مدیر کل امور مرزی وزارت کشور:

طرح اسکان موقت اتباع افغانستانی در سه استان مرزی اجرا می‌شود

1400/05/24 - 14:09 - کد خبر: 49120
عکس

نصر: مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: با وجود شرایط بحرانی افغانستان و احتمال ورود اتباع افغان به کشور، از دو ماه قبل طرح اسکان موقت این اتباع در مرز استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تهیه و اجرا شده است.

به گزارش نصر، "حسین قاسمی" روز یکشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره تمهیدات اندیشیده شده با توجه به احتمال ورود اتباع افغانستانی به مرزهای کشور گفت: با توجه به مسوولیتی که در امور مرزی براساس ساختار قانونی بر ما تکلیف شده است، بررسی تحولات کشورهای همسایه را از منظر تاثیرات امنیتی همیشه در دستور کار داریم.
وی افزود: از سال ۹۸ که مذاکرات بین طالبان و گروه‌های افغان و سایر کشورها مطرح بود، تحولات افغانستان را در قالب یک کمیته تخصصی با حضور دستگاه‌های مختلف ذیربط زیر نظر داشتیم و گزارش‌های راهبردی و پیشنهادی را خدمت رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی ارسال می‌کردیم.
مدیر کل امور مرزی وزارت کشور اضافه کرد: از دو ماه قبل احتمال می دادیم که با موج‌آوارگان مواجه شویم به همین منظور در سه استان هم مرز با افغانستان یعنی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان طرح اسکان موقت آوارگان را با همکاری اداره کل امور اتباع و سایر دستگاه‌های مرتبط مانند نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات تهیه کردیم.
وی ادامه داد: با توجه به  ماهیت کار و ابعاد انسانی آن سازمان مدیریت بحران وزارت کشور متولی اجرای این طرح شد. ماهیت طرح این بوده است که در مناطق نزدیک به نقطه صفر مرزی در این سه استان محل استقرار موقت شهروندان افغانستان که به سمت مرزهای ما می‌آیند پیش‌بینی شود و بعد از بهبود شرایط، به کشور خود بازگردانده شوند.
رستمی اظهار کرد: در وهله نخست در استان خراسان جنوبی در دو مرحله با این موضوع مواجه شدیم. در وهله بعدی در خراسان رضوی و سیستان بلوچستان از دو مرز میلک و بازار چه مرزی گمشاد  این تمهیدات اتخاذ شد.
 مدیر کل امور مرزی معاونت امنیتی - انتظامی وزارت کشور در پاسخ به اینکه آیا در این مدت ورودی‌هایی از افغانستان داشته‌ایم، گفت: بله ورودی داشتیم که به مرور زمان عودت داده شدند. بخشی از این ورودی‌ها افرادی بودند که در سیستم سیاسی امنیتی افغانستان مسوولیت داشتند؛ نظامی یا مدیران گمرک هم مرز ما بودند یا اشخاصی بودند که مناصب دولتی داشتند. این افراد جدا از افراد عادی برگشت داده می‌شدند.
وی اضافه کرد: اگر این افراد نظامی بودند از طریق مرزبانی و ارتش که در مرز مستقر است، تحویل افغانستان می‌شوند. یعنی با هماهنگی وزارت امور خارجه این افراد به خاک افغانستان منتقل می‌شوند. افراد عادی را هم در مز میلک در نقطه صفر مرزی مدیریت کردیم و به کشور خود برمی‌گردانیم. سایر موارد که تعدادشان کمتر است در اردوگاه‌هایی که برای اتباع خارجی در نظر گر فته شده یا در مناطقی که مراکز استقرار موقت ساماندهی شده و بعد به کشور خود بازگشت داده می‌شوند.

تدابیر بهداشتی اتباع افغان با حضور نمایندگان وزارت بهداشت تصمیم‌گیری شد
رستمی درباره بحث کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز استقرار موقت گفت: این تدابیر با حضور نمایندگان وزارت بهداشت تصمیم گیری شد و وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر در سازمان مدیریت بحران در این منطقه حضور دارند و اقلام مورد نیاز با بین پناهندگان توزیع می‌کنند.
وی با بیان اینکه به دلیل رفت و آمد بودن شهروندان افغانستان آمار تجمیعی از میزان افغان در ایران نداریم، گفت: این احتمال را می دهیم با تعداد بیشتر اتباع افغانستان به کشور مواجه شویم چون این طرح برای بدترین شرایط ممکن تدوین شده است.

ایران امکانات مورد نیاز اتباع افغانستان در مراکز استقرار موقت را تامین می‌کند
مدیرکل امور مرزی کشور در پاسخ به اینکه آیا سازمان بهداشت جهانی و امور پناهندگان سازمان ملل به ایران کمک می‌کنند، گفت: با اداره کل اتباع خارجی و امور مهاجران وزارت کشور صحبت‌هایی داشتند و قول‌هایی هم برای این موضوع دادند که هنوز عملیاتی نشده است. اگر چه جمهوری اسلامی مانند همیشه فراتر از تعهدات بین‌المللی اقدام کرده و جنبه‌های بشر دوستانه، انسانی و اعتقادی و مذهبی را عملیاتی کرده است.
وی یادآورشد: همه امکانات زیستی، غذایی و بهداشتی افرادی که وارد کشور شده و چند روز در ایران مستقر می‌شوند توسط ایران تامین می‌شود و جمهوری اسلامی ایران فراتر از چیزی که سازمان‌های جهانی اعلام و ادعا می‌کنند، انجام می‌دهد.
انتهای پیام/

پژوهشیار