کافه کتاب (27)/

انجیرهای سرخ مزار؛ روایت زندگی مردمانی ست که گاه خود نیز نمی دانند چرا تفنگ به دست گرفته اند؟!

1400/05/24 - 17:30 - کد خبر: 49139
عکس

نصر: آژانس خبری تحلیلی نصر به منظور معرفی کتاب بخش ویژه ای را با نام "کافه کتاب" ایجاد کرده است که قرار است در این بخش به توضیحاتی در خصوص کتاب های فاخر ایرانی و خارجی بپردازد. در بخش بیست و هفتم کافه کتاب به معرفی رمان خارجی انجیرهای سرخ مزار اثر محمدحسین محمدی می پردازیم.

کتاب "انجیرهای سرخ مزار" اثر "محمدحسین محمدی" اولین مجموعه داستان نویسنده ی افغان است که در ایران منتشر شده است. این مجموعه دربرگیرنده ی ۱۴ داستان کوتاه است.
حوادث داستان ها همه پیرامون جنگ های داخلی افغانستان می گذرد و قصه ی آدم های جنگ زده ای را روایت می کند که عمرشان را در جنگ سپری کرده اند. زخمی شده اند. زخم زده اند. کشته اند و کشته شده اند. آدم هایی که گاه خود نیز نمی دانند چرا تفنگ به دست گرفته اند.
از دیگر ویژگی های بسیار بارز "انجیرهای سرخ مزار"، زبان شیوا و شاخص داستان هاست که نشان از این دارد که از دغدغه های اصلی "محمدحسین محمدی" محسوب می شود، سخن می گوید. ب
رخی از داستان های این مجموعه جوایز ادبی متعددی چون جایزه ی ادبی اصفهان، جایزه ی ادبی بهرام صادقی و… را به خود اختصاص داده اند. خوانندگان ایرانی و ناآشنا با ادبیات معاصر افغانستان، شاید در آغاز با زبان نویسنده اندکی ارتباط نگیرند ولی با خواندن یکی دو داستان با زبان و ترکیبات زبانی نویسنده خو می گیرد.
می شود گفت که "محمدحسین محمدی" با مجموعه "انجیرهای سرخ مزار"خود را به عنوان یک نویسنده روایت کننده مستند به سبک رمان مطرح می کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار