محسنی اژه‌ای:

پارتی‌بازی و رشوه هرگز قابل تحمل نیست

1400/05/24 - 12:47 - کد خبر: 49109
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای

نصر: رئیس قوه قضاییه گفت: پارتی‌بازی و رشوه در هر دستگاهی که باشد ناپسند است، اما در دستگاه قضا هرگز قابل تحمل نیست و باید با آن مقابله کرد.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای که صبح امروز یکشنبه در آستانه ۲۶ مرداد «سالروز بازگشت آزادگان به کشور» در آیین تجلیل از همکاران آزاده دستگاه قضا سخن می‌گفت، با تسلیت ایام تعزیت آل‌الله تاکید کرد: اگر تقرب به خدا و ائمه هدی را می‌خواهیم باید به امام حسین (ع) توسل جوییم که این مسیر نزدیکترین و بهترین مسیر تقرب است.
وی با تفسیر فرازهایی از زیارت عاشورا خاطرنشان کرد که «انّی سلم لمن سالمکم الی یوم القیامه» و «ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم الی یوم القیامه» تاکیدی بر استقامت و پایداری پویندگان راه امام حسین (ع) و حضرت سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در مسیر حق تا روز قیامت است.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به مطالبات آزادگان درباره اجرای مفادی از قانون جامع ایثارگران و قانون حمایت از آزادگان، اظهار داشت: بدیهی است که قانون باید اجرا شود و اگر قانونی بر زمین مانده و اجرا نشده، ما مسئول هستیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بر این نکته نیز تاکید کرد که نه تنها باید قوانین مربوط به حمایت و تکریم ایثارگران و آزادگان اجرا شود، بلکه باید تلاش شود شأن آن‌ها حفظ شده و مشکلاتی که دارند با اولویت برطرف شود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به رنج‌های ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها تصریح کرد: شرایطی که آزادگان عزیز در اردوگاه دژخیمان صدامی تحمل کردند و زجرهایی که کشیده‌اند، از حد تصور خارج است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به ذکر خاطره‌ای از یک آزاده پرداخت و گفت: یکی از مبارزان قبل از انقلاب که زندان رژیم ستمشاهی را درک کرده بود، در زمان دفاع مقدس بی‌تابانه اصرار داشت که به جبهه برود و بعد از مدتی خبر رسید مفقودالاثر شده است.
وی ادامه داد: ۵ سال برای او سالگرد می‌گرفتند تا آنکه یک شب اعلام کردند همراه آزاده‌ها به کشور برگشته و ما وقتی به دیدن او رفتیم از بس در مدت اسارت سختی کشیده بود که حتی کسی از زنده بودن او اطلاع نداشت، دست و پایش خشک شده بود و توان راه رفتن هم نداشت.
رئیس قوه قضاییه گفت: هرچه آزادگان عزیز ما سختی و رنج کشیدند حقیقتا خانواده‌های آن‌ها بیش از خودشان متحمل رنج و سختی شدند و ما نمی‌توانیم قدردان این رنج و صبر آن‌ها باشیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه ماموریت داد مطالبات آزادگان همکار دستگاه قضا را تا رفع آن‌ها پیگیری کند.
وی همچنین در بخشی دیگر از اظهاراتش تاکید کرد: ترک فعل در اجرای قانون در دستگاه‌های دیگر کار نادرستی است و مورد پیگیری قرار می‌گیرد، ترک فعل از سوی دستگاه قضایی به مراتب زشت‌تر و قبیح‌تر است.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد کارگروهی برای بررسی و احصاء دقیق مشکلات و مسائل سیستم قضایی تشکیل شده تا راهکارهای حل این مشکلات را ارائه کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین اضافه کرد کارگروهی نیز برای بررسی مشکلات مردم در بخش‌های مختلف قضایی تشکیل شده که با ۳۸۰ بازرسی میدانی و انجام نظرسنجی از همکاران قضایی و مردم گزارشی در این خصوص تهیه کرده که در اولین جلسه شورای عالی قضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رئیس قوه قضاییه از اطاله دادرسی و ناتوانی در استیفای حق به دلیل فقدان ادّله مثبته به عنوان مشکلات قضایی مردم یاد کرد و گفت: گاهی می‌بینیم که مردم به سادگی به برخی افراد اعتماد می‌کنند و بدون عقد قرارداد یا گرفتن شاهد معامله می‌کنند و به دیگران پول می‌دهند، یا وجه یک چک را بدون دریافت چک پرداخت می‌کنند که برای خودشان و دستگاه قضا مشکل‌ساز می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای یکی دیگر از مشکلات مردم در مراجعه به مراجع قضایی را برخورد نامناسب برخی قضات و کارمندان عنوان کرد و افزود: گاهی مردم گله‌مند هستند که یک قاضی یا کارمند با ما برخورد خوبی نداشته و به درشتی حرف زده و ما را از اتاق خود بیرون کرده است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برخی از این حرف‌ها درست است.
وی ادامه داد: از آن طرف وقتی سراغ قاضی و کارمند خودمان می‌رویم می‌بینیم که مراجعه‌کننده زیادی دارد که خیلی از این افراد توقع و انتظار فوری برای رسیدگی به کارشان را دارند و یا فرضا بعد از یک نزاع به همکار ما مراجعه کردند و آنجا هم درگیری‌هایی اتفاق افتاده که غیرقابل تحمل است.
رئیس قوه قضاییه از همکاران ایثارگر دستگاه قضا به عنوان زجرکشیده‌ها و دلسوزان انقلاب که تلاش کردند حق در جای خود قرار گیرد و از سلامت و راحتی خود برای برپایی عدالت هزینه کردند یاد کرد و از آن‌ها برای کاهش مشکلات نظام قضایی استمداد طلبید.
وی با بیان اینکه کسی شایسته‌تر از ایثارگران قوه قضاییه برای رفع مشکلات دستگاه قضایی و اجرای حق و عدل و مقابله با ظلم و بی‌عدالتی نیست، در عین حال گفت: باید برای رفع ظلم و اجرای عدالت، مصادیق ظلم و عدل و معروف و منکر را به درستی بشناسیم و راه تحقق آن‌ها را دقیق تشخیص دهیم تا برای رفع یک ظلم، ظلم دیگری انجام نشود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای یکی دیگر از گلایه‌مندی‌های مردم را پیش نرفتن کارشان بدون پارتی‌بازی و پرداخت رشوه عنوان کرد و گفت: این مسئله حتی اگر یک مورد هم باشد زیبنده دستگاه عدلیه نیست.
رئیس دستگاه قضا گفت: قوه قضاییه باید دستگاه عدالت گستر و توسعه دهنده عدالت باشد و اینکه برخی ادعا کنند برای تشکیل یک پرونده و طرح شکایت و دادخواست مجبورند دنبال پارتی بگردند، در روح و روان مردم اثر منفی می‌گذارد و چهره عدلیه را مخدوش می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: پارتی‌بازی و رشوه در هر دستگاهی که باشد ناپسند است، اما در دستگاه قضا هرگز قابل تحمل نیست و باید با آن مقابله کرد و انتظار این است که ایثارگران ما در صف مقدم برخورد با فساد و تخلفات باشند.
در پایان این نشست قرار بود لوح یادبودی از سوی آزادگان دستگاه قضا منقش به تصویر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و سخنان وی درباره ایثارگران تقدیم رئیس قوه قضاییه شود که رئیس دستگاه قضا ضمن تقدیر از اهداکنندگان لوح، از پذیرش آن امتناع کرد.
رئیس قوه قضاییه سپس خطاب به تمام مسئولان بخش‌های مختلف قضایی اعلام کرد: به هیچ وجه راضی نیستم عکس من در یک اداره و یا بر روی تابلوها و لوح‌های یادبود باشد.
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، «محمدرضا صارمی» رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه، آزادگان را گنجینه‌های ارزشمندی توصیف کرد که درونشان فرهنگ انسان‌ساز اسارت نهفته و ندای آزادگی را به گوش جهانیان رسانده‌اند.
وی از ثبت خاطرات ایثارگران به عنوان پل انتقال فرهنگ استقامت و آزادگی اسرا از درون اردوگاه‌های دوران جنگ به شهرها یاد کرد و خواستار توجه همه بخش‌های قضایی به ترویج فرهنگ آزادگی شد.
رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در دستگاه قضا برای احیاء سنت و فرهنگ ایثارگری پرداخت و ایجاد ساختار اداری مستقل امور ایثارگران در دستگاه قضا، بروزرسانی بانک اطلاعاتی ایثارگران قوه قضاییه، ایجاد، نوسازی و تکمیل بایگانی فیزیکی پرونده شهدای قوه قضاییه، حضور در شوراهای مرتبط و متولی امور ایثارگری در خارج از دستگاه قضا و تشکیل جلسات کارشناسی بررسی مشکلات همکاران ایثارگر قوه قضاییه را از جمله این اقدامات عنوان کرد.
صارمی همچنین از اجرای بند «د» ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگران و همچنین پیگیری و ساماندهی مشکلات اداری و حقوقی ایثارگران با همکاری ادارات کل کارگزینی قضایی و اداری خبر داد.
در این نشست، ۶ تن از آزادگان حاضر در جلسه ضمن بیان خاطرات خود از دوران حبس در زندان‌های رژیم ستمشاهی و همچنین دوران اسارت در جنگ تحمیلی هشت ساله، به بیان مطالبات ایثارگران و آزادگان دستگاه قضا پرداختند.
بر اساس اعلام «حسینی» مدیرکل امور ایثارگران قوه قضاییه، دستگاه قضا ۴۰۴ همکار آزاده دارد که ۶۰ نفر از آن‌ها در حال حاضر در مراجع مختلف قضایی مشغول خدمت هستند.
قوه قضاییه همچنین ۲۵۴ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده که استان تهران با ۹۰ شهید بیشترین آمار شهدا را دارد و هزار و ۷۴۹ جانباز نیز با قوه قضاییه همکاری داشته‌اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار