اثر اونس سکه داخلی بررسی شد/

سیگنال تعطیلی به بازار ارز

1400/05/24 - 12:43 - کد خبر: 49106
دلار، دلار آمریکا، ارز

نصر: نخستین روز هفته برای بازارهای داخلی، روزی پرنوسان بود. دلار آمریکایی در ابتدای روز با رسیدن اخبار پیشروی طالبان در افغانستان، با افزایش تقاضا روبه‌رو شد. این افزایش تقاضای صبحگاهی موجب شد دلار تا ساعت ۱۲ ظهر ۳۱۰ تومان افزایش یابد و تا ۲۶ هزار و ۶۶۰ تومان پیشروی کند. اما رسیدن خبر تعطیلی سراسری ۶ روزه باعث کاهش تقاضا در بازار شد تا دلار دوباره کاهشی شود و تا ساعت ۵ بعدازظهر در قیمت ۲۶ هزار و ۴۲۰ تومان معامله شود.

طلای داخلی نیز در پی افزایش اونس جهانی که در انتهای بازار در روز جمعه با رسیدن گزارش شاخص مصرف‌کننده ایالات متحده افزایش یافت، روندی صعودی در پیش گرفت و باعث شد تا قیمت سکه تا ۱۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رشد کند. طلای جهانی که در هفته گذشته افتی ۶۰ دلاری را تجربه کرده ‌بود و  به هزار و ۷۰۰ دلار در هر اونس نیز  ‌رسیده بود، توانست در انتهای هفته بخش بزرگی از ضرر خود را جبران کند و هفته خود را در قیمت هزار و ۷۸۰ دلار به اتمام برساند.
بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال نیز با ادامه روند صعودی خود در کانال ۴۶ هزار دلاری توانست به بالاترین قیمت در سه ماه گذشته برسد و سود هفتگی ۴ درصدی را برای سرمایه‌گذاران ثبت کند. سایر رمزارزها نیز با پیروی از بیت‌کوین باعث شدند تا ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال بار دیگر در مرز ۲ تریلیون ‌دلار قرار بگیرد.

نوسان در بازار دلار
در نخستین روز هفته، روند افزایشی قیمت دلار از سر گرفته شد. در روز شنبه خریداران فعالیت بیشتری در بازار داشتند و همین افزایش تقاضا موجب شد دلار آمریکایی در ابتدای صبح تا قیمت ۲۶ هزار و ۶۶۰ تومان افزایش یابد. به گفته فعالان بازار این افزایش قیمت در اثر تاثیر بازار افغانستان در بازار داخلی بود.
افزایش پیشروی‌های طالبان و تعطیلی بازارها در هرات، موجب شد تسویه‌هایی که در مبادلات با هرات صورت می‌گرفت با مشکل مواجه شوند. این اتفاق و همچنین افزایش ناامنی‌ها در افغانستان موجب شد در ابتدای صبح تقاضا برای دلار افزایش پیدا کند و دلار از قیمت ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان ابتدای صبح، تا ساعت ۱۲ ظهر افزایشی ۳۱۰ تومانی را تجربه کند. اما رسیدن خبر تعطیلی ۶ روزه، موجب شد تا تقاضا در بازار کاهشی شود و قیمت دلار مجددا به کانال ۲۶ و هزار ۴۰۰ تومانی بازگردد. سودگیری برخی معامله‌گران در بازار به خاطر خبر تعطیلی به این موج نزولی در بازار دلار دامن زد. همین موضوع موجب شد اسکناس آمریکایی بخشی از رشد امروز خود را اصلاح کند، اما با وجود این اصلاح، دلار توانست در نخستین روز هفته سودی تقریبا نیم درصدی را برای معامله‌گران ثبت کند.

  اونس طلا، طلای داخلی را بالا نگه ‌داشت
در پی صعود طلای جهانی در انتهای روز جمعه، با بازگشایی بازارها، سکه توانست روند صعودی خود را حفظ کند و در بالای کانال ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قرار بگیرد. این مساله موجب شد خریداران با قدرت فعالیت خود را در بازار ادامه دهند و سکه تا ۱۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان پیشروی کند. تحلیل‌گران فنی باور دارند در صورتی که فلز گران‌بهای داخلی همچنان بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شود، احتمال نزول برای آن کم خواهد بود.
طلای جهانی نیز هفته‌ای پرفراز و فرود را تجربه کرد. فلز زرد در روز دوشنبه، در آغاز هفته با رسیدن اخبار امیدوارکننده اشتغال ایالات‌متحده و رسیدن نرخ بیکاری به ۴/ ۵ درصد، طی دو روز نزدیک به ۱۰۰ دلار ریزش کرد و به کانال هزار و ۷۰۰ دلار رسید. اما داده‌های اقتصادی پیچیده و متناقض برای ایالات متحده، سیگنال‌های متفاوتی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.
رسیدن شاخص قیمت مصرف‌کننده و اعلام نرخ تورم  ۴/ ۵ درصدی‌  سالانه ماه جولای که البته از پیش‌بینی‌ها پایین‌تر بود، باعث داغ‌تر شدن انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران شد. همین اتفاق موجب شد فلز زرد در روز جمعه دوباره روند صعودی خود را در پیش بگیرد و با رشدی ۲ درصدی و ۲۷ دلاری، به مرز کانال هزار و ۷۸۰ دلاری برسد.
این افزایش به علت عقب‌نشینی احساسات مصرف‌کنندگان ایالات متحده در اثر کاهش نگرانی‌ها برای کاهش زودهنگام برنامه خرید اوراق قرضه فدرال رزرو رخ داد. دلار آمریکا نیز در پی این اتفاقات کاهشی شد که توانست جذابیت طلا را برای سرمایه‌گذاران تقویت کند. دلار سبز آمریکایی در روز جمعه ۵/ ۰ درصد از ارزش خود و کانال ۹۳ واحدی را از دست داد.
تحلیل‌گران فنی برای طلای جهانی مقاومت هزار و ۷۸۹ دلار را می‌بینند و معتقدند در صورتی که فلز زرد بتواند این مقاومت را در هفته آینده به صورت قوی پشت‌سر بگذارد، سرمایه‌گذاران می‌توانند اهداف هزار و ۸۱۸ و هزار و ۸۴۵ دلاری را در آینده‌ای نه چندان دور برای طلا متصور باشند. اما در صورتی که این فلز گران‌بها با باز شدن مجدد بازار جهانی طلا نتواند روند صعودی خود را حفظ کند، چشم سرمایه‌گذاران به ناحیه مهم مقاومتی هزار و ۷۴۱ دلاری خواهد بود.
در صورت از دست رفتن این ناحیه حمایتی هدف دیگر آن می‌تواند هزار و ۶۸۰ دلار باشد. اما به نظر تحلیل‌گران روند رشد طلا در میان‌مدت عملی خواهد شد. اما تحلیل‌های فنی برای روند بلندمدت طلا خوش‌بین نیستند. در آخرین نظرسنجی سایت ‌کیتکو برای پیش‌بینی روند قیمتی طلا در هفته آینده، از میان ۱۵ تحلیل‌گر وال‌استریت که در این نظرسنجی شرکت کردند، ۶۲ درصد از آنها هفته بعد را برای طلا صعودی پیش‌بینی کردند. همچنین در میان ۹۱۴ تحلیل‌گر و فعال غیرحرفه‌ای در بازار، ۵۷ درصد انتظار رشد را برای طلا در هفته آینده داشتند. جیم وایکوف، تحلیل‌گر ارشد فنی در این سایت گفت که بازگشت طلا از پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر از روز یکشنبه موجب شد بازار تا حد قابل قبولی به ثبات برسد و به نظر می‌رسد تا مدتی (هر چند کوتاه) در این محدوده قیمتی معامله شود.

روند صعودی بیت‌کوین همچنان ادامه دارد
بزرگ‌ترین ارز بازارهای دیجیتالی از ۴۷ هزار دلار عبور کرد. بیت‌کوین که بعد از ریزش ماه مه ‌۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و تا کانال ۳۰ هزار دلاری سقوط کرد، در دو هفته اخیر توانست بخش قابل‌توجهی از این ضرر را جبران کند. با وجود قانون‌گذاری‌های اخیر ایالات‌متحده برای مالیات‌‌ستانی از کارگزاران فعال در این حوزه، ورود وال‌های بازار نقش موثرتری ایفا کردند و توانستند روند صعودی بازار را حفظ کنند.
با رشد بیت‌کوین به بالای ۴۷ هزار دلار، به نظر تحلیل‌گران بیت‌کوین دیگر در شرایط بحرانی قرار ندارد. پس از خروج استخراج‌کنندگان از چین و کاهش قیمت رمزارزها، ارزش بازاری ارزهای دیجیتال تا ۲/ ۱ تریلیون دلار نیز افت کرد. اما پس از بازپس‌گیری بخشی از این ضرر با رشد اخیر بیت‌کوین و پیروی سایر ارزهای دیجیتالی از آن، ارزش بازار رمزارزها دوباره در مرز ۲ تریلیون دلار قرار گرفت. همچنین برخی از تحلیل‌ها شرایط را برای شروع مجدد رالی ۶۳ هزار دلاری بیت‌کوین فراهم می‌بینند.
انتهای پیام/

پژوهشیار