بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/

رییس جمهور: در چینش کابینه تلاش شد جوانگرایی و تجربه کنار هم قرار گیرد

1400/05/30 - 09:11 - کد خبر: 49314
سید ابراهیم رئیسی

نصر: رییس جمهور طی سخنانی در صحن علنی مجلس برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود گفت: می دانیم فرصت خدمت کوتاه و مشکلات مردم بسیارند. اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در مراسم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد (ع)، اظهار کرد: صمیمانه از مردم و هیات ها برای عزاداری در ایام عاشورا با رعایت مقررات بهداشتی تشکر می کنم.
وی ادامه داد: از رییس مجلس، هیات رئیسه، کمیسیون ها و نمایندگان مجلس و ابتکار خوب و ارزشمند در بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی و جلسات با وزرای پیشنهادی صمیمانه تشکر می کنم.
رییس جمهور با اشاره به برنامه های کلان دولت، افزود: امانت دار اولین دولت در گام دوم انقلاب هستیم. می دانیم فرصت خدمت کوتاه و مشکلات مردم بسیارند. اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است. سند تحول دولت مردمی بیانیه گام دوم انقلاب، تعالی فرهنگ اسلامی ایرانی و توسعه روابط بین اسلامی است.
رئیسی خاطرنشان کرد: حل مشکلات جز با عنایت الهی و اهل بیت و عزم فولادی برای تحول به مقصد نمی‌رسد. تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعارهای انقلاب اسلامی و تبعیت از ولایت فقیه به نتیجه نمی‌رسد. اکنون زمان حرکت جهادی و مردمی با استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی، مشارکت مردم و همدلی مجلس شورای اسلامی در چارچوب سند تحول دولت مردمی برای زمینه‌سازی تحقق ایران قوی است. این سند مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب، تعالی فرهنگ ایرانی -  اسلامی، اقتصاد مقاومتی، بهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و توسعه روابط بین‌المللی بر اساس منافع ملی است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برنامه دولت بر اساس عدالت و پیشرفت در همه زمینه‌ها تنظیم شده است. کاهش تصدی گری دولت و ظرفیت سازی برای نقش آفرینی مردم مورد تاکید است. تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده تا تدوین کننده عدالت و پیشرفت در توزیع فرصت‌ها و امکانات باشد و عدالت محوری در شایسته سالاری و شکستن باندهای قدرت و ثروت باشد.
وی با بیان اینکه در برنامه‌های دولت، مردمی سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه و مشارکت همگانی وجود دارد، اظهار کرد: برنامه‌های دولت بر اساس چرخش از بوروکراسی فسادانگیز به سوی جلب مشارکت همگانی، تغییر رویکرد از اقدامات صرفا مقابله‌ای درباره فساد به پیشگیری از فساد، چرخش از رویکرد تفکیکی برنامه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به سوی برنامه‌های تلفیقی است.
وی اضافه کرد: تغییر رویکرد از بخشی‌نگری  و پایتخت‌نگری به سوی فعال سازی ظرفیت‌های سراسر کشور بر اساس آمایش سرزمینی، گذار از تصمیمات سلیقه‌ای و موسمی در حلقه‌های بسته به سوی جذب نظرات نخبگانی، تغییر رویکرد مداخله گرانه به سوی رویکرد نظارتی و هدایت بازار سرمایه، جلوگیری از تغییرات پی در پی، افزایش نقش دولت در تنظیم‌گری در فضای کسب و کارها و تغییر اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع به اقتصاد دانش بنیان از رویکردهای دیگر دولت است.
رئیسی در ادامه رویکردهای کلی دولت خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد از صادرات مواد خام به تولید محصولات صنعتی، تغییر رویکرد اداره کشور مبتنی بر درآمدهای نفتی به افزایش بهره‌وری و کسب درآمد پایدار، تغییر دولت از بودجه ریزی سنتی و مبتنی بر چانه زنی به بودجه عملیاتی و هوشمند، توجه به فرصت‌های اقتصادی روستا و تقویت اقتصاد کشاورزی، افزایش سازوکارهای حمایتی برای تقویت نیروهای اقتصادی بخش میانه، جامعه و گروه‌های محروم و صیانت از محیط زیست از سایر رویکردهای دولت هستند.
رئیس جمهور ادامه داد: دولت برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت بر اساس مشکلات مردم دارد و برنامه میان مدت و بلند مدتی هم دارد. اولویت اول ما مهار کرونا و ارتقاء وضعیت بهداشتی در کشور است. تسریع در واکسیناسیون عمومی، ارتقاء سطح درمان و رعایت پروتکل‌ها از اولویت دولت است. اولویت بعدی دولت ایجاد ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان و تقویت معیشت مردم و تقویت کسب و کار است.
رئیسی خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران و شرطی کردن اقتصاد بوده است. تورم بالای ۴۴ درصد یا بیش از ۵۵ درصد، افت شدید ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید خانوارها، رشد بالای نقدینگی و حجم بالای بدهی دولت؛ حل این مسائل امکان پذیر است. اولا نیاز به برنامه دارد و ثانیا نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور تحول آفرین باشد و شرط سوم پیگیری مدام برای تحول در تمام کشور است. با کمک خداوند دولت با کمک مجلس می تواند بر همه مشکلات فائق آید.
وی ادامه داد: توجه به تخصص و دانش، تعهد کاری، روحیه انقلابی و فساد ستیزی از شاخصه های مورد تاکید در چینش کابینه بوده است. تلاش شده ترکیب جوانگرایی و تجربه کنار هم قرار بگیرد و از این یک نتیجه کارآمدی بسازد.
رئیس جمهور گفت: ابتدا یک فراخوانی در سایت انجام دادیم. افراد بسیاری معرفی شدند. احزاب، گروه‌ها و دلسوزان چهره‌های بسیاری معرفی کردند. این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد بسیار مفید بوده است. به غیر از دو وزیر محترمی که اواخر مشخص شد، بقیه ده‌ها بار در این سایت پیشنهاد شدند.
رئیسی گفت: این اسامی به نه کارگروه معرفی شدند. استعلام از دستگاه‌های مختلف و همچنین از دستگاه قضایی انجام شد. برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند تا هم برنامه‌هایشان بررسی شود و هم مصاحبه شوند. در هر کارگروه پنج نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند نظرات خودشان بررسی شد و نهایت بنده خودم توفیق داشتم خدمت عزیزان برسم و از نزدیک بررسی های انجام شده را نهایی کنم.
وی ادامه داد: تلاش شد سراغ خیلی از نیروهایی که در ذهن شما هستند برویم، اما طبیعتا ممکن است هر دعوتی با مسائلی رو به رو شوند. برخی از دوستان مجلسی ترجیح شان مجلس بود مثل آقایان نیکزاد و امیرآبادی. اصلا رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، حزبی و گروهی نبود؛ اصلا در روحیه من نیست. پیشنهاد از سمت دلسوزان انجام شده است، اما تحت تاثیر نبودیم.
رئیس جمهور گفت: ترکیب مختلف است، کابینه که تشکل و حزب نیست. سعی کردیم حقیقتا شایستگان را معرفی کنیم. این جهت هم مورد تاکید و توجه بوده است. حقیقتا در بررسی صلاحیت وزرا تلاش شد محورهایی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ما تلاش می کنیم انجامش دهیم مثل کارآمدی و تعهد، ارزشی بودن، مردم گرایی، جوانگرایی مورد نظر قرار بگیرد.
وزارت آموزش و پرورش
رئیسی در ادامه به معرفی وزرا بر اساس حروف الفبا وزارتخانه ها پرداخت و گفت: در وزارت آموزش و پرورش توجه به توانمندی معلمان هم علمی و هم معیشتی مد نظر ماست. فرهنگیان بدانند موضوعاتشان مخصوصا رتبه بندی ها مورد تاکید ماست. توجه به مسئله شورای عالی آموزش و پرورش مورد توجه است، من خودم در موارد مهم در خدمت شان خواهم بود. در همه ادوار مسئله آموزش و پرورش مطرح شده اما باید مورد توجه ویژه باشد. ما در این رابطه گزینه های مختلفی بررسی کردیم. نسبت به آقای بابلی بگویم که در آستان قدس از دانشگاه فردوسی خواستم اساتید برتر را برای ارتباط بین آستان قدس و آموزش معرفی کنند.
وی بیان کرد: همان اوایل عده ای علیه ایشان شب نامه دادند، بررسی کردیم و دیدیم کارش خوب است. بعد از آنکه از مشهد بیرون آمدم عده ای که مشکل شان تعارض منافع بود مجدد شب نامه دادند. تولیت جدید گروهی را از تهران برای بررسی روابط ایشان فرستادند و کارشان خوب بود. ایشان معلمی مهدکودک مدرسه تا دانشگاه را داشته است. شما ممکن است به تجربه اشاره کنید اما اداره چند ساله بخشی با ۷ هزار دانش آموز را می گوییم تجربه. ایشان هم دانش و هم تجربه اش را دارد. ما در گزینه ها بررسی کردیم. نمره داده شد به گزینه‌های پیشنهادی. من هر کسی را هم که خود می شناختم از این کارگروه عبور دادم. علاوه بر شناخت من بررسی شد، به هر حال تصمیم مجلس شورای اسلامی است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
رئیسی در ارتباط با وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دکتر زارعی پور هم ترکیب تخصص و تجربه است. برنامه ما هوشمندسازی و روشن سازی فضای مجازی و فعال کردن بخش اقتصادی است.
وزارت اطلاعات
رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: جناب آقای خطیب هم تجربه و هم علمش را دارد. با روحیه انقلابی و تحولی که دارند ایشان بدنه وزارت اطلاعات را به سمت جلوگیری از فساد، صیانت از همه بخش های نظام و موضوع مهم تر صیانت از مردم می برد.
انتهای پیام/

پژوهشیار