گزارش/

خودروسازان فرانسوی در حال رایزنی برای بازگشت به ایران هستند

1400/05/23 - 18:37 - کد خبر: 49063
رنو

نصر: عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه معتقد است شرکت‌های فرانسوی تمایل به حضور مجدد در بازار ایران دارند. این شرایط نیازمند بهبود روابط سیاسی و شکل‌گیری توافق بین‌المللی است.

به گزارش نصر، وابستگی خودروسازی ایران به شرکت‌های فرانسوی، سابقه‌ای طولانی دارد. این موضوع به‌وضوح در چند دهه تاریخچه‌ی فعالیت سایپا و ایران‌خودرو دیده می‌شود. در سمت دیگر ماجرا، بازار انحصاری ایران نیز برای رنو، سیتروئن و پژو جذاب است؛ چراکه می‌توانند طی توافق با غول‌های خودروسازی ایران، بدون نگرانی از حضور رقبای خارجی، فرایند مونتاژ و فروش به جامعه‌ی ۸۰ میلیون نفری کشورمان را انجام بدهند.
نخستین تماس رسمی قدرت‌های اقتصادی جهان با حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید، از طریق امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) انجام شد. طبق آنچه از محتوای گفت‌وگوی یک‌ساعته رئیسی و مکرون در رسانه‌های مختلف مطرح شده است، طرفین علاوه بر صحبت در مورد مسائل سیاسی و منطقه‌ای، از ضرورت تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری خود نیز سخن گفته‌اند. در این تماس، رئیسی از توسعه روابط با فرانسه بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل صحبت به میان آورده و بر توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار تداوم گفت‌وگو بین تهران و پاریس با هدف عمیق‌تر شدن روابط دوجانبه شده است. مکرون همچنین تأکید کرده که فرانسه به دنبال راه‌حلی برای احیای برجام و امیدوار است مذاکرات در این مورد دوباره آغاز شود.

رنو از ایران نرفته است!
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، در مصاحبه با خبرآنلاین درباره احتمال بازگشت خودروسازان فرانسوی می‌گوید:
خودروسازان فرانسوی که درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، رنو و پژو هستند که رنو اصلا از ایران نرفته است؛ یعنی دفتر این شرکت هنوز در ایران هستند و مترصد هستند که اگر فضا آماده شود، فعالیت‌های خود را آغاز کنند.
با توجه به اینکه رفتن آن‌ها به میل و اختیار خودشان نبوده است و تحت فشار قلدری مثل ترامپ بود که این شرکت‌ها را وادار کرد که از ایران خارج شود؛ بنابراین اگر شرایط مهیا شود، به نظر من ادامه همکاری مشکلی ندارد، بلکه خوب هم هست.
 نکته این‌جاست که این بار فقط ما باید بیشتر دقت کنیم که اگر فضا باز شد، بیشتر به سمت داخلی‌سازی حداکثری برویم. اگر ما بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو را بتوانیم در ایران تولید کنیم، هیچ‌گاه تحریم نخواهیم شد.
 قرار است وبیناری با انجمن قطعه‌سازان فرانسه داشته باشیم، عنوان می‌کند: بعد از تعطیلات تابستان که دو هفته دیگر تمام می‌شود، این وبینار برگزار می‌شود و قطعه‌سازان از طریق آنلاین با یکدیگر صحبت‌های اولیه را خواهد داشت. بر این اساس، اگر شرایط فراهم شود، شرکت‌های فرانسوی مشکلی با همکاری با ایران ندارند.

آیا شرکت‌های فرانسوی مقصر خروج از ایران هستند؟
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا می‌شود دوباره به شرکت‌های فرانسوی اعتماد کرد؟ می‌گوید:
من دوباره می‌گویم یک زمانی است که این شرکت‌ها با پای خودشان از ایران خارج شده‌اند، اما یک زمانی قلدری مثل آمریکا پای روی خرخره آن‌ها گذاشته است. ما باید شرایط را در نظر بگیریم. نه‌تنها شرکت‌های فرانسوی، بلکه شرکت‌های دیگر دنیا نیز که با ما کار می‌کرد، همین اتفاق برایش افتاد.
در حال حاضر شرایط تغییر کرده است. ما برای اینکه اتفاق گذشته دوباره تکرار نشود، زمانی که همکاری‌ها مجدداً برقرار شد، باید بیشتر به این سمت برویم که میزان داخلی‌سازی را حداکثری کنیم. دیگر آن زمان اتفاقی برای ما نخواهد افتاد.
ضمن اینکه در فاصله‌ای که شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند، درست است که یک مقداری با مشکل مواجه شدیم، اما در سال گذشته قطعات خودرو به‌طور عمده بر اساس ساخت داخل بنا شد. ما باید این روند را ادامه دهیم.
 در حال حاضر به‌طور تقریبی حدود ۷۰ درصد قطعات بر اساس ساخت داخل است که این میزان را باید به ۹۰ درصد برسانیم و به این ترتیب در حاشیه امنی قرار خواهیم گرفت.
انتهای پیام/

پژوهشیار