رییس سازمان غذا و دارو مطرح کرد:

سنگ اندازی "مافیا" برای دست اندرکاران سلامت/ماجرای گمرک، ادامه تحرکات علیه وزارت بهداشت است

1400/05/25 - 13:02 - کد خبر: 49179
محمدرضا شانه ساز

نصر: رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت تولید داخلی داروهای مورد مصرف در درمان کرونا و همچنین تولید واکسن ایرانی کرونا، در عین حال به سنگ اندازی و مانع تراشی های "مافیا" برای دست اندرکاران سلامت اشاره کرد و گفت: به هر حال وقتی جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل را می‌گیریم، به منافع عده‌ای برمی‌خورد و این افراد اقدامات جدی علیه ما، وزارت بهداشت و شخص وزیر شروع کرده و با صرف هزینه، اخبار کذب را منتشر می کنند.

به گزارش نصر، دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری وزارت بهداشت که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، گفت: سازمان غذا و دارو مسئولیت حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز مورد نیاز در کشور را برعهده دارد. به طوری که طی برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، برنامه‌ریزی در جهت حمایت از تولید داخلی بوده است. سازمان غذا و دارو  متولی تامین اقلام سلامت محور بوده و  وظیفه ما دسترسی آسان مردم به کالاهای سلامت محور و در عین حال مسئولیت حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز مورد نیاز در کشور را هم برعهده دارد. در سال ٩٧ برنامه‌ریزی در جهت حمایت از تولید داخلی در قالب تشکیل قرارگاهی که مقابله با تحریم های ظالمانه را سرلوحه خود قرار داده بود، در دستور کار قرار گرفت. ما حصل اقدامات این بود که ارزبری ما در مجموع ارز نیمایی و بانکی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۷ از ۴.۲ میلیارد به ٢.٨ میلیارد کاهش پیدا کرد که عدد بسیار بزرگ و قابل توجهی است و اگر ارزبری ۵۶٠ میلیون دلاری کرونا و اقلام مرتبط با آن در سال ۱۳۹۹ نبود، رکورد بی‌سابقه‌ای به جا می ماند.

از تولید داخل حمایت کردیم/ ۳۰ درصد ارزبری کاهش یافت
شانه ساز ادامه داد: ما بازار واردات کالاهای مشابه داخل را کوچک و از تولید داخل حمایت کردیم تا جایی که امکان داشت و فضا را برای تولید داخلی باز کردیم، اشتغالزایی ایجاد شد.   ٣٠ درصد ارزبری واردات را کاهش و در مقابل ١٠ درصد ارزبری تولید داخل را در سه حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک افزایش دادیم و این در راستای سیاست حمایت از تولید داخل بود. حدود ۲۱ درصد بازار واردکنندگان ما کوچک شد. این اقدامات نشان دهنده عزم جدی وزارت بهداشت در حمایت از تولید داخلی بود.

جلوی امضاهای طلایی گرفته شد/ سنگ اندازی "مافیا" برای دست اندرکاران سلامت
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ماحصل این اقدامات برخورد با تخلفات و امضاهای طلایی بود. با این حال در قالب آنچه که مردم به عنوان مافیا می‌شناسند، مخالفت‌های جدی را در این سال‌ها و به خصوص در ایام پایانی کار دولت برای دست اندرکاران نظام سلامت ایجاد کردند. در عین حال ما از اسفند ۹۸ با یک پدیده بی سابقه بین المللی و بی‌سابقه به نام کرونا برخورد کردیم. اینکه چه شد که تولید ماسک از ١۵٠ هزار در روز ظرف کمتر از دو ماه به ۴٠ تا ۴۵ میلیون در روز ارتقا پیدا کرد و تامین ونتیلاتور، اکسیژن ساز و داروهای مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا، مهم است که هر کدام از آنها  افتخار بزرگی برای کشور و جامعه نخبگانی است.

ایران سومین کشور تولید کننده رمدسیویر در دنیا
وی گفت: به طوری که به محض اینکه در دنیا گفتند داروی رمدسیویر در درمان کرونا موثر است؛ ما سومین کشور دنیا بودیم که این دارو و ماده اولیه آن را در دنیا تولید کردیم. همچنین داروی اکتمرا و فاویپیراویر به تولید رسید. این افتخارات بزرگی است. طبیعی است که این سیاست ها با منافع عده ای برخورد می‌کند منافع تجاری که نگاهشان به سلامت بیشتر اقتصادی است. البته ما تجار بسیار پاکدستی داریم که یار نظام سلامت طی این مدت بودند و حتی با قبول زیان‌ها نگذاشتند مشکلی برای کشور پیش بیاید که از آنها تشکر می‌کنیم. اتفاقات حاصل، موجب شد در راستای سیاست‌های کلان کشور پیش رویم.

هجمه علیه وزیر و وزارت بهداشت/ با صرف هزینه اخبار کذب منتشر می کنند
شانه ساز با اشاره به برخی ‌هجمه‌ها علیه وزیر و وزارت بهداشت گفت: به هر حال وقتی ما جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل را می‌گیریم، به منافع عده‌ای برمی‌خورد و این افراد اقدامات جدی علیه ما، وزارت بهداشت و شخص وزیر شروع کرده و  با صرف هزینه، اخبار کذب را منتشر می کنند. در فاصله تغییر ٢ دولت، خیز پنجم کرونا داشتیم و بی سابقه ترین و شدیدترین حمله ویروس به کشور و مردم‌مان بود و متاسفانه بسیاری از مردم و همکارانمان درگیر شدند. باید توجه کرد که در این پیک مصرف رمدسیویر در ظرف ٧٢ ساعت، ١٠ برابر افزایش یافت و مصرف سرم هم مطابق آن افزایش یافت و تولیدکنندگانی که قبلا متعهد به تامین سرم شده بودند، به دلیل بار زیادی که ایجاد شد، نتوانستند به تعهد خود عمل کنند.

۷ واکسن ایرانی کرونا در مرحله مطالعه بالینی/ ۲ واکسن مجوز مصرف گرفتند
وی درباره بحث تولید واکسن کرونا نیز گفت: از نوروز ٩٩ برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت با مدیریت دکتر نمکی برای تولید واکسن ایجاد شد و زیرساخت های فراوانی ایجاد شد و اکنون ٧ شرکت تولید را با پلتفرم های مختلف به مراحل مطالعات بالینی رساندند. ٢ واکسن مجوز مصرف دریافتند کردند. این اقدامات بزرگی بوده است.

بر خلاف شایعات، برای واردات واکسن تلاش کردیم/ صدور ۵ معرفی نامه برای شرکت مد نظر اتاق بازرگانی تهران
شانه ساز گفت: در عین حال ما برای واردات برخلاف شایعاتی که مطرح می‌شود، از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم. همچنین ما ۴٧ معرفی نامه به بخش خصوصی دادیم که ۵ معرفی نامه به شرکتی که از سوی اتاق بازرگانی تهران معرفه شده بود، ارائه و صادر کردیم. همه اقدامات در جهت تامین واکسن بود.

ماجرای گمرک، ادامه تحرکاتی است که علیه وزارت بهداشت راه افتاد/ بازدید کردیم؛ بسیاری از اقلام ارتباطی به  ما نداشت
شانه ساز با اشاره به برخی اخبار مبنی بر رسوب دارو و مواد اولیه در گمرگ، گفت: بحثی که در زمینه گمرکات طی این چند روز اخیر مطرح شد و به نوعی در ادامه تحرکاتی است که علیه وزارت بهداشت راه افتاده بود، عمدتا در جهت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی است. ما از روز جمعه شب و بامداد شنبه دو بار از انبارها به اتفاق همکارانمان بازدید داشتیم. آنچه در انبارها مشاهده شد، جدای از اینکه بسیاری از اقلام ارتباطی به ما نداشت و بذر یا مواد خوارکی مانند خیارشور و کشک و ... بخش عمده ای هم داروها و واکسن‌های دامی بود، یک بخشی هم دارو بود. آنچه که دیده شد، هیچ یک از اقلام مرتبط با کرونا نبود. حتی ما در همان جا دیدیم که یک محموله‌ای برای مواد اولیه فاویپیراویر چند ساعت قبلش رسیده بود و فردا صبحش که ما مجددا برای بازدید رفتیم، ترخیص شده بود. محموله‌ای هم شامل تعداد زیادی رمدسیویر بود که بدون مجوز سازمان غذا و دارو و از یک منبع تایید نشده، بود و نیاز به بررسی دارد. به هر حال دارو است و ما درگیر جنگ‌های بیولوژیک در دنیا هستیم و باید مراقب باشیم که هر دارویی وارد کشور نشود.

ذخیره سه ماهه رمدسیویر در کشور/ طی پنج روز سِرُم وارد کردیم
شانه ساز ادامه داد: در عین حال ما اکنون برای مصرف رمدسیویر در کشور به اندازه سه ماه موجودی داریم و حتی در صورت مصرف میزان بالای این دارو ذخیره داریم. ما بررسی‌هایمان را انجام می‌دهیم. یک محموله ای هم سرم وارداتی بود که ما به محض اینکه شاهد کمبود سرم بودیم، ظرف پنج روز سرم را به کشور رساندیم و به هر حال واردکنندگان ما از طریق مرزهای زمینی و دریایی رساندند. زیرا از آنجایی که سرم حجیم و سنگین است، هوایی آن صرفه ندارد و بسیار گران می‌شود که زمینی و دریایی اقدام کردیم و تا امروز سه میلیون سرم وارد کشور شده است. به همین دلیل از چند روز قبل لغو موقت توزیع سرم از داروخانه های شهری را برداشتیم.

عرضه رمدسیویر در داروخانه های شهری
وی گفت: همچنین برخی داروخانه های شهری هم داروی رمدسیویر می‌گیرند و بعد توزیع در همه داروخانه ها انجام می‌شود. اکنون رمدسیویر در چند صد داروخانه در شهر تهران و به همین میزان در استان ها عرضه می شود.
شانه ساز گفت: در زمینه سرم هم محموله ای در گمرک مانده بود که آن هم از یک منبع تایید نشده بود که همکارانمان در حال بررسی هستند. وقتی از یک منبع تایید شده واردات انجام شود، نیاز به آزمایشات خاص نداریم و بدون هیچ معطلی پای پرواز ترخیص می شود اما وقتی واردات از منابع تایید نشده است، باید یکسری آزمایشات و بررسی‌های ویژه انجام دهیم که زمان‌بر است.

تا 300 میلیون واکسن کرونای فیک در دنیا
وی افزود: در حالی که سازمان جهانی بهداشت حرف از وجود 200 تا 300 میلیون واکسن فیک می‌زند، ما باید مراقبت های خود را داشته باشیم و نمی شود و سهل و ساده با این موضوع برخورد کرد. به هر صورت اقدامات انجام شده، بازار را به یک ثبات نسبی قابل قبولی رسانده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار