خبر/

سوگواری‌های دخترانه در غم شیرزن دشت کربلا

1400/05/26 - 11:40 - کد خبر: 49238
عکس

نصر: هیات دخترانه سیده زینب(س)، محفلی دخترانه متشکل از بانوان ۱۸ تا ۳۵ ساله است که از چهار سال پیش با همت دختران پرتلاش در تبریز تاسیس یافته و در ایام محرم و صفر در سوگ امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند.

به گزارش نصر، «خواهرانم، زینب وار زندگی کنید» جمله‌ای از گوشه گوشه‌ی وصایای شهدایی است که هشت سال تمام در خاک وطنمان جان داده و در خون غلتیده‌اند. زندگی با زینب (س)، درس گرفتن از فداکاری‌ها و همتی است که در راه برادر از دست رفته‌اش داشت و علی وار، فاطمه وار و حسین گونه تمام هستی خود را در راه دین ایثار کرد.
زینب (س)، زینت و عزیزکرده‌ی پدر خود بود اما در زمانی که باید سخت و محکم می‌شد و از برادرش در صحن کربلا حمایت می‌کرد، کوه‌ها را با اراده و همت خود درشکست، رخت عزای حسینی بر تن کرد، در حادثه کربلا مقابل چشمانش، شهادت برادرانش، برادر زاده‌هایش و انسان‌های بیگناهی را دید. کارهایی کرد که صد مرد هم نتوانستند انجام دهند. 
در ایامی که مزین به نام حسین ابن علی (ع) و فرزندان و یاران باوفایش هست، حضرت زینب (س) هم کم سختی نکشید. وقتی دستان برادرش، خیمه گاه تیرهای بران می‌شد و جان دادن عزیزان و جگرگوشه‌هایش را لمس کرد.
عزاداری خواهر بر تن جان داده‌ی برادر را نمی‌توان به قلم و تصویر کشید. اشک‌هایی که از شدت ظلم بر گونه‌های کودک خردسال برادرش جاری می‌شد، پیاده می‌رفت، تنش رنجور و پاهایش زخم می‌بست، گویی غصه‌ای نشسته بر قلب یک خواهر است که تاب تحمل دردهای فزون تر را دیگر ندارد.
وقتی اسب غلتیده در خون، تنها یادگار به جا مانده از برادر در آن روز باشد، خواهر چه می‌تواند بگوید که دنیا بر سرش آوار شده است. 
جمعی از دختران تبریزی با تاسی از این ویژگی‌های صبوری و حسینی وار حضرت زینب (س)، هیاتی در حسینیه مسجد غریبلر شهر بنا نهاده‌اند تا محفلی برای عزاداری و تربیت خادمان افتخاری باشد و شاید بتوانند زینب وار در پای عزای برادر بنشینند.
زهرا رحیمی، عضو هیات امنا و خادم اصلی این هیات دخترانه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاسیس هیات دخترانه سیده زینب (س) تبریز در سال ۹۶، می‌گوید: بنده به همراه دختران دیگر در یک هیات مخصوص نوجوانان، خادم معمولی بودیم اما بنا به دلایلی از جمله این‌که دیگر این هیات مناسب سن ما نبود، از آن خارج شده و ما چهار دوست، تصمیم گرفتیم تا خودمان یک هیات مخصوص دختران را با نیت و زیر سایه شیرزن صحن کربلا، حضرت زینب (س) تاسیس کنیم.
وی می‌افزاید: در سطح شهر تبریز، هیات‌های بسیاری وجود دارند که اغلب زنانه هستند و معمولا دختران نمی‌توانند به راحتی در آن‌ها شرکت کنند، در حالی که هیات ما مخصوص بانوان در رنج سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بوده و شاید بتوان گفت که چنین هیاتی تنها با تجمع دختران جوان در تبریز وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: با تاسیس این هیات خواستیم که دختران تمامی اقشار جامعه از جمله قشر دانشجو، حوزوی‌ها و ... در یک محفلی جمع شوند و بزرگترین هدف ما از این کار، ایجاد پاتوقی دخترانه در شهر تبریز است.

چه جایی بهتر از هیات برای پاتوق تمامی دختران
رحیمی با بیان این‌که اکنون تمامی جوانان به خصوص در شرایط اجتماعی کنونی، به دنبال یک پاتوق برای گذراندن اوقات و کسب تجربه و آموزش هستند، متذکر می‌شود: چه جایی بهتر از هیات که از هر قشر و طبقه‌ای می‌توانند در آن شرکت کنند و اصلا مهم نیست که یک دختر، باحجاب باشد یا نباشد بلکه فقط این مکان، یک پاتوق برای خودسازی دخترانه است و ما نیز بعد از گذشت چند سال از تاسیس آن، تقریبا توانستیم به این هدف برسیم.
وی با اشاره به بحث تربیتی دختران در این هیات، اظهار می‌کند: ما برای تربیت خادمانی که دور از تمامی گناهان هستند و بیشتر به سمت خودسازی رفته‌اند، کارهای ویژه‌ای انجام می‌دهیم. فعالیت اصلی ما در قالب هیات فرهنگی است و شنبه‌های هر هفته برنامه‌های سخنرانی، مداحی و ... داریم. برگزاری اردو، دورهمی، کتابخوانی پخش مستند، مولودی، مشاوره، ختم صلوات مخصوص خادمان و یا به صورت عمومی نیز از دیگر برنامه‌های هیات است.
وی با بیان این‌که کسب عنوان خادم افتخاری، یک سیر مخصوص دارد، اظهار می‌کند: در این سیر اصلی، خادمان تربیت می‌شوند. انگار که از بین عموم به بخش انسان‌های خاص انتقال می‌یابند و اخص می‌شوند. آموزش‌های خاصی برای خادمی وجود ندارد و ما در این هیات، دور هم جمع می‌شویم و با همدیگر قرارهایی می‌گذاریم و سعی می‌کنیم تا آن‌ها را انجام دهیم. مثلا قرار می‌گذاریم که به مدت یک ماه روزه بگیریم و یا کتاب بخوانیم و در مورد آن مباحثه کنیم.
این خادم می‌افزاید: ما خادم هیات، تربیت نمی‌کنیم بلکه بیشتر تمرکز ما بر روی اصلاح تفکر و روشن‌گری برای تمامی اقشار دختران جوان است. بدون توجه به حالت ظاهری، دختران به این هیات می‌آید و یاد می‌گیرند که چگونه می‌توان کار گروهی انجام داد.
وی ادامه می‌دهد: خادم بودن، قوانین دارد که یکی از اصلی ترین قوانین آن، امتناع از غیبتی است.
وی متذکر می‌شود: در روزهای خاصی چون دهه محرم و صفر همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برنامه داریم و در ماه‌هایی که شب‌ها طولانی می‌شوند، برنامه‌ها را از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار می‌کنیم.
رحیمی می‌گوید: ما در این محفل بحث می‌کنیم و همدیگر را بیشتر می‌شناسیم. این محفل دخترانه یک بستر دوستی را برایمان فراهم کرده و احساس صمیمیت بالایی بین خادمان وجود دارد.
وی با بیان این‌که هدف داریم تا این سیر هیات را ادامه دهیم، اظهار می‌کند: می‌خواهیم دختران را به فکر واداریم تا حقایق را ببینند. متاسفانه اغلب مردم جامعه کنونی به گونه‌ای تصور می‌کنند که افراد مذهبی‌، اشخاصی بی فکر هستند که در تقلید کورکورانه قرار دارند. در حالی که اینگونه نیست و با پی بردن به حقایق است که یک فرد از این وادی تفکرات غیرواقع بیرون می‌آید.
وی ادامه می‌دهد: اصلاح طرز تفکر دخترانی که هر یک تربیت خانوادگی متفاوتی دارند، سخت است و زمان می‌برد اما ما به بیان امام خمینی (ره) مبنی بر اهمیت اصلاح یک فرد و برابری آن با اصلاح کل افراد دنیا، در این مسیر حرکت خواهیم‌ کرد.

اصلی ترین هدف هیات‌های حسینی، بالا بردن سطح تفکر انقلابی مخاطبان است
حنانه اشرفی، دختری ۲۲ ساله‌ای است که تقریبا از سه سال گذشته با این هیات آشنا شده و ۹ ماه است که به عنوان خادم اصلی فعالیت می‌کند. وی به ایسنا می‌گوید: اصلی ترین هدف هیات‌های حسینی، بالا بردن سطح تفکر انقلابی مخاطبان است، هیات ما نیز از این قائده مستثنی نیست.
وی می‌افزاید: مداحی‌های انقلابی در کنار مداحی‌های احساسی، باعث پیشرفت و بالا بردن سطح تفکرات و شور و شعور حسینی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: به عنوان یک دختر مسلمان شیعه، برای زنده نگه داشتن پرچم سرخ حسینی که در لقای پرچم سبز مهدویت است، در این هیات‌ شرکت کرده و به همه دختران سرزمینم که دغدغه حرکت در این مسیر را دارند، توصیه می‌کنم تا هیچگاه از عقاید خود دست نکشند.
اشرفی با بیان این‌که یک هیات دخترانه، محلی برای دیدار با دوستان و دختران دیگر است، می‌گوید: ارتباط و رابطه اجتماعی ما با همدیگر در این راستا تقویت می‌شود.
اسما برگی دیگری دختری است که در ۲۰ سالگی عمر خود پا به عرصه خدمت به اهل بیت (ع) گذاشته و عشق به اباعبدالله (ع) را سرلوحه زندگی خود قرار داده است‌. وی به ایسنا می‌گوید: در ایام فاطمیه چند سال پیش از طریق دوستانم متوجه شدم که هیاتی مخصوص دختران همسن ما در تبریز وجود دارد و سپس تصمیم گرفتم که وارد این هیات شوم.

وقتی وارد هیات می‌شوی، خودبخود انسان از بسیاری گناهان فاصله می‌گیرد
وی ادامه می‌دهد: هیات‌های زیادی در سطح شهر وجود دارند، اما این‌که یک هیات از همه نظر حسینی، ولایی، انقلابی باشد و پا در مسیر عشق حسینی بگذارد کم است. هیات خاصیتی دارد که وقتی وارد آن می‌شوید، شاید فضایی که بر ان حاکم است، خودبخود باعث می‌شود تا انسان از بسیاری گناهان فاصله بگیرد. 
وی می‌افزاید: ویژگی اصلی هیات سیده زینب (س)، دخترانه بودن آن است. دختران در سایر هیات‌های زنانه نمی‌توانند راحت باشند. مثلا در عزاداری‌ها راحت نمی‌توانند سینه زنی و یا در مولودی‌ها کف زنی داشته باشند، اما اینجا جو صمیمی حاکم است و دختران می‌توانند خیلی راحت انرژی خود را تخلیه کند و در ایام محرم عزاداری داشته باشند.
انتهای پیام/

پژوهشیار