مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری آذربایجان شرقی تشریح کرد:

چرا باسمنج مرکز بخش شد؟

1400/05/26 - 17:19 - کد خبر: 49256
مرتضی محمدزاده

نصر: مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری آذربایجان شرقی ایجاد بخش باسمنج را اقدامی موثر و مهم جهت بهبود ارائه خدمات به مردم و توسعه منطقه و استان دانست و گفت: طرح ایجاد بخش باسمنج، با لحاظ منافع کلان و توسعه متوازن استان و منطبق بر قوانین و مقررات تصویب شده‌ است.

به گزارش نصر، مرتضی محمدزاده با بیان اینکه طرح‌های تقسیمات کشوری با هدف تسهیل ارائه خدمات به مردم و تقویت روند توسعه استان در سطح ملی تدوین و عملیاتی می شوند، افزود: تجربه نشان داده است با تمرکزگرایی، خدمات مطلوب و مورد انتظار در برخی از واحدهای تقسیماتی به دلیل وسعت و جمعیت زیاد آنها عملاً ارائه نمی شود که می‌توان با انجام اصلاحات و ایجاد واحدهای جدید، به تمرکززدایی و تسهیل امور و بهبود روند توسعه و خدمات‌رسانی کمک کرد.
وی خاطرنشان کرد: بخش مرکزی شهرستان تبریز، قبل از ایجاد بخش باسمنج، از جمله بخش‌هایی بود که جمعیت آن از مجموع جمعیت ۵ شهرستان استان بیشتر و از نظر وسعت هم گسترده‌ترین بخش در استان بود که از سمت شمال به شهرستان ورزقان و از سمت جنوب به شهرستان مراغه محدود می‌شد. از طرف دیگر، ۹ روستای این بخش حداقل به لحاظ نصاب جمعیت واجد شرایط شهر شدن می باشند و برخی از آنها با جمعیت ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر همچنان روستا باقی مانده‌اند؛ فارغ از اینکه روستاهای واقع در حریم شهرها نمی توانند شهر مستقل شوند.
مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری آذربایجان شرقی، ایجاد واحدهای تقسیماتی جدید را در ارتقای جایگاه استان در سطح ملی هم بااهمیت دانست و گفت: آذربایجان شرقی هم از نظر تعداد شهرستان و هم تعداد بخش در رتبه هشتم کشور قرار دارد؛ در حالی که با توجه به شاخص‌های مختلف، باید جایگاه بالاتری داشته باشد.
وی اظهار داشت: برای جبران این نقیصه، چهار بخش با پیشنهاد استان و تصویب هیأت وزیران در سه سال گذشته به تعداد بخش‌های استان اضافه شده و همچنین طرح ایجاد چهار شهرستان و پنج بخش جدید هم به وزارت کشور ارائه شده است که منتظر تصمیم‌گیری در خصوص آنها هستیم.
محمدزاده با اشاره به اینکه ایجاد بخش باسمنج با پیشنهاد فرمانداری شهرستان تبریز هم یکی از پیشنهادهای مصوب است، افزود: با توجه به توضیحات ارائه شده و همچنین مطالبه چندین ساله مردم باسمنج، استدلال‌های کارشناسی و منافع کلان استان، ایجاد این بخش ضرورتی انکارناپذیر برای ارتقای خدمات‌دهی به مردم و مدیریت بهینه امور به خصوص در مسائل حاکمیتی و نظارت بر توسعه مناطق و همچنین حفظ هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه است.
محمدزاده اضافه کرد: بخش جدید باسمنج در اجرای قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری ایجاد شده و با هیچ قانون و قاعده‌ای مغایر نیست و اگر این مغایرت وجود داشت، در کمیسیون مربوطه هیات دولت و خود هیات دولت تصویب نمی‌شد.
وی همچنین به مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی درخصوص طرح جامع شهر تبریز در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: در تصویب این طرح، صراحتاً با الحاق شهر باسمنج به دلیل عدم ارائه دلایل فنی و کارشناسی و الحاق روستاهایی مثل باغ یعقوب، زرنق، نعمت آباد و آرپادره‌سی به دلیل وجود حیات روستایی و اراضی زراعی و باغی و همچنین الحاق اراضی دامنه شمالی سهند به محدوده شهر تبریز، مخالفت شده است.
محمدزاده افزود: در ماده ۲ قانون تعریف حریم و محدوده، در خصوص حریم شهرها صراحتاً بر اراضی مناسب برای توسعه موزون شهرها تاکید و در نظر گرفتن اراضی کشاورزی و باغات برای حریم و توسعه آتی منع شده است. لذا به نظر می رسد در حال حاضر از سه جهت شمال، جنوب غرب و جنوب می توان اراضی مناسب و واجد شرایط به میزان نیاز به حریم شهر تبریز اضافه کرد و بر این اساس، ملاحظات شورای عالی معماری و شهرسازی در این طرح در حداکثر ممکن لحاظ شده است.
وی اظهار داشت: قطعاً توسعه آتی شهر تبریز بر هر طرحی اولویت داشته و در همه حال، طرح‌های به نفع استان و واحدهای اولویت دار و بالادستی که از طرف دستگاه‌های مرتبط و یا صاحب‌نظران و کارشناسان ارائه شود، همیشه قابل بررسی و تصمیم گیری در مراجع ذی ربط خواهد بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار