استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد:

لزوم ایجاد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا و اعمال جدی محدودیت‌های جدید کرونایی

1400/05/25 - 11:08 - کد خبر: 49160
محمدرضا پورمحمدی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان به منظور تسریع در روند تزریق واکسن کرونا، گفت: دستگاه‌های اجرایی استان به منظور تأمین امکانات و فضای مورد نیاز با دانشگاه علوم پزشکی تبریز همکاری کنند.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی در سی و نهمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، با بیان اینکه از نظر واکسیناسیون وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری داریم، افزود: برای مقابله با کرونا در حال حاضر دو راه بیشتر نداریم؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی.
وی با اشاره به گزارش دانشگاه علوم پزشکی تبریز مبنی بر کمبود مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان، تأکید کرد: فضاهای مناسب برای ایجاد این مراکز مانند مدارس و سالن‌های ورزشی شناسایی شده و دستگاه‌ها برای تجهیز و تأمین امکانات مورد نیاز با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کنند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر ارائه پیشنهادهای استانی برای مقابله جدی‌تر با شیوع کرونا، گفت: یکی از پیشنهادهای عمده و محوری ما در این زمینه، اعطای مجوز تأمین واکسن به بخش خصوصی است که با تحقق این موضوع روند واکسیناسیون سرعت بیشتری می‌گیرد.
وی با اشاره به تدابیر انجام‌شده در سطح ملی برای تأمین ۳۰ میلیون دوز واکسن تا پایان شهریور و ۶۰ میلیون دوز تا آبان، گفت: با توجه به سرعت انتشار سویه دلتا، باید سرعت واکسیناسیون افزایش یابد و اگر بتوانیم میزان تزریق واکسن ا به ۶۵ درصد برسانیم خطر تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
پورمحمدی افزود: با ادامه روند فعلی شیوع کرونا، در هفته‌های آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم بود و آمادگی‌ها باید افزایش یابد.
 استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ازجمله تعطیل عمومی از ۲۵ تا ۳۰ مرداد و ممنوعیت تردد بین‌استانی، گفت: در این مدت مجوز تردد هم صادر نخواهد شد و کنترل مبادی ورودی و خروجی استان نیز باید جدی گرفته شود.
 وی، افزایش جریمه ترددهای غیرمجاز را از دیگر مصوبات این ستاد عنوان کرد و گفت: تردد خودروهای حمل بار و همچنین وسائط نقلیه عمومی با حداکثر یک‌سوم ظرفیت مجاز است.
 پورمحمدی همچنین ممنوعیت فعالیت تمامی مشاغل به جز گروه یک و تعطیلی مراکز عمومی و تفریحی را از دیگر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد و گفت: دستگاه‌های ارائه‌کننده خدمات ضروری با ظرفیت یک‌سوم کارکنان فعالیت خواهند کرد.
 استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برگزاری مراسم ماه محرم، نظارت جدی بر رعایت این شیوه‌نامه‌ها را خواستار شد و گفت: همه باید همت کنیم تا با کمترین آسیب از موج پنجم عبور کنیم و با تسریع در واکسیناسیون شاهد موج‌های بعدی نباشیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه در تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان، گفت: از نظر شیوع بیماری، آخرین استان کشور هستیم، اما به‌رغم این، موارد جدید بیماری به شدت در حال افزایش است و تعداد بستری‌های کرونا در استان به ۱۴۰۰ نفر رسیده است.
 عباسعلی درستی همچنین از افزایش موارد فوتی ناشی از کرونا در استان خبر داد و گفت: ۲۵۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و با وجود کاهش تست‌ها، هر روز به طور متوسط ۹۰۰ مورد جدید در استان شناسایی می‌شود.
 وی با بیان اینکه در تمام مراکز واکسیناسیون استان شاهد ازدحام هستیم، افزود: طبق سیاست‌گذاری وزارت بهداشت، باید مراکز تجمیعی واکسیناسیون ایجاد کنیم و مراکز فعلی کافی نیست.
 درستی با اشاره به اینکه احتمالا در هفته‌های آینده واکسن به اندازه کافی در استان تأمین خواهد شد، افزود: برای جلوگیری از ازدحام در مراکز واکسیناسیون، باید ایجاد مراکز جدید جدی گرفته شود.
 وی در عین حال استان آذربایجان شرقی را از نظر واکسیناسیون جمعیت بالای ۶۰ سال، استان اول کشور اعلام کرد و گفت: ۸۶ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال و ۳۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسینه شده‌اند که بالاتر از متوسط کشوری است.
 به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، در این جلسه درخصوص تأمین فضاهای مورد نیاز برای ایجاد مراکز واکسیناسیون و همچنین اعمال محدودیت‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا در هفته پیش‌رو بحث و تبادل نظر شد.
 انتهای پیام/

پژوهشیار