دادیم.
وی با بیان اینکه اکثر تجهیزات این واحد ساخت ایران هستند، در تشریح مشکلات پیش آمده متذکر شد: اکثر مشکلات مربوط به تأمین متریال بوده که با توجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم های اعمالی، به سختی و در زمان طولانی‌تری تأمین می‌شود.
شایق در رابطه با تعداد افراد مشغول به کار این پروژه گفت: تاکنون حدود ۶۰۰ هزار نفر ساعت کار برای این پروژه انجام شده است که وظیفه‌ی خرید و مهندسی آن بر عهده‌ی شرکت ایرانی(هوایار)- چینی، اجرا توسط شرکت طراحی و ساختمان نفت(ODCC) و نظارت آن نیز بر عهده‌ی متخصصین شرکت پالایش نفت تبریز است.
وی با اشاره به میزان پیشرفت عملیاتی این واحد اضافه کرد: بخش  مهندسی و خرید این پروژه، بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته اما در بخش اجرا، پیشرفت کمتری حاصل شده است.
مدیر پروژه‌ی PSA شرکت پالایش نفت تبریز در پایان با تاکید برحساس بودن این واحد بیان کرد: نظارت و بازرسی در این واحد جهت اجرا و بهره برداری ایمن آن نقش بسزایی دارد که این امر مهم توسط کارکنان زحمت کش این شرکت انجام می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار