روزنامه ایران گزارش کرد؛

تعطیلی سراسری

1400/05/24 - 08:12 - کد خبر: 49070
ترافیک جاده ای

نصر: روزنامه ایران در گزارشی آورده است:‌ گویی شهرهای ایران خیال ندارند ردای سرخ را از تن خارج کنند. کرونا همچنان با سرعتی باورنکردنی قربانی می‌گیرد.

به گزارش نصر،  روزنامه ایران یکشنبه ۲۴ مرداد از جزییات جدید محدودیت هایی کرونایی به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: این‌بار انگار کم‌توجهی مردم و ضعف اجرای پروتکل‌های بهداشتی شرایط تاخت‌وتاز دلتا کرونا را فراهم کرده و آمار جانباختگان را افزایش داده است. هرچند تعداد درگذشتگان در شبانه‌روز گذشته، با کاهشی در حدود یکصد نفر به ۴۶۶ نفر رسیده اما خطر همچنان در کمین است و به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت این شرایط شکننده و متزلزل محسوب می‌شود، از این‌رو باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان در صدر اولویت‌ها باشد.  آمار وزارت بهداشت حاکی از آن است که مجموع جانباختگان این بیماری به ۹۷ هزار و ۲۰۸ نفر رسیده است. از سوی دیگر اما آماری دهشتناک خبر جمعه‌ای سیاه در تهران می‌دهد. جمعه ٢٢ مرداد ماه در بهشت‌زهرای تهران رکورد متوفیان پایتخت با عدد ۲۱۶ فوتی شکسته شد.
به گفته خال، مدیر عامل سازمان بهشت‌زهرا(س) آمار ثبت عدد بالای متوفیان در روز جمعه از ابتدای آمدن کرونا تا به امروز بی‌سابقه بوده است. به همین علت می‌توان آن را یک رکورد تازه محسوب کرد. همزمان با این روند اسفبار و نگران‌کننده اما خبرهای خوشی از حوزه بهداشت به گوش می‌رسد و آمارها نشان می‌دهد در شبانه‌روز گذشته تزریق واکسن با روندی صعودی به ۵۲۴ هزار و ۸۰۹ دوز رسیده است. به گونه‌ای که تاکنون ۱۴ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۵۹۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۲۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۲۲۶ دوز رسید. اما باید به یاد داشت که این به‌ معنای قطع زنجیره انتقال نیست و تا مدت لازم از تزریق دوز دوم واکسن نگذرد ایمنی نسبی ایجاد نخواهد شد. از این‌رو این رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که همچنان راه نجات از بحران فعلی به‌شمار می‌آید.
ساخت داروخانه موقت کرونایی
دستور ساخت این داروخانه در پی بازدید رئیس جمهوری از داروخانه ۲۹ فروردین و گفت و شنود با متقاضیان درخواست دارو هم خبر خوش دیگری بود که می‌تواند راهی برای تسهیل در تحویل داروهای کرونایی و مرهمی بر دل بیماران و اطرافیان آنها باشد. در راستای این تصمیم با دستور فرمانده نیروی زمینی ارتش، داروخانه موقت کرونایی تا ۴۸ ساعت آینده در کنار داروخانه ۲۹ فروردین احداث می‌شود.
امیر سرتیپ کیومرث حیدری تأکید کرده که نیروی زمینی ارتش، احداث ساختمان موقت داروخانه و تأمین نیرو را برعهده دارد، اما همانند گذشته نیازمند همکاری و تأمین دارو توسط وزارت بهداشت است. از سوی دیگر گفته می‌شود بیش از ۵۰ درصد زندانیان واکسن تزریق کرده‌اند تا به این شکل از ابتلای آنها به بیماری پیشگیری شود.
سفر و دورهمی‌ها ممنوع
به گفته فرماندار تهران تمامی اصناف و پاساژها قطعاً تعطیل هستند و هیچ مماشاتی در این مورد صورت نخواهد گرفت و تمامی گروه یک فروشگاه‌ها بجز سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای (مواد غذایی)، میوه‌فروشی‌ها و قصابی‌ها صددرصد تعطیل هستند. بانک‌ها و مؤسسات مالی و شرکت‌های تابعه نیز به‌طور رسمی تا شنبه تعطیل هستند، اما تعطیلی بدون برنامه دردی را دوا نمی‌کند. تجربه تعطیلی چند روزه تهران و البرز مهر تأییدی است بر درستی این مدعا. چرا که این‌بار نیز تعطیلی‌های اعلام شده با تعطیلات مناسبتی تاسوعا و عاشورا همراه شده و عدم برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر سختگیرانه و بازدارنده می‌تواند این نقطه امید را هم به سرنوشت موارد قبل دچار کند و کشور را با رکوردهایی تلخ و سیاه در میزان مرگ‌ومیر شهروندان مواجه کند.
حقیقت این است که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر این باورند که اگر این‌باره هم مردم تعطیلات را به عنوان فرصتی برای سفر، گشت وگذار و یا شرکت در دورهمی‌ها و تجمعات تلقی کنند با تکرار پیک‌های شدیدتر بیماری مواجه خواهیم بود، به گونه‌ای که تلفات شدیدتر و بحرانی به مراتب سخت‌تر و دشوارتری را تجربه خواهیم کرد. عیسی فرهادی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی سراسری تا ۳۰ مرداد و منع تردد تا ۵ شهریور بر لازم‌الاجرا بودن این مصوبه تأکید می‌کند و می‌گوید: هیچ‌گونه مجوزی از فردا صادر نخواهد شد و از مردم عزیز تقاضا داریم برای دریافت مجوز به فرمانداری تهران مراجعه نکنند. او همچنین به بسته بودن همه مبادی خروجی و وردی تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: این تصمیم مهم و جدی است و هیچ مجوزی صادر نخواهد شد و همچنین مجوزهایی که پیش از این صادر شده و مربوط به تاریخ‌های اعلام شده از سوی ستاد کروناست قطعاً باطل و از درجه اعتبار ساقط است.
نگاهی‌ به آمار و هشدارهای حوزه کرونا و تصمیمات اتخاذ شده نشان می‌دهد که برای حفظ جان خود و هموطنانمان نه تنها باید سفر و دورهمی‌ها را به زمان دیگری موکول کرد بلکه حالا که در آستانه عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی قرار داریم هم باید حتی‌الامکان از حضور در تجمعات و فضاهای سربسته خودداری کرده و به‌جای شرکت در مجامعی که خطر ابتلا و انتقال بیماری وجود دارد از هیأت‌های مجازی برای به‌جا آوردن آیین مذهبی این روزها استفاده کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار