یک اپیدمیولوژیست:

جنبش‌های ضد واکسن در کشور خاموش شود/ هیچ واکسنی بدون عارضه نیست

1400/05/24 - 11:00 - کد خبر: 49086
واکسن کرونا

نصر: یک متخصص اپیدمیولوژی با تاکید بر اینکه باید جنبش‌های ضد واکسن در کشور خاموش شود، گفت: یکی از اهداف اصلی تزریق واکسن کاهش مرگ و میر و بستری‌های بدحال ناشی از ابتلا به ویروس کرونا است، در حال حاضر انواع واکسن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

به گزارش نصر، علی احمدی با اشاره به اینکه تمامی واکسن‌های وارداتی و تولیدی در کشور کاملا ایمن و مطمئن هستند، اظهار کرد: برای تولید واکسن و مجوز برای تزریق عمومی آن‌ها قوانین بسیار سختگیرانه‌ای وجود دارد و اگر تمامی مجوزها اخذ نشود، اجازه استفاده عمومی از آن واکسن صادر نمی‌شود.
این متخصص اپیدمیولوژی با تاکید بر اینکه هیچ نوع واکسنی بدون عارضه نیست، عنوان کرد: بروز برخی عوارض مانند تب، لرز، سردرد، سرگیجه و ... بعد از تزریق واکسن کاملا طبیعی است و این عوارض نشان‌دهنده واکنش طبیعی بدن به واکسن است، این علائم پس از تزریق باید گزارش شود و در صورت غیرطبیعی بودن مورد پیگیری قرار بگیرد.
وی در خصوص تزریق دز سوم واکسن کرونا در برخی کشورها، توضیح داد: هیچ کشوری برای تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام نکرده است، در برخی کشورها نیز این موضوع در حد حدس و گمان مطرح شده است.
احمدی افزود: در کشور ایران پوشش دز دوم واکسن زیر ۱۰ درصد است و تا زمانی که پوشش واکسیناسیون کامل نشود، نمی‌توان برای تزریق دز سوم تصمیم‌گیری کرد و این مسئله در ایران موضوعیت ندارد.
عضو هیات  علمی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه باید جنبش‌های ضد واکسن در کشور خاموش شود، تاکید کرد: همچنین باید واکسیناسیون سرعت بیش‌تری بگیرد، یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای قطع زنجیره ویروس کرونا رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک است.
وی اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی تزریق واکسن کاهش مرگ و میر و بستری‌های بدحال ناشی از ابتلا به ویروس کرونا است، در حال حاضر انواع واکسن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و نباید در موضوع واکسیسناسیون کرونا به تبلیغات و شایعات توجه کنیم.
احمدی بیان کرد: طبق تجربه شخصی افراد عموما در تزریق دز اول واکسن دچار عوارض می‌شوند و در تزریق دز دوم معمولا عارضه‌ای برای آن‌ها رخ نمی‌دهد، واکسن‌های ایرانی نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مردم باید به آن‌ها اطمینان کنند.
این متخصص اپیدمیولوژی در پایان گفت: واکسن ویروس کشته و ضعیف شده است و کسانی که واکسن کرونا را تزریق می‌کنند، باعث انتقال بیماری نمی‌شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار