گزارش اختصاصی نصر/

چشم های طمعی که بال و پر کاریکاتوریست هارا برمی چیند

1400/05/26 - 13:12 - کد خبر: 49242
عکس

نصر: نخستین و بزرگترین موزه کاریکاتور ایران و جهان به دلیل اختلاف سابقه دار میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز در معرض تعطیلی و برچیده شدن قرار دارد.

به گزارش نصر، موزه کاریکاتور تبریز به عنوان تنها موزه کاریکاتور ایران و بزرگترین موزه کاریکاتور جهان در باغ گلستان تبریز واقع است.
موزه کارتون تبریز که تنها موزه این هنر در کشورمان و یکی از پنج موزه کارتون(کاریکاتور) جهان محسوب می‌شود، در ساختمان تاریخی و 80 ساله‌ای موسوم به «خانه هنر» مستقر شده و آبروی هنر کارتون ایران به شمار می‌رود.
البته انجمن کارتون تبریز و موزه آن از سال 1385 و با صرف هزینه‌های هنگفت برای بازسازی و بهسازی «خانه هنر» از محل اعتبارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این محل مستقر شده و گنجینه (موزه) آن میزبان بیش 100 هزار نسخه اصلی کارتون از هنرمندان بیش از 20 کشور جهان است.
از سوی دیگر، ساختمان «خانه هنر» از همان سال‌ های نخست ساخت آن در سال 1318 شمسی نیز کاربری فرهنگی داشته و در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که ساختمان «کتابخانه ملی» تبریز در مجموعه ارک تخریب شد، به دلیل شناخته شدن بودن وجهه فرهنگی آن، به کتابخانه تبدیل شد.
حال، اما بنا تاریخی_فرهنگی «خانه هنر» با مشکل تاریخی خود در قالب اراده مدیریت شهری برای استقرار شورای اسلامی کلان شهر تبریز در این محل مواجه شده و این سئوال را در ذهن دوستداران فرهنگ و هنر برانگیخته است که آیا در شهر بزرگی مانند تبریز جا قحط است که می‌ خواهند اساس انجمن و تنها موزه کاریکاتور ایران را که با هزاران خون دل خوردن‌ ها و التماس کردن‌ ها به این و آن پا گرفته و مایه آبروی فرهنگ و هنر ایران در جهان است، برچینند؟!
آیا می‌ توان پذیرفت که شهرداری و شورای شهر که خود باید منادی و حامی فعالیت‌ های فرهنگی_هنری در کهن شهری مانند تبریز باشند، به جای زیر پر گرفتن انجمن و موزه کارتون(کاریکاتور)، به دنبال بی‌ خانمان کردن فعالان این هنر اصیل باشند که صورت به سیلی سرخ می‌ کنند و با کیسه خالی برای اعتلا پرچم سه رنگ کشورمان در میادین بین‌ المللی هنر می‌ کوشند؟!
چگونه می‌ توان باور کرد که عده‌ ای از سر ناآشنایی با ارزش و جایگاه فرهنگ و هنر، به عنوان بستر اصلی بازنمایی توانمندی‌ های ایران اسلامی در عرصه‌ های جهانی، به جای حمایت از نهادهای هنری خودجوش و مردمی مانند انجمن کارتون تبریز به مثابه افتخار هنر کارتون آسیا و جهان، در صدد برچیدن بال و پر فعالان جوان و علاقه‌مند آن برآیند؟!

جمع آوری موزه کاریکاتور فقط یک سوءتفاهم بود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: جمع آوری نخستین موزه کاریکاتور جهان از تبریز، تنها یک سوءتفاهم بود که حل کردیم.
"قاسم ناظمی" که در بازدید اخیر خود از خانه هنر، هنر کاریکاتور را هنری تاثیرگذار دانسته و گفته بود: جایگاه هنرمندان کاریکاتور تبریز در عرصه بین المللی بی نظیر است.

موزه کاریکاتور در استخر بلاتکلیفی ها
 مدیر موزه کارتون تبریز در مورد تخلیه موزه کاریکاتور تبریز اظهار کرد: با حضور نماینده دادستان، نماینده شهردار تبریز و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کارگران شهرداری در حال تخلیه وسایل موزه بودند که با صحبت ها و رایزنی‌ هایی که انجام شد، فعلا این وسایل را به جای اول خود برگردانده اند و یکشنبه هفته آینده تکلیف نهایی موزه مشخص می شود.
"سمیرا یوسفی" افزود: پیش از این مسئولان وعده داده بودند که این مکان به موزه کاریکاتور شهرداری تبریز تبدیل می شود ولی ما هنوز بلاتکلیف هستیم.

مکان های هنری باید فعالیت های هنری داشته باشند
منتخب ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز انتخاب محل برگزاری شورا را برعهده این دوره از اعضای شورا دانست و گفت: به نظر می رسد شورای پنجم برای برگزاری جلسات شورا، خانه هنر را مدنظر قرار گرفته بودند که با اعلام موضع قرار شد تصمیم گیری در خصوص انتخاب محل برگزاری جلسات شورای شهر تبریز، برعهده این دوره از شورا باشد.
"روح الله دهقان نژاد" افزود: طبق هماهنگی هایی که با سرپرست شهرداری شد، مقرر شد تا زمان بررسی کامل این موضوع، تصمیم بر بازگردانی اشیاء موزه کاریکاتور و عدم پلمپ آن مجموعه هنری باشد.
رئیس کمسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت ابراز کرد: بنده این موضوع را در کمسیون تحقیق و نظارت و کمسیون فرهنگی در دستور کار قرار خواهم داد تا با واشکافی اصل ماجرا، هم بحث حقوقی و بحث حقیقی و هنری آن را بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه باید مستقر بودن نخستین موزه کاریکاتور تبریز به عنوان تنها موزه کاریکاتور ایران و بزرگترین موزه کاریکاتور جهان در تبریز را حتما  لحاظ کنیم، تاکید کرد: بی تردید همه این مجموعه ها علی الخصوص خانه هنر برای ما ظرفیت است نه ضرر و باید از این ظرفیت ها به نحو احسن بهره مند شویم.
دهقان نژاد تصریح کرد: شهرداری تبریز به لحاظ حقوقی ثابت کرده است که مالکیت آن مجموعه به نام شهرداری است ولی برای ما بحث مالکیت مطرح نیست. اساس کار این است که مکان های هنری باید فعالیت های هنری داشته باشند و فرقی ندارد که آن مکان برای شهرداری، شورا، میراث فرهنگی و یا ارشاد باشد.
منتخب ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: هر مکانی باید متناسب با موضوعیت و وجهه خود گزینش شود. این در حالیست که خانه هنر جای هنر و هنرمندان است و ما از این موضوع حمایت میکنیم. بی تردید هدف شورای ششم مستقر شدن در خانه هنر نیست.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه سالیان متمادی است که نوعی حالت سستی و بی رمقی در مجموعه مدیریتی موزه کاریکاتور حاکم است، اذعان کرد: لازم است حوزه مدیریت فرهنگی شهرداری و ارشاد، بحث غیرفعال و‌ راکد بودن خانه هنر را مورد اهتمام ویژه قرار دهند. اگر قرار باشد خانه هنر به عنوان یک موزه باقی بماند، باید درخور شأن مردم فرهنگ دوست فعالیت کند و نه اینکه فقط با نام و رسمش افتخار کنیم.

این توهین به هنر شهر واقعا تاسف آور است
 کاریکاتوریست مشهور تبریزی از عمل ضد هنری و ضد آذربایجانی شهرداری تبریز در این رابطه اظهار تاسف کرد و گفت: موزه کاریکاتور تبریز با ماشینهای زباله شهرداری در حال تخلیه بود و تنها توان ما و همکاران مبارزه با دستانی خالی بود.
"رحیم بقال اصغری" افزود: این همان اتفاقی بود که برای موزه عکاسی، موزه مشاغل نیز افتاد و متاسفانه موجب مهاجرت استاد جدید الاسلام شد و استاد سرابی موسس موزه مشاغل به دلیل بدعهدی شهرداری در پرداخت ها زمانی در زندان است.
وی ابراز کرد: اگر قرار بر تعطیلی نخستین موزه کاریکاتور در قاره آسیا باشد، شخص بنده بعنوان موسس این موزه تمام کتب و وسایلی که داده ام را باز می گیرم و روزه سکوت می گیرم تا به وقت لازم و به قول ترک زبان ها: «آچام صاندیغی توکم پانبیغی...»
بقال اصغری خاطرنشان کرد: این موزه با این ساختمان در جهان شناخته شده بود و هیچ توافقی با انجمن کارتونیستهای تبریز برای انتقال به مکانی دیگر صورت نگرفته بود.
وی با بیان اینکه وسایل موزه کاریکاتور به داخل بازگردانده شد، تصریح کرد: به همت مسئولین ارشاد و با رایزنی هابی که صورت گرفت، به حالت موقت  تخلیه تنها موزه مستقل کاریکاتور آسیا متوقف شده است.
این‌کاریکاتوریست گفت: این اقدام ضد هنری و ضد فرهنگی و این توهین به هنر شهر واقعا تاسف آور است که امیدوارم این مساله به همت مسئولین برای همیشه حل شود.
بقال اصغری با اشاره به اینکه مدتهاست از این موزه خارج شده ام اما بعنوان موسس نمیتوانستم این ظلم را تحمل کنم، اذعان کرد: اختلاف کاربری سابقه دار میان ارشاد و شهرداری همیشه سایه تهدید را بالای سر تنها موزه کاریکاتور کشورمان نگه داشته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار